Citat:
Ursprungligen postat av
albypeter
Har du något bevis/ källa för det du påstår? jag tror inte det stämmer.
Kanske finns någon här på FB som jobbar inom området som kan säga vad det finns för direktiv??
(Jag tycker detta börjar bli OT, men eftersom du insisterar...)
Sorry om jag kanske 'provocerade' dig för mycket med formuleringen "stänga av" - Jag menade givetvis inte att man avsiktligt vill att Norrland solidariskt skall vara strömlöst när de befolkade delarna av landet är utan el.
Det handlar bara om hur elförsörning funkar.
- I Sverige förbrukas mer el söder om dalälven än norr därom (förmodligen mycket mer).
- kWh från vattenkraft produceras verkligen mycket mer norr om.
- Elproduktion från (de sydligt lokaliserade) kärnkraftverken kan bara regleras med timmar/dygns varsel.
- Och de snabbreglerade gasturbin-/kondenskraftverken har en ganska liten total kapacitet och använd(e)s främst för att korrigera för kalla nätter/morgnar och hur snabbt vi behagar vakna.
- (Nordisk/Europeisk elmarknad var inte ens påtänkt 1983)
Från
http://www.svk.se/om-oss/verksamhet/
Citat:
I varje ögonblick måste det vara balans mellan den el som produceras och förbrukas i elsystemet. Rubbas denna balans riskerar vi stora störningar i elnätet med allvarliga konsekvenser som följd. Det är Svenska kraftnät som ansvarar för att balansen hålls. Därför arbetar vi dygnet runt i våra kontrollrum, där vi övervakar att det alltid produceras lika mycket el som det förbrukas.
(Min markering)
Man kan inte lagra ström för elförsörjning i stor skala (riks eller länsvis t.ex) för en enda sekund ens.