2015-11-26, 01:44
Medlem
Gör mig klok, lär mig.

Jag har en handläggare på Arbetsförmedlingen. Lustigt nog har jag hamnat på btuik och resturang avdelningen. På grund av en avancerad skäl, om jag gissar mig rätt. Eller så var det bara helt enkelt slumpen.

I alla fall jag har hittat en praktikplats. Det är i en företag inom film och teater. Min ambition. Jag har fått praktik, lämnat in blankett till arbetsgivaren som fyllt i, som jag senare lämna tillbaks till Arbetsförmedlingen.

Jag har fått svar på att Arbetsförmedlingen ger sällan tre månaders praktik tid. För att de gärna vill att praktikanter skall bli anställda.

Syftet med denna praktik är att jag både skall bli anställd, men också för att hjälpa till med deras produktioner som kommer arbetas under cirkus tre månaders tid. Tredje syftet är att jag skall lära mig så mycket som möjligt.

Jag vill helt enkelt arbeta i tre månader, för att sedan hoppas på att bli anställd. Denna filmkollektiv känner jag. Liksom jag känner människorna där, jag har kontakt med de.

Hur kan jag gå till väga för att få tre månaders tid. Jag har hört att människor som fått några veckors tid. Så har de gått tillbaka till deras handläggare och fått längre praktiktid. Jag vill veta "hemligheten" i det. För jag har mailat min handläggare, varav hon svarar med - Jag skall se vad jag kan göra.
Jag får en magkänsla av att jag kommer få bara några veckor eller bara en månads tid.

En annan fråga är ju om man kan vända sig till försäkringskassan och få längre praktiktid?

En bekant till mig sade att hon fick sex månaders praktiktid via försäkringskassan. Men det låter inte rätt, dller kan det vara sanning. Kan man dra till försäkringskassan och få längre prsktiktid?

All informstion som jag kan ha använding av, tackas stort!

Jag vet inte så mycket om denna system. Så uppskattar stort om ni ger mig goda svar.

Tack!
Citera
2015-11-26, 02:16
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Vill inte vara cynisk (jo förresten, det vill jag), men att ett företag vars produktioner varar ungefär tre månader och som söker en praktikant på tre månader verkar inte precis vara ute efter att anställa. Det låter snarare som om dom är ute efter billig arbetskraft och att AF har sett igenom detta.

Nu får någon kunnigare gärna rätta mig, men en ytgoogling ger för handen att FK inte ger ut praktik (och det är ju såklart inte deras uppgift). FK hanterar däremot aktivitetsstöd och utvecklingsersättning för till exempel arbetspraktik via AF.

Källa
Citera
2015-11-26, 02:16
Medlem
DuSomTroddes avatar
Du kan, enligt arbetsförmedlingens hemsida, få en praktikplats i högst sex månader. Det betyder inte att du inte kan få en i tre månader, men du kan inte få den längre än sex månader. Under den här tiden så betalar arbetsförmedlingen dig ca 140 kr om dagen vilket är ungefär 2800 kr iom att de bara betalar ut måndag till fredag. De ser helst att du får en heltidsanställning på det jobbet du har praktik på så snabbt som möjligt vilket är anledningen till att de oftast lägger praktiken på 1-3 månader, i vissa fall längre.
Dock är det så, som det var i mitt fall, att när man slutade praktiken efter att ha kommit till arbetet först på morgonen och gick sist i en månad under praktikens gång så blev man varslad om att man itne kunde bli tillsatt ty dålig ekonomi för företaget. Då var man tillbaka på ruta ett igen.
Se till att om du får en praktikplats att du verkligen har koll med den som äger företaget att du kommer bli anställd efter det, så du inte hamnar i min situation.
Citera
2015-11-26, 02:19
Medlem
MrChows avatar
Det är något oklart - är det ersättningen eller praktiken du är ute efter?

