2005-11-06, 01:21
Medlem
cremasters avatar
Halloj!

Är lite trött och tänker inte så klart för tillfället, men tror att jag grubblat lite på detta tidigare också

Tar ett exempel:

Svenska: Jag och min pappa köpte en korv.
Engelska: Me and my dad bought a sausage.

Varför använder man "me" i det engelska fallet och inte "I"? Alltså varför använder man objektformen av 1:a person i stället för subjektformen?

Nu var det längesen jag läste engelsk grammatik så det är säkert något simpelt jag missat, men vad?
Citera
2005-11-06, 01:25
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cremaster
Halloj!

Är lite trött och tänker inte så klart för tillfället, men tror att jag grubblat lite på detta tidigare också

Tar ett exempel:

Svenska: Jag och min pappa köpte en korv.
Engelska: Me and my dad bought a sausage.

Varför använder man "me" i det engelska fallet och inte "I"? Alltså varför använder man objektformen av 1:a person i stället för subjektformen?

Nu var det längesen jag läste engelsk grammatik så det är säkert något simpelt jag missat, men vad?

du kan ju säga "my dad and I bought a sausage"...
Citera
2005-11-06, 01:28
Medlem
cremasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
du kan ju säga "my dad and I bought a sausage"...

Det är sant.

Men varför kan man överhuvudtaget använda "me" i det fallet? Grammatiskt alltså.
Citera
2005-11-06, 01:30
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Det är sant.

Men varför kan man överhuvudtaget använda "me" i det fallet? Grammatiskt alltså.

här hittade jag åt dig
3) Never use a reflexive pronoun in place of a standard personal pronoun. They are correctly used only in the reflexive or emphatic roles. The following sentences are incorrect:
John and myself repaired the copy machine. (incorrect)
Jane drove Sherry and myself to the movies. (incorrect)
They should read:
John and I repaired the copy machine. (correct)
Jane drove Sherry and me to the movies. (correct)
This problem most often occurs when someone substitutes the singular, first-person reflexive pronoun myself for one of the singular, first person personal pronouns I or me. Be careful! (Strumpf 191-192).
4) The Grammarlady offers the following advice: "DO NOT USE THE SELF WORDS TO AVOID CHOOSING BETWEEN 'I' and 'ME.'" "IF ONE OF THE PRONOUNS IS 'I,' IT COMES LAST IN THE SERIES" (Dear Grammar Lady 6-7). Example: "Myself, my sister Mary, and my mom went to Chicago last week." Put the I last in the sequence, and the sentence would read, "My sister Mary, my mom, and I went to Chicago last week."

källa
http://www.drgrammar.org/faqs/
Citera
2005-11-06, 01:32
Medlem
Luxuss avatar
hoppsan, ändra-knappen fungerar av nån anledning inte, men här är det korrekta utdraget:
It is I or it is me?
It is I or it is me? According to the Merriam Webster's Dictionary of the English Language,"...instead of the old choice between right and wrong we are now choosing a style; it is a choice that is much closer to the reality of usage than the old one was...Clearly, both the it is I and it's me patterns are in reputable use and have been for a considerable time. It is I tends to be used in more formal or more stuffy situations; it's me predominates in real and fictional speech and in a more relaxed writing style. Him, her, us, and them may be less common after the verb to be than me is, but they are far from rare and are equally good" (566, 568).
Citera
2005-11-06, 01:52
Medlem
cremasters avatar
Okej, tack ska du ha

Så rent grammatiskt heter det "I and my dad". Men det uppfattas i dag som ett strikt och formellt språk varför "me and my dad" är mycket vanligare.

Vad lamt egentligen! Jobbiga anglosaxare som ändrar sådan fundamental grammatik. =)
Citera
2005-11-06, 01:56
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Okej, tack ska du ha

Så rent grammatiskt heter det "I and my dad". Men det uppfattas i dag som ett strikt och formellt språk varför "me and my dad" är mycket vanligare.

Vad lamt egentligen! Jobbiga anglosaxare som ändrar sådan fundamental grammatik. =)

nej, det heter m dad and I, som det står i texten två inlägg upp
"IF ONE OF THE PRONOUNS IS 'I,' IT COMES LAST IN THE SERIES"
Citera
2005-11-06, 02:22
Medlem
cremasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
nej, det heter m dad and I, som det står i texten två inlägg upp
"IF ONE OF THE PRONOUNS IS 'I,' IT COMES LAST IN THE SERIES"

Aha, läste inte det inlägget noga.

Men, är det bara ett råd för att det ska _låta bra_ eller en strikt grammatisk regel?

Är det inte samma princip som i detta fall: "It is I tends to be used in more formal or more stuffy situations; it's me predominates in real and fictional speech and in a more relaxed writing style."

Läste samma grej på en annan sida: "On a related point, those who continue to announce “It is I” have traditional grammatical correctness on their side, but they are vastly outnumbered by those who proudly boast “it’s me!” There’s not much that can be done about this now. Similarly, if a caller asks for Susan and Susan answers “This is she,” her somewhat antiquated correctness is likely to startle the questioner into confusion."
Citera
2005-11-06, 02:53
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Aha, läste inte det inlägget noga.

Men, är det bara ett råd för att det ska _låta bra_ eller en strikt grammatisk regel?

Grammatiskt rätt heter det "My dad and I". Amerikanarna säger dock själva me and my dad när de pratar.

Men enligt de grammatiska reglerna heter det som sagt "My dad and I".
Citera
2005-11-06, 12:53
Medlem
Kan väl lägga till att det korrekta/väluppfostrade sättet även i svenskan är att "jag" ska komma sist i personuppräkningen.

"Kalle och jag gick på puben" anses alltså vara bättre språkbruk än "jag och Kalle gick på puben".
Citera
2005-11-06, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjörn
Kan väl lägga till att det korrekta/väluppfostrade sättet även i svenskan är att "jag" ska komma sist i personuppräkningen.

"Kalle och jag gick på puben" anses alltså vara bättre språkbruk än "jag och Kalle gick på puben".
Källa?
Citera
2005-11-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Källa?
Bl.a. högstadielärare, gymnasielärare och Magdalena Ribbing.

Försökte hitta en onlinelänk till Magdalena Ribbings kommentar men lyckades tyvärr inte. Kanske någon annan har bättre tur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in