Citat:
Hej!
Jag pluggar på högskola och jobbar även en del bredvid. Mina dagar ser lite annorlunda ut men i snitt jobbar jag ca 2 dagar i veckan och pluggar i snitt ca 1.5-2 timmar/dag resterande dagar.
Jag bor hemma och har därmed inga fasta utgifter. Jag har inga dyra hobbys.
Jag har en inkomst på ca 10-11 tusen kronor. Känns som jag har allting jag behöver. Jag har bil, klocka, kläder, tv i rummet osv.
En vanlig månadsbudget ser ut på följande sätt för mig:
*1000 kr sprit. Inte mycket att säga om detta. Dricker mycket på förkrök och köper för väldigt lite inne på självaste klubben där det är dyrt.
*1000 kr på mat. Jag gillar helt enkelt att äta ute.
Vilket resulterar i ett positivt resultat på ca 8-9 tusen kronor.
Mina frågor lyder:
* Hur mycket tjänar ni som studerar och vad gör ni med era pengar?(Tänker framförallt på er som bor hemma).
* Har ni några tips på vad jag ska lägga mina pengar på?
* Vad gör ni andra studenter med era pengar?
* När jag frågar polarna vad de gör med sina pengar får jag ofta samma svar som är i form av"de försvinner bara". Men var tar de vägen???
Känns som att alla knarkar- eller super iväg sina pengar...
Jag pluggar på högskola och jobbar även en del bredvid. Mina dagar ser lite annorlunda ut men i snitt jobbar jag ca 2 dagar i veckan och pluggar i snitt ca 1.5-2 timmar/dag resterande dagar.
Jag bor hemma och har därmed inga fasta utgifter. Jag har inga dyra hobbys.
Jag har en inkomst på ca 10-11 tusen kronor. Känns som jag har allting jag behöver. Jag har bil, klocka, kläder, tv i rummet osv.
En vanlig månadsbudget ser ut på följande sätt för mig:
*1000 kr sprit. Inte mycket att säga om detta. Dricker mycket på förkrök och köper för väldigt lite inne på självaste klubben där det är dyrt.
*1000 kr på mat. Jag gillar helt enkelt att äta ute.
Vilket resulterar i ett positivt resultat på ca 8-9 tusen kronor.
Mina frågor lyder:
* Hur mycket tjänar ni som studerar och vad gör ni med era pengar?(Tänker framförallt på er som bor hemma).
* Har ni några tips på vad jag ska lägga mina pengar på?
* Vad gör ni andra studenter med era pengar?
* När jag frågar polarna vad de gör med sina pengar får jag ofta samma svar som är i form av"de försvinner bara". Men var tar de vägen???
Känns som att alla knarkar- eller super iväg sina pengar...
Jag undrar bara, bor de här polarna du pratar med hemma eller har de egen bostad? För i så fall antar jag att det inte är så konstigt? Du sparar mycket på att slippa kostnader för bostad, förbrukningsvaror och mat.
Nu var det visserligen ett tag sedan jag studerade, men för egen del gick i alla fall hälften på hyra+el+osv, tror att det är väldigt olika var man studerar. Vissa städer är helt enkelt dyrare att leva i.
Oerhört snällt att dina föräldrar inte tar någon hyra. Du skall såklart spara dina pengar! På olika ställen, sparkonto, fonder eller annat. Kanske får du en dag för dig att byta studieort och behöver deposition till din hyra eller så stöter du på en oplanerad högre utgift (datorn kapsejsar, nya glasögon, tvättmaskinen går sönder osv). Varför inte fira avslutade studier med en längre resa?