2016-06-29, 17:12
Medlem
Min kunskap om näring är inte den bästa. Men om man kör bäddar kogödsel/p-jord. Vid blom när bladen börjar gå åt det gulare hållet, slänga på lite hönsgödsel. Hönsgödsel har ration NPK 4-1,5-2. Blir det inte aningen mycket N? Är det då vettigt att slänga på med lite aska för att få upp kalium? Eller räcker hönsgödsel enbart?
Senast redigerad av ForthOne 2016-06-29 kl. 17:15.
Citera
2016-06-29, 17:33
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Min kunskap om näring är inte den bästa. Men om man kör bäddar kogödsel/p-jord. Vid blom när bladen börjar gå åt det gulare hållet, slänga på lite hönsgödsel. Hönsgödsel har ration NPK 4-1,5-2. Blir det inte aningen mycket N? Är det då vettigt att slänga på med lite aska för att få upp kalium? Eller räcker hönsgödsel enbart?

Räcker och räcker. Funkar med bara hönsgödsel men blir bättre med lite aska.
Citera
2016-06-29, 17:47
Medlem
Räcker kanske var lite fel. Om man vill ge lite mer kärlek så är det alltså en bra grej att lägga på lite. Då kör vi på det!
Citera
2016-06-29, 17:48
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Räcker kanske var lite fel. Om man vill ge lite mer kärlek så är det alltså en bra grej att lägga på lite. Då kör vi på det!
Vänta någon vecka mellan skit och aska. Börja med aska. Det blir någon reaktion mellan askan och skiten annars och verkan av askan försvinner.
Citera
2016-06-30, 15:20
Medlem
Är det alldeles för sent att sätta auto viking tropical?
Citera
2016-06-30, 15:58
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyonn
Är det alldeles för sent att sätta auto viking tropical?

Med rätt spot, hinkar och lite tur med vädret så funkar det. Skörd sent i höst. Kör (söla inte då hinner du inte). Sen är Sverige ett långt land så i Skaune är det lugnt i Norrbotten kan det vara kört.
Citera
2016-06-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Med rätt spot, hinkar och lite tur med vädret så funkar det. Skörd sent i höst. Kör (söla inte då hinner du inte). Sen är Sverige ett långt land så i Skaune är det lugnt i Norrbotten kan det vara kört.

Skickade efter lite från nordenseeds nu, någon som vet hur lång tid det brukar ta att få hem grejerna?

Ska jag köra hinkar utan hål i eller? aldrig använt hinkar innan, 50/50 Koskit/P-jord?

Blir i småland.
Citera
2016-06-30, 16:58
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyonn
Skickade efter lite från nordenseeds nu, någon som vet hur lång tid det brukar ta att få hem grejerna?

Ska jag köra hinkar utan hål i eller? aldrig använt hinkar innan, 50/50 Koskit/P-jord?

Blir i småland.

Hål 2-3cm upp på kanten och grus de cm så blir det en bra reservoar. 50/50 går bra.

Vilken växtzon. Höglandet är väl katastrof för att ligga så långt söderut.
Citera
2016-06-30, 22:03
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Citat:
Hål 2-3cm upp på kanten och grus de cm så blir det en bra reservoar. 50/50 går bra.

Vilken växtzon. Höglandet är väl katastrof för att ligga så långt söderut.
Borde inte följande vara optimalt till blomm om man kör 50/50 jord/skit? För de lär finnas tillräckligt med kväve i den blandningen menar jag. Speciellt om man kör i krukor.
Senast redigerad av smellyproof 2016-06-30 kl. 22:08.
Citera
2016-06-30, 22:11
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Borde inte följande vara optimalt till blomm om man kör 50/50 jord/skit? För de lär finnas tillräckligt med kväve i den blandningen menar jag. Speciellt om man kör i krukor.

Absolut. Jag har letat 2år på alla stora kedjor utan att hitta den. Verkar ej vara standardsortimentet.
Köp.

Edit: ja 50/50 är N tung och det är även hönsskit men fan det krävs rätt mkt kväve om de ska bli 2m granar.

Det gäller att sluta med N när de buddar/bygger. Då är det pk som gäller.

Har man i aska (K) och benmjöl (F) när man gör sin 50/50 bädd (N) så är man relativt lugn med nutes över hela growen. Tror jag nämnde benmjöl i guiden.
Senast redigerad av 10L 2016-06-30 kl. 22:19.
Citera
2016-06-30, 22:17
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Absolut. Jag har letat 2år på alla stora kedjor utan att hitta den. Verkar ej vara standardsortimentet.
Köp.
Skumt den finns på alla granngården jag varit på. Fråga personalen nästa gång om du inte gjort de.

Dock så lär den vara jävligt koncentrerad, så ni som läser detta ta ytterst lite till att börja med.
Citera
2016-07-01, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Skumt den finns på alla granngården jag varit på. Fråga personalen nästa gång om du inte gjort de.

Dock så lär den vara jävligt koncentrerad, så ni som läser detta ta ytterst lite till att börja med.

Den var slut när jag skulle köpa. Har också sett att den finns på Granngården.
Senast redigerad av ForthOne 2016-07-01 kl. 01:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in