• 1
  • 2
2015-11-25, 12:23
Medlem
En händelse som tydligen tystats ner så grundligt att det inte går att söka på nätet är den händelse som var nära att orsaka ett stort dammhaveri vid Bodens kraftverk.

Händelsen tillgick så att efter ett riksomfattande strömavbrott för 25 - 40 år sedan glömde Vattenfalls fjärrmanövercentral bort att återstarta Bodens kraftverk.

En vattenfallanställd som inte var i tjänst tog sig för att promenera ner till kraftverket för att se hur det stod till. Till hans förskräckelse såg han hur vattnet strömmade över damkrönet och kände i marken hur det skakade.
Han tog sig ut på dammen och lyckades, trots att elskåpen stod under vatten och det till all lycka fortfarande fanns spänning, öppna utskovsluckorna och på så vis rädda situationen och även staden Luleå från katastrof.

Han lär av Vattenfall belönats med en stor och fin utlandsresa för sin bedrift men tydligen blev han ombedd att tiga om händelsen men den blev hur som helst bekant inom Vattenfall.

Någon som vet mer om händelsen och när den inträffade? Det bör ju finnas i vart fall en intern utredning inom Vattenfall för händelsen.
Citera
2015-11-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengts
...
Någon som vet mer om händelsen och när den inträffade? Det bör ju finnas i vart fall en intern utredning inom Vattenfall för händelsen.

Jag har ingen info om din historia - Varken "för" eller "emot".

Men jag associerade till detta strömavbrott som möjlig kandidat till tillfället:

Citat:
1983-12-27 - Fel i en frånskiljare i ett ställverk i Enköping får så småningom till följd att hela Sveriges elnät söder om Dalälven slås ut
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elavbr....A4tskollapser
http://www.sydsvenskan.se/sverige/19...-hela-sverige/
Citera
2015-11-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag har ingen info om din historia - Varken "för" eller "emot".

Men jag associerade till detta strömavbrott som möjlig kandidat till tillfället:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elavbr....A4tskollapser
http://www.sydsvenskan.se/sverige/19...-hela-sverige/
Fast det strömavbrottet slog ut 'hela elnätet söder om dalälven' Boden ligger en hyfsad bit högre upp än Dalälven så det borde vara något annat strömavbrott.
Citera
2015-11-26, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albypeter
Fast det strömavbrottet slog ut 'hela elnätet söder om dalälven' Boden ligger en hyfsad bit högre upp än Dalälven så det borde vara något annat strömavbrott.

Jo, men när sydsverige är offline så är det bråttom att stänga av elproduktionen i Norrland. Och det skulle ju handla om en bortglömd återstart enl. TS.
Citera
2015-11-26, 17:11
Medlem
Kan nu komplettera redogörelsen.
Luckorna var s k sektionsluckor vilka öppnas nedåt.
Den vattenfallsanställde tog sig ut genom att hålla sig/dra sig fram i räckverket fram till luckorna vilka han manövrerade för hand.
För sin insats ska han ha belönats med en "Guldhjälm" m m.
Händelsen beskrevs i Vattenfall personaltidning.

Detta berättat av en pensionerad vattenfallare som arbetat inom kärnkraften
Citera
2015-11-26, 20:23
Medlem
Citat:
Jo, men när sydsverige är offline så är det bråttom att stänga av elproduktionen i Norrland. Och det skulle ju handla om en bortglömd återstart enl. TS.
Har du något bevis/ källa för det du påstår? jag tror inte det stämmer.
Kanske finns någon här på FB som jobbar inom området som kan säga vad det finns för direktiv??
Citera
2015-11-27, 04:05
Medlem
Citat:
Har du något bevis/ källa för det du påstår? jag tror inte det stämmer.
Kanske finns någon här på FB som jobbar inom området som kan säga vad det finns för direktiv??

(Jag tycker detta börjar bli OT, men eftersom du insisterar...)

Sorry om jag kanske 'provocerade' dig för mycket med formuleringen "stänga av" - Jag menade givetvis inte att man avsiktligt vill att Norrland solidariskt skall vara strömlöst när de befolkade delarna av landet är utan el.

