Hej,
Enligt läkaren är jag diagnoserna med:
ADHD
OBS! DettA utreddes för 10år sedan, således kan jag ju vara en annan person idag.
Som jag har förstått det så kan en personlighetsstörning försvinna.
Men enligt dom påvisade utredningen antisocial & tvångsmässig personlighetsstörning.
Men dom anser att delar av personligheten KAN VARA en del av ADHD, står det.
Uppfyllde ett av kriterierna på narcissistisk personlighetsstörning och borderline uteslöts helt.
Jag har idag barn & familj.
Lever ett ordnat liv.
Medicineras med concerta och har 95 på GAF samt anses symptomfri enligt läkarna när jag medicineras.
Min bakgrund är att jag har haft en trasslig uppväxt, bl.a. Bevittnat självmordsförsök inom familjen (var 10år).
Bl.a. Blivit misshandlad som barn både psykiskt och fysiskt.
Omhändertagen LVU i ca 1år, soc kom och hämtade mig hemma en kväll bara.
Va 11år.
Blev mobbad i skolan från 9år - 11års ålder.
Kommer knappt ihåg något från min barndom.
Har knappt någon smärtkänsel rent fysiskt eller psykiskt, har bl.a. Gått med brutet ben osv.
Visst det gör ont, men enligt läkarna har jag "sjukligt hög" smärt tröskel.
Har ofta sår som jah inte vet vart dom kommer ifrån.
Tex någon gång har det varit väldigt djupa och jag har märkt det genom att det har blivit blött med blod osv.
Nuförtiden så händer inte lika ofta men det är endast pga att jag är lugnare idag och således inte gör illa mig lika ofta.
Är smartare än genomsnittet enligt läkarna, snabb inlärning osv.
Jag har alltid kännt mig utanför, som att jag inte passar in - men ändå har jag alltid önskat mig en plats, ungefär som ett brödraskap.
Saknar gemenskapen iaf illusionen av gemenskapen.
Jag har problem att avläsa personer i socialsamsnhang, dvs läsa av känslor m.m.
Händer ofta att jag säger eller gör saker som sårar personer.
Jag gör det inte medvetet utom jag fattar inte att det sårar dom helt enkelt.
Men - jag har lärt mig hur folk vill att jag ska reagera och vara.
Jag är hemskt snabb på att läsa av hur folk beter sig eller vill att jag ska betee mig och sedan utnyttja det till min fördel.
Jag är väldigt pratglad och charmig samt trevlig om jag vill det och om det gynnar mig.
Samtidigt så kan jag känna mig "hotad" om jag är i större folkmassor, jag känner att jag tappar kontrollen om min omgivning så kommer en varm känsla krypandes inombords, nästan så att jag svettas samt att jag blir irriterad.
Jag har väldigt lätt att manipulera situationer och folk till min fördel.
Och drar mig inte för att göra det.
Analyserar alltid allting, hur folk beter sig m.m.
Jag får bokstavligen panik när jag inte har kontroll.
Har haft flertal förhållanden, men slutar alltid med att jag tröttnar dom blir tråkiga så gör jag slut.
Jag vet vad som är rätt och fel, men jag känner mig inte moraliskt tvingad att göra rätt hela tiden.
Gynnar något mig eller om jag tex kan ge vinning till min dotter så gör jag "fel" och lägger ingen större vikt kring det.
Om jag åker fast eller att någon kommer på mig så känner jag ingen ångest över det jag har gjort utom känner mer ångest över att jag åkte fast.
Empati, jag har bokstavligen endast empati för mig själv & mina barn.
Visst, det va en gubbe som hade ramlat och kom inte upp förra vintern - jag hjälpte han pga att jag hade själv velat haft hjälp om jag va i den situationen, men även för att jag är drillad sedan liten att hjälpa äldre.
Jag kände absolut ingen empati.
När jag va 11år så avlivade jag själv en fågel med en skadad vinge, tog en sten och krossade huvudet på den.
