2016-06-23, 18:39
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
En liten uppdatering.
På bilden syns lilla fröken skunk-stickling.
Stort tack till 10L för info att de trivs med bönor och majs (och squash, som nu finns bredvid)
Stammen på denna damen är mer än en tumme tjock (cig som referens) och jag är utrustad med en riktig FB-tumme

Sanden är slut, så jag kör enbart aska från grillen. Alla utom en har varit helt fria från snigelangrepp - men henne flyttade jag till ett bättre och soligare läge

Fridens liljor - och lycka till med era odlingar!

Bild:
http://imgur.com/ycTX9Fl

Boom shiva. Samplantering är underskattat och bortglömt. Trist då det är jävligt enkelt och smart.
Citera
2016-06-23, 21:39
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
En liten uppdatering.
På bilden syns lilla fröken skunk-stickling.
Stort tack till 10L för info att de trivs med bönor och majs (och squash, som nu finns bredvid)
Stammen på denna damen är mer än en tumme tjock (cig som referens) och jag är utrustad med en riktig FB-tumme

Sanden är slut, så jag kör enbart aska från grillen. Alla utom en har varit helt fria från snigelangrepp - men henne flyttade jag till ett bättre och soligare läge

Fridens liljor - och lycka till med era odlingar!

Bild:
http://imgur.com/ycTX9Fl

Slår ett slag för aska som du använder.
Sniglar hatar aska oh den är rik på kalium. Nu får du kontinuerligt N (bönor) K (aska). Kvar är fosfor....
Citera
2016-06-24, 01:25
Medlem
snus-spyans avatar
Har precis skördat första plantan förutom de lägsta två grenarna, det blev 55 gram blött inklusive lite stam och små löv, det ser ut som om det blir ungefär 2.5 gram på de två lägsta grenarna. Totalt det blir nog nästan 15 gram torkat och kurerat.

Jag såg lite smårötter vid dräneringshålen, men ska ladda upp bild på rötterna när allt är skördat.
Citera
2016-06-24, 02:05
Medlem
Fungerar det att använda 10L's guide fast i en hink? Alltså 50/50 jord / koskit och sedan täcka över det och sedan plantera en auto strain planta per hink?
Undrar även, går det att odla i balkongen här i Sverige? (förutsatt att man bor på högsta våningen och har bra solläge)
Citera
2016-06-24, 07:30
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snus-spyan
Har precis skördat första plantan förutom de lägsta två grenarna, det blev 55 gram blött inklusive lite stam och små löv, det ser ut som om det blir ungefär 2.5 gram på de två lägsta grenarna. Totalt det blir nog nästan 15 gram torkat och kurerat.

Jag såg lite smårötter vid dräneringshålen, men ska ladda upp bild på rötterna när allt är skördat.

Skulle bra gärna se bild på plantan. Tvivlar som sagt på att den var färdig.
55g med pinne och löv samt blött ger nog runt 10g torkade nuggets. I vanliga fall räknar man på 1/3 av blötvikten.
Citera
2016-06-24, 07:36
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xnxx123
Fungerar det att använda 10L's guide fast i en hink? Alltså 50/50 jord / koskit och sedan täcka över det och sedan plantera en auto strain planta per hink?
Undrar även, går det att odla i balkongen här i Sverige? (förutsatt att man bor på högsta våningen och har bra solläge)

Fast då har det inget med "min" guide att göra. Själva poängen är en bädd som reder sig själv. En hink är något helt annat.

Ja du kan köra 50/50 i en hink, vad tror du själv skiljer en balkong från en spot i skogen. Finns sol och vatten så går det odla.
Här är en kort genomgång av det viktigaste.
https://m.youtube.com/watch?v=oAKG-kbKeIo
Citera
2016-06-24, 11:24
Medlem
Skurken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blazer420
Tjenare!

För mig så startar allt inför utomhusodling redan nu!

Så tänkte att man kan tipsa om olika saker inför sommaren 2016.

Ett tips som försvinner inför sommaren är "snösalt"!
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Tosalt-2000019326/

Under mina första odlingar så körde jag med mat salt runt alla plantor för att undvika sniglar, men det blir dyrt.

Så passa på att köpa "snösalt" på 10kg säckar, och sprid runt era plantor.

Vad gick fel med era plantor som ni skulle göra annorlunda?

