2016-07-01, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Absolut. Jag har letat 2år på alla stora kedjor utan att hitta den. Verkar ej vara standardsortimentet.
Köp.

Edit: ja 50/50 är N tung och det är även hönsskit men fan det krävs rätt mkt kväve om de ska bli 2m granar.

Det gäller att sluta med N när de buddar/bygger. Då är det pk som gäller.

Har man i aska (K) och benmjöl (F) när man gör sin 50/50 bädd (N) så är man relativt lugn med nutes över hela growen. Tror jag nämnde benmjöl i guiden.
När Forthone frågade om hönsskit funkar bra att använda när plantorna blommar så svarade du ja, men i den här kommentaren skriver du att man ska sluta med N när plantorna buddar/bygger.
Men hönsskit innehåller väl mycket N eller?
Eller är det jag som har missat något?
Citera
2016-07-01, 07:06
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ref123
När Forthone frågade om hönsskit funkar bra att använda när plantorna blommar så svarade du ja, men i den här kommentaren skriver du att man ska sluta med N när plantorna buddar/bygger.
Men hönsskit innehåller väl mycket N eller?
Eller är det jag som har missat något?

Blomtiden är lång, i början av blom går det utmärkt att ge hönsskit och även en bit in i blom men matar man hela vägen med enbart hönsskit så blir den N -tung. Det tar även ett tag från man slutar ge tills det inte finns något kvar.
Sen är det ingen panik alls med en lite N-tung grow både man själv och plantorna mår bra.
Citera
2016-07-01, 10:41
Medlem
Utomhus123s avatar
Inhandlat ny näring till blomstadiet detta året, http://www.hydrogarden.se/naring/ekologisk-naring/biobizz/biobizz-top-max.html
Samt http://www.hydrogarden.se/naring/plant-magic/plant-magic-bloom-boost.html

Känns som en lagom investering, finns mycket dyrare och presumtivt också bättre, men jag har 7-8 plantor. Börjar med detta på måndag och förhoppningsvis har jag tid att gå ut två ggr i veckan och mata dom
Citera
2016-07-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Inhandlat ny näring till blomstadiet detta året, http://www.hydrogarden.se/naring/ekologisk-naring/biobizz/biobizz-top-max.html
Samt http://www.hydrogarden.se/naring/plant-magic/plant-magic-bloom-boost.html

Känns som en lagom investering, finns mycket dyrare och presumtivt också bättre, men jag har 7-8 plantor. Börjar med detta på måndag och förhoppningsvis har jag tid att gå ut två ggr i veckan och mata dom

Om jag inte har helt fel så odlade du väl förra året också. Hur gick det för dig då?

Och hur går det för dina autos i år?
Citera
2016-07-01, 14:28
Medlem
snus-spyans avatar
Jag skulle vilja mata mina plantor men kan jag göra det fastän det regnar varje dag och kommer göra i någon veckas tid? Kan jag ge mer koncentrerad näring i mindre mängd vatten och vattna med det för att slippa övervattning?
Citera
2016-07-01, 15:50
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snus-spyan
Jag skulle vilja mata mina plantor men kan jag göra det fastän det regnar varje dag och kommer göra i någon veckas tid? Kan jag ge mer koncentrerad näring i mindre mängd vatten och vattna med det för att slippa övervattning?

Men dina är väl helt nyplanterade? Kan det vara så att du inte läst på tillräckligt och därför kommer med sumpiga idéer.
Näring när de växt till sig ( fråga inte utan läs en guide FFS ).
Citera
2016-07-01, 16:02
Medlem
snus-spyans avatar
Citat:
Men dina är väl helt nyplanterade? Kan det vara så att du inte läst på tillräckligt och därför kommer med sumpiga idéer.
Näring när de växt till sig ( fråga inte utan läs en guide FFS ).

Jag har läst många många guider, och mina plantor är inte bara nyplanterade. bland mina autoflowers har jag en som är kanske 45 dagar, en som är kanske 3 veckor, 2-3 stycken som är kanske 2 veckor, och 3 som bara är några dagar.

Det jag frågar är hur jag kan ge gödning till den som är 40 dagar (och de yngre plantorna när de blir äldre) utan att övervattna eftersom jorden är blöt för det har varit extremt mycket regn i flera dagar och kommer fortsätta i minst någon vecka till.
Citera
2016-07-01, 16:27
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snus-spyan
Jag har läst många många guider, och mina plantor är inte bara nyplanterade. bland mina autoflowers har jag en som är kanske 45 dagar, en som är kanske 3 veckor, 2-3 stycken som är kanske 2 veckor, och 3 som bara är några dagar.

Det jag frågar är hur jag kan ge gödning till den som är 40 dagar (och de yngre plantorna när de blir äldre) utan att övervattna eftersom jorden är blöt för det har varit extremt mycket regn i flera dagar och kommer fortsätta i minst någon vecka till.

De som är 45dagar absolut. Kör på hönsskit så slipper du vattna, bara lägg lite på jorden så sköter regnet resten.
Citera
2016-07-01, 19:18
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Om jag inte har helt fel så odlade du väl förra året också. Hur gick det för dig då?

Och hur går det för dina autos i år?

Skulle väl tippa på 250-300 torkat förra året, gick väldigt bra. Nu kämpar jag med lite gulnande löv nedertill på två plantor, inte bara dom som borde trilla av så att säga utan lite mer än så tyvärr, tyder på N överskott som 10L såklart varnade för, men jag skulle nog ändå säga att det inte är någon större fara än så länge.

I spoilern ovan har du ett utförligt svar om hur det går nu, ett inlägg gjort för tio dagar sen
Citera
2016-07-01, 19:20
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
De som är 45dagar absolut. Kör på hönsskit så slipper du vattna, bara lägg lite på jorden så sköter regnet resten.

Det är en enkel lösning men jag skulle föreslå att man lägger på lite aska som vi pratat om gällande andras skördar så inte N blir tungt i blommen
Citera
2016-07-01, 19:40
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Skulle väl tippa på 250-300 torkat förra året, gick väldigt bra. Nu kämpar jag med lite gulnande löv nedertill på två plantor, inte bara dom som borde trilla av så att säga utan lite mer än så tyvärr, tyder på N överskott som 10L såklart varnade för, men jag skulle nog ändå säga att det inte är någon större fara än så länge.

I spoilern ovan har du ett utförligt svar om hur det går nu, ett inlägg gjort för tio dagar sen

Eyy gula blad brukar betyda underskott på just N. Det är matglada växter. Upp med en bild så det går avgöra vad det är.
Citera
2016-07-01, 21:30
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Det är en enkel lösning men jag skulle föreslå att man lägger på lite aska som vi pratat om gällande andras skördar så inte N blir tungt i blommen

Jag tror det saknas N och att det behöver på ASAP. Han har fortf 40-60 dagar kvar. Det verkar som aska och gödsel inte ska på samtidigt. Någon klorreaktion (?), mkt osäker på den. Googla.
Rätt bra med skit och på med aska efter ngn vecka. Min gissning ivf. Inga pics då är det svårt (+tokstenad).

Men som sagt det finns 100 olika sätt att nå bra resultat så två lösningar kan ofta vara rätt. Jag sitter inte på alla lösningar. Råd låter ibland olika men då är det för att magen sagt att det här är nog vad snubben klarar att ta in och omsätta till praktik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in