Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-26, 15:28
Medlem
DeWhines avatar
Tjenare,

Jag har bott utomlands i flera år och har därför dragit mig ur folkbokföringen. Nu är jag tillbax fast i Sthlm (Tidigare Gbg) och har således börjat jobba och därmed betala skatt. Idag betalar jag skatt enligt skattetabell i Gbg men nu skall jag gå till Skatteverket imorgon och skriva in mig i folkbokföringen igen.

Hur som haver, jag och tjejej hyr i andra hand här ett kort tag till för att sedan hitta ny lya alternativt köpa, så tills vidare hade jag tänkt mig att skriva mig på tjejens föräldras adress i Nacka.

Detta betyder en viss skillnad även på kommunalskatten då den är högre i Gbg.

Frågan lyder:
Är det bara att säga att jag nu bor hemma hos föräldrarna eller måste det bevisas på något vänster? Kan inte i min vildaste fantasi tro att det bara är att uppge en adress utan vidare.

Tack på förhand, ni som kan skattefrågor
Citera
2015-11-26, 18:57
Medlem
frank_pes avatar
Du behöver inte bevisa något om du ändå har din lön att leva för och föräldrarna saknar bostadsbidrag men går du till Skatteverket så måste du vänta på att en bekräftelse skall komma med posten dit som du sedan skickar tillbaka ...kan rekommendera att göra ändringen med BankID istället från hemsidan
Citera
2015-11-26, 21:13
Medlem
Vilken kommunalskatt du skall betala nästa år beror på var du är skriven den 1 november, dvs var du skriven i Göteborg 2015-11-01 så är det den skatten du betalar under 2016.

https://www.skatteverket.se/omoss/press/pressmeddelanden/riks/2014/2014/viktigtattharattfolkbokforingden1november.5.3f4496 fd14864cc5ac99b28.html
Citera
2015-11-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeWhine
Tjenare,

Jag har bott utomlands i flera år och har därför dragit mig ur folkbokföringen. Nu är jag tillbax fast i Sthlm (Tidigare Gbg) och har således börjat jobba och därmed betala skatt. Idag betalar jag skatt enligt skattetabell i Gbg men nu skall jag gå till Skatteverket imorgon och skriva in mig i folkbokföringen igen.

Hur som haver, jag och tjejej hyr i andra hand här ett kort tag till för att sedan hitta ny lya alternativt köpa, så tills vidare hade jag tänkt mig att skriva mig på tjejens föräldras adress i Nacka.

Detta betyder en viss skillnad även på kommunalskatten då den är högre i Gbg.

Frågan lyder:
Är det bara att säga att jag nu bor hemma hos föräldrarna eller måste det bevisas på något vänster? Kan inte i min vildaste fantasi tro att det bara är att uppge en adress utan vidare.

Tack på förhand, ni som kan skattefrågor
vill inte vara byråkratisk, men det är faktiskt olagligt att skriva sig på en annan adress än den du har din huvudsakliga vila på, dock har dom tagit bort straffet nuförtiden så det är väl inte så jättefarligt, men ändå
Citera
2015-11-27, 08:45
Medlem
DeWhines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
vill inte vara byråkratisk, men det är faktiskt olagligt att skriva sig på en annan adress än den du har din huvudsakliga vila på, dock har dom tagit bort straffet nuförtiden så det är väl inte så jättefarligt, men ändå

Okey, jag bor dock i sthlm, har dock bara ingen fastadress till det att jag har hittat något att köpa.. Så jag är lugn på den biten.
Citera
2015-11-27, 08:46
Medlem
DeWhines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du behöver inte bevisa något om du ändå har din lön att leva för och föräldrarna saknar bostadsbidrag men går du till Skatteverket så måste du vänta på att en bekräftelse skall komma med posten dit som du sedan skickar tillbaka ...kan rekommendera att göra ändringen med BankID istället från hemsidan

För att skriva tillbaka sig i folkbokföringen måste man personligen gå till ett skattekontor (Det jag har blivit ombedd flera gånger iaf).

Skall iväg här vid tio snåret och hoppas verkligen inte det är mycket kö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in