• 2
  • 3
2015-11-25, 23:28
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddmaster
Hej!
Jag pluggar på högskola och jobbar även en del bredvid. Mina dagar ser lite annorlunda ut men i snitt jobbar jag ca 2 dagar i veckan och pluggar i snitt ca 1.5-2 timmar/dag resterande dagar.
Jag bor hemma och har därmed inga fasta utgifter. Jag har inga dyra hobbys.
Jag har en inkomst på ca 10-11 tusen kronor. Känns som jag har allting jag behöver. Jag har bil, klocka, kläder, tv i rummet osv.

En vanlig månadsbudget ser ut på följande sätt för mig:
*1000 kr sprit. Inte mycket att säga om detta. Dricker mycket på förkrök och köper för väldigt lite inne på självaste klubben där det är dyrt.
*1000 kr på mat. Jag gillar helt enkelt att äta ute.

Vilket resulterar i ett positivt resultat på ca 8-9 tusen kronor.

Mina frågor lyder:
* Hur mycket tjänar ni som studerar och vad gör ni med era pengar?(Tänker framförallt på er som bor hemma).
* Har ni några tips på vad jag ska lägga mina pengar på?
* Vad gör ni andra studenter med era pengar?
* När jag frågar polarna vad de gör med sina pengar får jag ofta samma svar som är i form av"de försvinner bara". Men var tar de vägen???

Känns som att alla knarkar- eller super iväg sina pengar...

Jag undrar bara, bor de här polarna du pratar med hemma eller har de egen bostad? För i så fall antar jag att det inte är så konstigt? Du sparar mycket på att slippa kostnader för bostad, förbrukningsvaror och mat.

Nu var det visserligen ett tag sedan jag studerade, men för egen del gick i alla fall hälften på hyra+el+osv, tror att det är väldigt olika var man studerar. Vissa städer är helt enkelt dyrare att leva i.

Oerhört snällt att dina föräldrar inte tar någon hyra. Du skall såklart spara dina pengar! På olika ställen, sparkonto, fonder eller annat. Kanske får du en dag för dig att byta studieort och behöver deposition till din hyra eller så stöter du på en oplanerad högre utgift (datorn kapsejsar, nya glasögon, tvättmaskinen går sönder osv). Varför inte fira avslutade studier med en längre resa?
Citera
2015-11-25, 23:31
Medlem
freddmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storejohan
Säker på att du verkligen studerar? Får man fråga vad du går för utbildning?

Jag läser krigsforskning
Senast redigerad av freddmaster 2015-11-25 kl. 23:55.
Citera
2015-11-25, 23:34
Medlem
freddmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Jag undrar bara, bor de här polarna du pratar med hemma eller har de egen bostad? För i så fall antar jag att det inte är så konstigt? Du sparar mycket på att slippa kostnader för bostad, förbrukningsvaror och mat.

Nu var det visserligen ett tag sedan jag studerade, men för egen del gick i alla fall hälften på hyra+el+osv, tror att det är väldigt olika var man studerar. Vissa städer är helt enkelt dyrare att leva i.

Oerhört snällt att dina föräldrar inte tar någon hyra. Du skall såklart spara dina pengar! På olika ställen, sparkonto, fonder eller annat. Kanske får du en dag för dig att byta studieort och behöver deposition till din hyra eller så stöter du på en oplanerad högre utgift (datorn kapsejsar, nya glasögon, tvättmaskinen går sönder osv). Varför inte fira avslutade studier med en längre resa?

En längre resa till Thailand är någonting jag skulle vara intresserad av. Har pratat en del om det med kompisarna. Skulle vara kul om det kunde spikas. Men det skulle nog endast bli aktuellt när de(och jag) jobbat ihop ca 50-70 tusen att resa för.

Sedan vet jag inte heller om denna resa kommer bli av och det är inte heller någon resa jag skulle vilja genomföra ensam.
Citera
2015-11-25, 23:40
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
En längre resa till Thailand är någonting jag skulle vara intresserad av. Har pratat en del om det med kompisarna. Skulle vara kul om det kunde spikas. Men det skulle nog endast bli aktuellt när de(och jag) jobbat ihop ca 50-70 tusen att resa för.

Sedan vet jag inte heller om denna resa kommer bli av och det är inte heller någon resa jag skulle vilja genomföra ensam.

Om den inte blir av har du i alla fall minst 50k. Välinvesterat blir 50k mer, och en vacker dag kanske du vill ha en bostadsrätt?

Jag tror annars att du kan ha minst lika roligt ensam som med dina kompisar, men det blir en annan typ av resa.
Citera
2015-11-26, 00:01
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
1. Gränsen du snackar om ligger på 86 200 kr/halvår. Det betyder att jag ungefär får tjäna 14 tusen kronor per månad. (källa: http://www.csn.se/lattlast/studiesto...inkomst-1.4690) och den överstiger jag inte.

