2015-11-26, 16:53
Medlem
Tjenare!

För mig så startar allt inför utomhusodling redan nu!

Så tänkte att man kan tipsa om olika saker inför sommaren 2016.

Ett tips som försvinner inför sommaren är "snösalt"!
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Tosalt-2000019326/

Under mina första odlingar så körde jag med mat salt runt alla plantor för att undvika sniglar, men det blir dyrt.

Så passa på att köpa "snösalt" på 10kg säckar, och sprid runt era plantor.

Vad gick fel med era plantor som ni skulle göra annorlunda?

Sprid tips,men oxå om era misstag som gjorde eran odling till en misslyckad odling.
Senast redigerad av Blazer420 2015-11-26 kl. 16:57.
Citera
2015-11-27, 19:39
Medlem
Körde inget förra sommaren men ska nog på det igen nu till sommaren. Tänkte köra på en metod jag läst om här på forumet där man blandar jord och gödsel i stora högar och sätter ett gäng plantor i dom högarna. Några rekommendationer på strains?
Citera
2015-11-27, 20:07
Medlem
En sak jag använder mig av mycket och verkligen kan rekommendera till andra är: tea tree med mögel på stammar och buds.

Mögel på plantorna är riktigt tråkigt, men tea tree stoppar faktiskt möglet (speciellt det man får på stammarna) rikigt bra. Man måste spä ut oljan 1:10 och sen använder man tops som man doppar i oljan och sedan torkar bort möglet från stammarna med. Då kommer möglet aldrig tillbaka på det stället. Det fungerar också på budsen, men är inte lika lätt eftersom man måste vara försiktig. Jag brukar ta bort den mögliga delen på budsen och ha på tea tree efteråt. Det fungerar.

Jag vet att många kör med bikarbonat (jag också), men tea tree är verkligen oslagbart och jag har inte hört mycket om andra som använder det. Därför tänkte jag tipsa om det.

Jag kan även rekommendera "hash plant 2" från zenseed (zenseeds.dk/shop/hash-plant-2-296p.html). Den har fungerar bäst för mig iaf. Hinner alltid blomma klart och jag bor inte ens i skåne

Ha det bra gott folk
Citera
2015-11-28, 08:42
Medlem
kangas92s avatar
Jag och en polare planterade två frön i april 2015, mest för en kul grej.. Visste inte vad de va för frön eller något, (det blev två damer iaf) men vi hade ju inte läst nånting hur vi skulle sköta dom osv.. Så vi hade dom utomhus i ca 2 månader, sen fortsatte inomhus (de va när vi tog in dom som dom började växa och blomma ordentligt)

Vi hade ca 3 veckor kvar, och lampan ramlade ner över dom och bröt av båda stjälkarna :/ Testade torka skiten och röka, men va väldigt mycket "Hö" smak på grejerna, och man va typ bara "stekt" i 20 minuter..

Ska vara påläst och förberedd till nästa sommar, taggad.
Citera
2015-11-29, 18:50
Medlem
Det jag gjorde fel i fjol var att platsen hittades och jag fick panikklippa allt för tidigt. Så jag fick X gram att ha istället för tobak i mina spliffar. Alltid något.

Inför denna säsong har jag redan sett ut en plats där jag tänkt köra 10 st autos som förveggas i ett tält.
Tips på strain?
Citera
2015-12-21, 14:37
Medlem
Blir nog ingen mer snö i skåne denna vintern , i helgen var det varmaste dagen i Sverige under vintern sedan 70 talet eller något sånt och det är inte ovanligt att det är 15 grader eller mer i solen. Så min fråga är om man kan börja odla direkt från frö redan i januari om utvecklingen går åt samma håll eller måste jag vänta till början av våren?

Edit: undrar också om någon har erfarenhet av att odla vid sidan av en å?
Senast redigerad av gulabananer 2015-12-21 kl. 14:43.
Citera
2015-12-21, 14:51
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulabananer
Blir nog ingen mer snö i skåne denna vintern , i helgen var det varmaste dagen i Sverige under vintern sedan 70 talet eller något sånt och det är inte ovanligt att det är 15 grader eller mer i solen. Så min fråga är om man kan börja odla direkt från frö redan i januari om utvecklingen går åt samma håll eller måste jag vänta till början av våren?

Edit: undrar också om någon har erfarenhet av att odla vid sidan av en å?
Vänta. För tidig utplantering gör att de blir stunned och din skörd kan till och med bli senare. Min erfarenhet är att det är dags när brännässlorna tittar fram. Skit i datum och temp, naturen vet bäst.
Citera
2015-12-21, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Vänta. För tidig utplantering gör att de blir stunned och din skörd kan till och med bli senare. Min erfarenhet är att det är dags när brännässlorna tittar fram. Skit i datum och temp, naturen vet bäst.

Att starta samtidigt som nässlorna har jag hört förut men klimatet har ändrats ganska på sistone så tänkte att det är lika bra att fråga och vara ute i god tid. Men jag väntar istället då , bättre att göra rätt från början så att jag inte lägger ner tid och pengar på något som blir flopp efter någon månad
Citera
2015-12-21, 15:58
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulabananer
Att starta samtidigt som nässlorna har jag hört förut men klimatet har ändrats ganska på sistone så tänkte att det är lika bra att fråga och vara ute i god tid. Men jag väntar istället då , bättre att göra rätt från början så att jag inte lägger ner tid och pengar på något som blir flopp efter någon månad

Om du (Skåne) känner för att experimentera kan du vegga en photo planta som blommar relativt fort och slå över den till blom låta den gå två tre veckor 12/12 och sen ut med den i mitten av juli. Har du lite tur så återveggar den inte utan klipper hela stretchen och blommar klart ute i god tid till frosten kommer.

Min bästa förra året var en UK cheese x Danish gold så även photo x early korsningar kan vara värda att testa.
Citera
2015-12-21, 16:51
Medlem
l150s avatar
of topic.
Men hade några femmade från nordenseeds samt några okända från cannaseeds som jag fått som bonus ute i naturen 2014 .
De från canna växte till sig som en jävla skog men började senare på året mögla sönder, så struntade i dom helt. Hade inte ryckt npgra hanar.
Nu över ett år senare så gick jag förbi odlingsplatsen med hundarna och kunde räkna till över 40 frostskadade,mögliga små taniga plantor.

Rätt roligt att dom lyckades sprida sig vidare ett år.
Några av plantorna såg relativt bra ut.
Tänk om dom skulle kunna börja växa vilt.
Citera
2015-12-31, 15:43
Medlem
Kommer att testa ett gäng strains från Mephisto nästa säsong, vilka har ett gäng tokhyllade autos. Kommer att fortsätta att köra med jordbäddar á 10L vilka unnar dig extremt mycket mindre jobb med riktigt gott resultat (Big up 10L, du är grym!), kommer dock skippa blodmjölet nästa år då detta lockade till sig vildsvin vilka bökade upp halva odlingen i somras. Kommer även testa PK-näring denna gång.

Planeringen är i full gång och jag hoppas kommande säsong genererar lika grymt resultat som i år, trots en del motgångar. All cred till alla här på forumet som aktivt bidragit med så mycket kunskap och iallafall var resultatet till att jag hade en så lyckad första utomhusodling!

Nu peppar vi!
Citera
2015-12-31, 18:57
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChateauDuPape
Kommer att testa ett gäng strains från Mephisto nästa säsong, vilka har ett gäng tokhyllade autos. Kommer att fortsätta att köra med jordbäddar á 10L vilka unnar dig extremt mycket mindre jobb med riktigt gott resultat (Big up 10L, du är grym!), kommer dock skippa blodmjölet nästa år då detta lockade till sig vildsvin vilka bökade upp halva odlingen i somras. Kommer även testa PK-näring denna gång.

Planeringen är i full gång och jag hoppas kommande säsong genererar lika grymt resultat som i år, trots en del motgångar. All cred till alla här på forumet som aktivt bidragit med så mycket kunskap och iallafall var resultatet till att jag hade en så lyckad första utomhusodling!

Nu peppar vi!

Googla sheet mulching.
In short.
På befintlig bädd från 2015. På med hönsskit alt stallgödsel lägg ut tidningspapper över hela bädden, på med en säck skit och täck med torrt gräs. Voilà en nyladdad ogräsfri bädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in