Anledningen till att jag frågar är för att du skriver att du redan fått en praktikplats som du tror passar dig bra på företaget och du tror att det kan leda till en anställning. Vad är problemet? Har du rätt i ditt antagande kring anställningen får du i värsta fall leva snålt i tre månader. Har du fel så finns det väl ingen större finess för staten att bistå med ett misslyckande oavsett vad?
Citera
2015-11-26, 02:27
Medlem
Okej i och ned att jag är anonym här och jag har egentligen hemlighets hållit detta. Det är såhär att företaget är nytt. Och de har haft det lite svårt med pengar. Så de har svårt att anställa. Jag har jobbat med denna företag som skådespelare. Jag har bellit kontakten med de. När de kom fram till att jag är intresserad av att årkatiksera hos de, så gick de med på det. Jag fann det inga problem med de. Ovasett om de uttnjyttar mig eller onte. Så lär jag mig en hel del. Bygger upp erfarenheter. Och får aktivitetsersättning ifrån Arbetsförmedlingen. Inga problem.

Om jag blir annställd eller inte spelar inte så stor roll. Givetvis vill jag bli anställd mer än gärna. Men blir jag ibte det, kan jag bara använda intyg som jag fåttt från de och hitta en liknade praktikplats. Och någonstans blir jag anställd. Och mer intyg dessto bättre!

Jagbygger dessutom upp en hel del erfarenheter!

Jag kan väl säga till arbetsförnedlingen att syftet är att lära sig så mycket som möjligt!

Pch därav kräver jag tre månaders praktikplats!

Korta veckor, så innebär det väldigt litet jobb. . . .

Hur kan jag gå till väga för att få arbetsförmedlingen att ge mig tre månaders praktikplats?

Syftet är att lära sig, få erfarenheter och bli anställd. Det sistnämna är ju inte helt säkert att jag blir det på grund av ekonomiska skäl ifrån företaget. Men i framtiden kommer jag nog bli anställd av de. Det börjar gå framåt för de nämligen.

Men jag behöver dessa tre månader för att få en massa erfarenheter. Kan jag säga det till arbetsförmedlingen?

Förutom att det är osäkert att jag kommer bli anställd. . . .
Citera
2015-11-26, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Det är något oklart - är det ersättningen eller praktiken du är ute efter?

Anledningen till att jag frågar är för att du skriver att du redan fått en praktikplats som du tror passar dig bra på företaget och du tror att det kan leda till en anställning. Vad är problemet? Har du rätt i ditt antagande kring anställningen får du i värsta fall leva snålt i tre månader. Har du fel så finns det väl ingen större finess för staten att bistå med ett misslyckande oavsett vad?
Jag är ute efter praktik. För at lära mig så mycket som det går.

Fast det är självklart. Jag vill ha en viss ersättning för mitt arbete. Och det får jag via arbetsförmedlingen.
Citera
2015-11-26, 02:39
Medlem
Ricolas avatar
Dissa AF och försök få anställning på eget vis, AF leder endast till en massa strul.
Citera
2015-11-26, 02:56
Medlem
Spyrrans avatar
Det hjälper inte att kontakta Försäkringskassan. De betalar endast ut ersättning om man inte har rätt till a-kassa. Men de kan inte ta över Arbetsförmedlingens arbetsuppgifter och bevilja dig praktik eller längre praktikperiod.

Vet du om du har rätt till någon form av anställningsstöd? Jag tänkte att du kanske kan få bli anställd av företaget istället, så kan arbetsgivaren få ekonomiskt stöd för att anställa dig. Vilket kan passa om företaget har ekonomiska svårigheter just nu, men tror att det blir bättre i framtiden så att du kan få fast anställning senare (även utan anställningsstöd).
Citera
2015-11-26, 04:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Gör mig klok, lär mig.

Jag har en handläggare på Arbetsförmedlingen. Lustigt nog har jag hamnat på btuik och resturang avdelningen. På grund av en avancerad skäl, om jag gissar mig rätt. Eller så var det bara helt enkelt slumpen.