Det handlar bara om hur elförsörning funkar.
  • I Sverige förbrukas mer el söder om dalälven än norr därom (förmodligen mycket mer).
  • kWh från vattenkraft produceras verkligen mycket mer norr om.
  • Elproduktion från (de sydligt lokaliserade) kärnkraftverken kan bara regleras med timmar/dygns varsel.
  • Och de snabbreglerade gasturbin-/kondenskraftverken har en ganska liten total kapacitet och använd(e)s främst för att korrigera för kalla nätter/morgnar och hur snabbt vi behagar vakna.
  • (Nordisk/Europeisk elmarknad var inte ens påtänkt 1983)

Från http://www.svk.se/om-oss/verksamhet/
Citat:
I varje ögonblick måste det vara balans mellan den el som produceras och förbrukas i elsystemet. Rubbas denna balans riskerar vi stora störningar i elnätet med allvarliga konsekvenser som följd. Det är Svenska kraftnät som ansvarar för att balansen hålls. Därför arbetar vi dygnet runt i våra kontrollrum, där vi övervakar att det alltid produceras lika mycket el som det förbrukas.
(Min markering)

Man kan inte lagra ström för elförsörjning i stor skala (riks eller länsvis t.ex) för en enda sekund ens.
Senast redigerad av iconicatab 2015-11-27 kl. 04:38.
Citera
2015-11-27, 18:49
Medlem
Citat:
(Jag tycker detta börjar bli OT, men eftersom du insisterar...)

Sorry om jag kanske 'provocerade' dig för mycket med formuleringen "stänga av" - Jag menade givetvis inte att man avsiktligt vill att Norrland solidariskt skall vara strömlöst när de befolkade delarna av landet är utan el.

Det handlar bara om hur elförsörning funkar.
  • I Sverige förbrukas mer el söder om dalälven än norr därom (förmodligen mycket mer).
  • kWh från vattenkraft produceras verkligen mycket mer norr om.
  • Elproduktion från (de sydligt lokaliserade) kärnkraftverken kan bara regleras med timmar/dygns varsel.
  • Och de snabbreglerade gasturbin-/kondenskraftverken har en ganska liten total kapacitet och använd(e)s främst för att korrigera för kalla nätter/morgnar och hur snabbt vi behagar vakna.
  • (Nordisk/Europeisk elmarknad var inte ens påtänkt 1983)

Från http://www.svk.se/om-oss/verksamhet/
(Min markering)

Man kan inte lagra ström för elförsörjning i stor skala (riks eller länsvis t.ex) för en enda sekund ens.
Fast jag tror inte på att i den 'reglerade' avstängningen i lågbefolkade områden vid kris i elnätet (som ni påstår) även skulle inkludera viktiga samhällsfunktioner som finns i dessa områden.
En damm tror jag inte ingår i någon 'nedsläckning' Så tyvärr tror jag inte alls på din förklaring.
Citera
2015-11-27, 22:06
Medlem
Citat:
Fast jag tror inte på att i den 'reglerade' avstängningen i lågbefolkade områden vid kris i elnätet (som ni påstår) även skulle inkludera viktiga samhällsfunktioner som finns i dessa områden.
Nej, nej - nu pratar vi nog om varandra...
Norrland behöver inte alls drabbas av något elavbrott! (Som t.ex 1983-12-27)
Man behöver "bara" stänga av motsvarande den effekt som Norrlänsk vattenkraft producerar åt södra Sverige.

Citat:
En damm tror jag inte ingår i någon 'nedsläckning' Så tyvärr tror jag inte alls på din förklaring.
Otur för dig - För jag har rätt :-))
Citera
2015-11-28, 00:20
Medlem
Så här är det och så här funkar det:

I Hamra gick en frånskiljare. En frånskiljare är alltså en mekanisk grej som kan slå ifrån strömmen på. Om strömmen är avslagen!!!! Annars exploderar brytaren. Dvs den som ska ta smällen först. År 1994? Jag har glömt när det hände, men jag vet var. Man bryter först, sen frånskiljer man.

I Horred gick också en frånskiljare. År 2003? Samma sak som i Hamra.

Då fick man nog.

Halva Sverige slocknar, plus halva Danmark inkl. Köpenhamn. Vad gör man?

Bygger om alla ställverk, dvs de platser där strömmen fördelas ut till konsumenterna. Och förstärker där det behövs.

Och det är läget just nu. Och folk protesterar. Svenskar. Svenskar protesterar. Bönder, markägare etc. etc.

Länsstyrelsen och LRF hejar på.

Protestera mot något annat, kära bönder.
Citera
2015-11-28, 04:29
Medlem
Vattenkraftverk är inte beroende av ström för att fungera, det här är en uppenbar skröna
Citera
2015-11-28, 09:39
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Vattenkraftverk är inte beroende av ström för att fungera, det här är en uppenbar skröna

Luckorna var ju elektriska och kräver rimligen el för att fungera, men det kan ju finnas egen dieselgenerator eller ström från vanliga elnätet tillgängligt förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in