Jag mådde illa i en sekund men ingen empati.
Avlivat div djur senare med, men då har jag inte mått illa.
Nej, jag skadar inte djur utom avlivat dom om dom varit sjuk m.m.
Men jag har avlivat dom själv.
En mycket närstående släkting till mig dog för ett tag sedan, jag kände absolut inget.
Livet är så - man föds och dör.
Även när folk blir sjuk osv då bryr jag mig faktist inte.
Bryr mig inte öm att se skadad personer heller, tex om dom blöder eller om det sprutar blod.
Ända anledning att jag ev skulle hjälpa dom är för att det förväntas av mig att göra det.
Jag har inget inre som säger åt mig att göra det dvs.
Men om det gäller mina barn då hjälper jag dom, om mina barn skadar sig så känner jag medkänsla och ömhet.
Jag kan själv ibland bli rädd och ledsen om dom gör illa sig.
Dock, så har min läkare en teori om detta.
"Att det kan möjligen finnas en kombination av biologisk sårbarhet samt att miljön under uppväxten har bidragit till att patienten har avskärmat sig"
Även så anser läkaren att total avsaknad av empati inte finns, dvs att under utredningen så visade jag empati men i begränsad utsträckning.
Jag har lätt att ta till våld, eller jag hade det förut iaf när jag va yngre.
I yngre dagar så har jag missbrukat droger, alkohol och spel.
Men slutat med det för ca 10år sedan.
Jag har dock bra självinsikt och sjukdomsinsikt - och förstår mina sjukdomar till viss del.
Jag gillar inte heller beröring, jag älskar sex dock, och självklart har jag missbrukat det med som med mycket annat.
Men att gosa med mina barn undertiden jag läser en saga m.m för dom det älskar jag.
Deras närhet får jag aldrig nog av, jag överöser dom med kärlek också.
Så vad tror ni?
Enligt läkaren är jag diagnoserna med:
ADHD
OBS! DettA utreddes för 10år sedan, således kan jag ju vara en annan person idag.
Som jag har förstått det så kan en personlighetsstörning försvinna.
Men enligt dom påvisade utredningen antisocial & tvångsmässig personlighetsstörning.
Men dom anser att delar av personligheten KAN VARA en del av ADHD, står det.
Uppfyllde ett av kriterierna på narcissistisk personlighetsstörning och borderline uteslöts helt.
Jag har idag barn & familj.
Lever ett ordnat liv.
Medicineras med concerta och har 95 på GAF samt anses symptomfri enligt läkarna när jag medicineras.
Min bakgrund är att jag har haft en trasslig uppväxt, bl.a. Bevittnat självmordsförsök inom familjen (var 10år).
Bl.a. Blivit misshandlad som barn både psykiskt och fysiskt.
Omhändertagen LVU i ca 1år, soc kom och hämtade mig hemma en kväll bara.
Va 11år.
Blev mobbad i skolan från 9år - 11års ålder.
Kommer knappt ihåg något från min barndom.
Har knappt någon smärtkänsel rent fysiskt eller psykiskt, har bl.a. Gått med brutet ben osv.
Visst det gör ont, men enligt läkarna har jag "sjukligt hög" smärt tröskel.
Har ofta sår som jah inte vet vart dom kommer ifrån.
Tex någon gång har det varit väldigt djupa och jag har märkt det genom att det har blivit blött med blod osv.
Nuförtiden så händer inte lika ofta men det är endast pga att jag är lugnare idag och således inte gör illa mig lika ofta.
Är smartare än genomsnittet enligt läkarna, snabb inlärning osv.
Jag har alltid kännt mig utanför, som att jag inte passar in - men ändå har jag alltid önskat mig en plats, ungefär som ett brödraskap.
Saknar gemenskapen iaf illusionen av gemenskapen.
Jag har problem att avläsa personer i socialsamsnhang, dvs läsa av känslor m.m.
Händer ofta att jag säger eller gör saker som sårar personer.
Jag gör det inte medvetet utom jag fattar inte att det sårar dom helt enkelt.
Men - jag har lärt mig hur folk vill att jag ska reagera och vara.
Jag är hemskt snabb på att läsa av hur folk beter sig eller vill att jag ska betee mig och sedan utnyttja det till min fördel.
Jag är väldigt pratglad och charmig samt trevlig om jag vill det och om det gynnar mig.
Samtidigt så kan jag känna mig "hotad" om jag är i större folkmassor, jag känner att jag tappar kontrollen om min omgivning så kommer en varm känsla krypandes inombords, nästan så att jag svettas samt att jag blir irriterad.
Jag har väldigt lätt att manipulera situationer och folk till min fördel.
Och drar mig inte för att göra det.
Analyserar alltid allting, hur folk beter sig m.m.
Jag får bokstavligen panik när jag inte har kontroll.
Har haft flertal förhållanden, men slutar alltid med att jag tröttnar dom blir tråkiga så gör jag slut.
Jag vet vad som är rätt och fel, men jag känner mig inte moraliskt tvingad att göra rätt hela tiden.
Gynnar något mig eller om jag tex kan ge vinning till min dotter så gör jag "fel" och lägger ingen större vikt kring det.
Om jag åker fast eller att någon kommer på mig så känner jag ingen ångest över det jag har gjort utom känner mer ångest över att jag åkte fast.
Empati, jag har bokstavligen endast empati för mig själv & mina barn.
Visst, det va en gubbe som hade ramlat och kom inte upp förra vintern - jag hjälpte han pga att jag hade själv velat haft hjälp om jag va i den situationen, men även för att jag är drillad sedan liten att hjälpa äldre.
Jag kände absolut ingen empati.
När jag va 11år så avlivade jag själv en fågel med en skadad vinge, tog en sten och krossade huvudet på den.
Jag mådde illa i en sekund men ingen empati.
Avlivat div djur senare med, men då har jag inte mått illa.
Nej, jag skadar inte djur utom avlivat dom om dom varit sjuk m.m.
Men jag har avlivat dom själv.
En mycket närstående släkting till mig dog för ett tag sedan, jag kände absolut inget.
Livet är så - man föds och dör.
Även när folk blir sjuk osv då bryr jag mig faktist inte.
Bryr mig inte öm att se skadad personer heller, tex om dom blöder eller om det sprutar blod.
Ända anledning att jag ev skulle hjälpa dom är för att det förväntas av mig att göra det.
Jag har inget inre som säger åt mig att göra det dvs.
Men om det gäller mina barn då hjälper jag dom, om mina barn skadar sig så känner jag medkänsla och ömhet.
Jag kan själv ibland bli rädd och ledsen om dom gör illa sig.
Dock, så har min läkare en teori om detta.
"Att det kan möjligen finnas en kombination av biologisk sårbarhet samt att miljön under uppväxten har bidragit till att patienten har avskärmat sig"
Även så anser läkaren att total avsaknad av empati inte finns, dvs att under utredningen så visade jag empati men i begränsad utsträckning.
Jag har lätt att ta till våld, eller jag hade det förut iaf när jag va yngre.
I yngre dagar så har jag missbrukat droger, alkohol och spel.
Men slutat med det för ca 10år sedan.
Jag har dock bra självinsikt och sjukdomsinsikt - och förstår mina sjukdomar till viss del.
Jag gillar inte heller beröring, jag älskar sex dock, och självklart har jag missbrukat det med som med mycket annat.
Men att gosa med mina barn undertiden jag läser en saga m.m för dom det älskar jag.
Deras närhet får jag aldrig nog av, jag överöser dom med kärlek också.
Så vad tror ni?
Senast redigerad av Livetarhart 2015-11-25 kl. 02:01.
Senast redigerad av Livetarhart 2015-11-25 kl. 02:01.