I alla fall jag har hittat en praktikplats. Det är i en företag inom film och teater. Min ambition. Jag har fått praktik, lämnat in blankett till arbetsgivaren som fyllt i, som jag senare lämna tillbaks till Arbetsförmedlingen.

Jag har fått svar på att Arbetsförmedlingen ger sällan tre månaders praktik tid. För att de gärna vill att praktikanter skall bli anställda.

Syftet med denna praktik är att jag både skall bli anställd, men också för att hjälpa till med deras produktioner som kommer arbetas under cirkus tre månaders tid. Tredje syftet är att jag skall lära mig så mycket som möjligt.

Jag vill helt enkelt arbeta i tre månader, för att sedan hoppas på att bli anställd. Denna filmkollektiv känner jag. Liksom jag känner människorna där, jag har kontakt med de.

Hur kan jag gå till väga för att få tre månaders tid. Jag har hört att människor som fått några veckors tid. Så har de gått tillbaka till deras handläggare och fått längre praktiktid. Jag vill veta "hemligheten" i det. För jag har mailat min handläggare, varav hon svarar med - Jag skall se vad jag kan göra.
Jag får en magkänsla av att jag kommer få bara några veckor eller bara en månads tid.

En annan fråga är ju om man kan vända sig till försäkringskassan och få längre praktiktid?

En bekant till mig sade att hon fick sex månaders praktiktid via försäkringskassan. Men det låter inte rätt, dller kan det vara sanning. Kan man dra till försäkringskassan och få längre prsktiktid?

All informstion som jag kan ha använding av, tackas stort!

Jag vet inte så mycket om denna system. Så uppskattar stort om ni ger mig goda svar.

Tack!

1. Arbetsförmedlingen har förmodligen bedömt att det inte är arbetsmarknadspolitiskt motiverat att bevilja dig praktik, i enlighet med 9 § i förordningen om den arbetsmarknadspolitiska verksamheten.
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument..._sfs-2000-628/
Jag gissar vidare att du inte deltar i vare sig jobbgarantin för ungdomar eller jobb- och utvecklingsgarantin, och då är Af restriktivare med beviljande av insatser som exempelvis praktik. Precis som du fått höra vill dom att det ska förmodas leda till anställning, vilket nog är vad som fordras för att dom ska bevilja praktik för den som inte deltar i ovan nämnda program.

2. Försäkringskassan administrerar utbetalning av aktivitetsstöd och utvecklingsersättning, dom har inget att göra med eventuellt beviljande av praktik eller andra arbetsmarknadspolitiskas program. Din bekant som pratat om praktik via Fk vet inte vad hen pratar om, kan inte skilja på det arbetsmarknadspolitiska programmet och sin ersättning.
Citera
2015-11-26, 04:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuSomTrodde
Du kan, enligt arbetsförmedlingens hemsida, få en praktikplats i högst sex månader. Det betyder inte att du inte kan få en i tre månader, men du kan inte få den längre än sex månader. Under den här tiden så betalar arbetsförmedlingen dig ca 140 kr om dagen vilket är ungefär 2800 kr iom att de bara betalar ut måndag till fredag. De ser helst att du får en heltidsanställning på det jobbet du har praktik på så snabbt som möjligt vilket är anledningen till att de oftast lägger praktiken på 1-3 månader, i vissa fall längre.
Dock är det så, som det var i mitt fall, att när man slutade praktiken efter att ha kommit till arbetet först på morgonen och gick sist i en månad under praktikens gång så blev man varslad om att man itne kunde bli tillsatt ty dålig ekonomi för företaget. Då var man tillbaka på ruta ett igen.
Se till att om du får en praktikplats att du verkligen har koll med den som äger företaget att du kommer bli anställd efter det, så du inte hamnar i min situation.
Du gör alltså ett antagande om att TS inte skulle få aktivitetsstöd, utan utvecklingsersättning?
http://www.arbetsformedlingen.se/dow...8/akts_sok.pdf
http://www.forsakringskassan.se/wps/...df?MOD=AJPERES
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in