Sprid tips,men oxå om era misstag som gjorde
eran odling till en misslyckad odling.

Skulle läst detta innan jag satte ut mina fem autos som blev offer för sniglarna.

Satte ut två jack herer auto som jag lät växa till sig två veckor inne samt ordnat salt runt odlingen pga sniglar.
Även satt ut ölfällor för sniglarna plus ett par pet flaskor med urin blandat med blodmjöl stinker förjävligt och håller rådjuren borta.
Citera
2016-06-24, 13:13
Medlem
snus-spyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Skulle bra gärna se bild på plantan. Tvivlar som sagt på att den var färdig.
55g med pinne och löv samt blött ger nog runt 10g torkade nuggets. I vanliga fall räknar man på 1/3 av blötvikten.

Enligt min erfarenhet så brukar det vara ungefär 1/4 (nej jag torkar inte för mycket), men jag tog bort de stora löven, och lämnade kvar de potenta smålöven, och tog även bort delar av stammen som inte behövdes för hängning. Alla "hår" var oranga/bruna förutom två på toppen. Jag kan inte fixa bild just nu men senare.
Citera
2016-06-24, 13:16
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurken89
Skulle läst detta innan jag satte ut mina fem autos som blev offer för sniglarna.

Satte ut två jack herer auto som jag lät växa till sig två veckor inne samt ordnat salt runt odlingen pga sniglar.
Även satt ut ölfällor för sniglarna plus ett par pet flaskor med urin blandat med blodmjöl stinker förjävligt och håller rådjuren borta.

Koppartråd runt stammen så är du all set.

Salt försvinner efter en dags regn, så du måste i slutändan ut varje gång det har regnat, om du inte öser på så in i vill säga
Senast redigerad av Utomhus123 2016-06-24 kl. 13:22.
Citera
2016-06-24, 13:18
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Enligt min erfarenhet så brukar det vara ungefär 1/4 (nej jag torkar inte för mycket), men jag tog bort de stora löven, och lämnade kvar de potenta smålöven, och tog även bort delar av stammen som inte behövdes för hängning. Alla "hår" var oranga/bruna förutom två på toppen. Jag kan inte fixa bild just nu men senare.

Två på toppen? Det låter inte som att du kollar på trichomerna alls, du behöver ett förstoringsglas för att kunna se dem, och dom ska vara bärnstensfärgade, möjligtvis 50/50 mjölkiga/bärnsten. Som det ser ut på den här bilden. https://www.alchimiaweb.com/blog/wp-content/uploads/2013/02/tricomas-4.jpg
Är min preferens, men andra vill ha alla helt bärnstensfärgade.

Ang. Vikten torr vs blöt, det beror ju såklart på hur hydrerad plantan är när du skördar.
Senast redigerad av Utomhus123 2016-06-24 kl. 13:28.
Citera
2016-06-24, 13:47
Medlem
snus-spyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Två på toppen? Det låter inte som att du kollar på trichomerna alls, du behöver ett förstoringsglas för att kunna se dem, och dom ska vara bärnstensfärgade, möjligtvis 50/50 mjölkiga/bärnsten. Som det ser ut på den här bilden. https://www.alchimiaweb.com/blog/wp-content/uploads/2013/02/tricomas-4.jpg
Är min preferens, men andra vill ha alla helt bärnstensfärgade.

Ang. Vikten torr vs blöt, det beror ju såklart på hur hydrerad plantan är när du skördar.

Jag var lat och kollade inte på trichomerna när jag skördade, fast gjorde det nu och all var mjölkiga. Autos brukar inte de bli bärnstensfärgade, jag lät en planta gå så långt att "håren" vissnade så mycket att de nästan ramlade av, och inte ens då blev trichomerna bärnstensfärgade.
Citera
2016-06-24, 14:12
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Jag var lat och kollade inte på trichomerna när jag skördade, fast gjorde det nu och all var mjölkiga. Autos brukar inte de bli bärnstensfärgade, jag lät en planta gå så långt att "håren" vissnade så mycket att de nästan ramlade av, och inte ens då blev trichomerna bärnstensfärgade.

Nej exakt för det går inte kolla på varken pistiller eller trichomer ute. De blir skadade och bruna på tok för tidigt. Ute är det fram till mögel som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in