Per halvår? Oj ja då var det en annan historia. Har de en sådan gräns kan de ju nästan ta bort gränsen helt.

Citat:
3. Gällande till folk som klagar på att det är svårt att skaffa jobb har jag endast en sak och säga: LIGG I OCH GÖR MER ÄN ATT SKICKA IN ERAT CV. Efter mitt "sommarlov" dvs sommaren efter studenten bestämde jag mig till att skaffa jobb. Jag satt ca 4 dagar med att skicka runt mitt CV, gå till butiker och sa pratade en hel del. Efter 4 dagars sökande hade jag 2 intervjuer uppbokade. Så enligt mig är problemet att folk är för lata och inte förstår att det krävs mer än att skicka iväg sitt CV för att få jobb.
Jag jobbar för det mesta inom butik och hjälper till chefen med lite grundläggande pappersarbete.

Du kan ju inte dra slutsatsen att alla andra som inte får jobb är lata, bara för att du lyckades när du skickade massa CV och besökte platser. Det är en enorm förolämpning som inte har någon verklighetsförankring.

Vi andra som inte haft samma tur har besökt säkert fler platser än vad ni andra som latförklarar befolkningen har. Det är inte ovanligt att de säger att behovet är mättat redan eftersom många går in via kontakter och de har flera som regelbundet jobbar där redan.
Sedan är det fortfarande dussintals personer som gör samma sak som du just nämner, besöker ställen istället för att bara skicka CV. Så man är inte direkt unik för att man gör det, därav varför skulle det finnas garantier bara för att man börjar göra så? Konkurrensen är ett faktum.
Citera
2015-11-26, 00:32
Medlem
Bor man hemma gratis bör man ju inte ta några lån för konsumtion under studietiden. Gör man det så lär man få det svårt senare om/när kassan tryter. Det betyder inte att man inte ska låna upp CSN-lånet med de villkor det har idag, det är bättre att spara de pengarna till en bostad efter skolan, om man nu får ett hyggligt välbetalt jobb genom sin utbildning.
Citera
2015-11-26, 12:23
Medlem
freddmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Bor man hemma gratis bör man ju inte ta några lån för konsumtion under studietiden. Gör man det så lär man få det svårt senare om/när kassan tryter. Det betyder inte att man inte ska låna upp CSN-lånet med de villkor det har idag, det är bättre att spara de pengarna till en bostad efter skolan, om man nu får ett hyggligt välbetalt jobb genom sin utbildning.

Jag lägger undan hela lånet som senare ska vara en del av pengarna som ska användas till att köpa lägenhet.

Förstår inte folk som inte tar lånet? Betalar ni hellre en räntesats på 1% eller en räntesats på 6%?
Citera
2015-11-29, 13:19
Medlem
Drar in ca 11 tusen i månaden.
3000 går till bostadskostnader (Har avgiftsfritt hyra två månader per år, så då betalar jag bara bredband och försäkring).
Cirka 2000 spenderar jag på ica varje månad, på mat, hushållsartiklar och snus.
Busskortet kostar ungefär 400 kronor i månaden.
Gym+simkort kostar 350 i månaden.
Telefonabonnemang 150 kronor.
Köper inte så mycket kläder, men när jag gör det blir det ofta på rea/utförsäljning. Byxor, jackor och skor köper jag alltid av bra kvalité som håller längre. Genomsnittligt lägger jag nog er 300 kronor i månaden.
Genomsnittliga alkoholkostnaden ligger på runt 700 i månaden.
Spenderar ca 500 kronor i månaden på att fika och äta ute.

Allt detta blir ca 7500 kronor i månaden. Utöver det så har jag ett stort musikintresse, så mycket pengar går till skivor samt konserter. Minst en gång per läsår åker jag utomlands (i Europa) och ser något band samt ett par gånger under sommaren, samtidigt som jag ser band i Sverige. Sedan sparar jag en del också, började studera HT13 och hade i princip 0 kronor på kontot (fick de mesta pengarna från sommarjobbet i augusti och september då lönen betalades i efterskott). Nu har jag sparat ca 100 000 som jag har tänkt använda till en kontantinsats när jag är klar med utbildningen.

Jag försöker att ligga i någon balans där jag gör lite roliga saker varje månad (Går på konsert, hockeymatch, after work, sittning och så vidare) med att spara. Jag gör alltså inte av med hela min inkomst varje månad men känner inte att det skulle vara så roligt att bara sitta hemma och titta på netflix de helgerna jag inte arbetar.
Citera
2015-11-29, 13:20
Medlem
Huskostnader sen sups och äts allt annat upp
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem