2015-11-25, 00:56
Medlem
Jackschnuss avatar
Jag köper mest gräs för pengarna.
Citera
2015-11-25, 00:58
Medlem
freddmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackschnus
Jag köper mest gräs för pengarna.

Bra val!
Citera
2015-11-25, 04:20
Medlem
Fatsobutts avatar
Hej,

Jag plockar ut ca 14500:- / månad varav 10000:- kommer från CSN och 4500:- från jobb.

Av detta går 4800:- till hyra och bredband
250:- till telefon
250:- till el
1500 till mat varav ca 1000:- köper jag hem och lagar mat av, och 500:- äter jag ute för.
500:- till böcker, pennor och block.
600:- till gräs
300:- till välgörenhet
550:- till kollektivtrafik
299:- till gym
99:- till spotify
1000:- till dricka på krogen
500:- till öl och sprit
500:- till kläder
1500:- till utlandsresor
1000:- till mitt sparkonto
500:- till bio och annat trams
200:- snus
100:- nya gitarrsträngar

Tot 14448:-
Ibland krökas det mer, och då blir det färre nya plagg. O.S.V. Men ungefär dessa kostnader.

Jag skulle aldrig aldrig aldrig aldrig kunna tänka mig att bo hos någon av mina föräldrar. Jag älskar båda väldigt mycket, men... ja... nej. Vem vill det? Har du inga kvinnor i ditt liv? Eller män?

Jag ser heller ingen anledning att spara pengar när jag studerar. Det jag kan spara ihop som student drar jag ihop på ett halvår som utexaminerad. Med detta sagt skall man naturligtvis ha en buffert till den dagen du skitit i det blå skåpet.

Mvh Fatsobutt
Citera
2015-11-25, 04:26
Medlem
Fatsobutts avatar
Och angående din fråga vad du ska göra med dina pengar. Flytta till eget. Nu var det ett par år sedan jag lämnade föräldrarhemmet, och i min mening börjar vuxenlivet då. Det är kul att vara vuxen. Vill du någon gång skaffa en egen familj så är det inte en dag försent att börja öva på att laga mat och klara av att sköta ett hem. Dessutom kan du skita med öppen dörr.

Mvh Fatstobutt
Citera
2015-11-25, 04:36
Medlem
Knotknets avatar
Får ut mellan 18- och 28000. Köper böcker mst och dryck. Reser en hel del.
Citera
2015-11-25, 20:10
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddmaster
Men de som bor hemma och pluggar då? Som t.ex. jag
Du kommer säkert att växa upp och skaffa eget boende någon gång du också. Oroa dig inte
Citera
2015-11-25, 20:31
Medlem
Brunbeverns avatar
Jag trodde CSN hade en maxgräns där man inte fick tjäna mer än runt 50k per år om man studerade på heltid. Tjänar du så mycket som över 9k per månad på sidan om studierna kommer du ju snabbt upp i 100k på ett år. Borde inte du stöta på problem?

Hur lyckas man förresten tjäna så mycket som du gör (netto) av att jobba 2 dagar i veckan? Den genomsnittliga heltidsjobbaren (100%) får ju ut runt 18k netto. Du måste ju på något sätt jobba runt 50% om du får ut såna summor då?

Citat:
Så din inkomst är CSN lån+ bidrag? Om ja: Får jag fråga varför du inte jobbar nånting?
Av all kurslitteratur jag köpt(vilket är till två kurser) har jag endast gått plus. Så kan inte heller räkna in kurslitteraturen som en utgift...

Inte så lätt att skaffa jobb. Hade alla haft möjligheten till att få jobb hade säkerligen fler jobbat också. Varför tror du att det bara är att skaffa jobb i dagens samhälle med stor arbetslöshet?

Vad jobbar du med själv?

Citat:
Men ni som bor hemma, jobbar och pluggar??? Hur försvinner era pengar????

Tror tyvärr du inte kommer få så många svar på detta. Det är nog rätt sällsynt att man både jobbar samtidigt som man pluggar och ändå bor hemma hos föräldrarna.
Fast ja håller med, tjänar man 10-12k rent i månaden utan utgifter förstår jag inte heller varför man skulle bli utan pengar.

Mina pengar behålls även när jag har CSN bara.
Citera
2015-11-25, 21:01
Medlem
Cuzco1s avatar
Har fullt lån och bidrag dvs lite mindre än 10k.
5000 kr i fasta kostnader(hyra, el, vatten, bredband, telefon och försäkring)
1500 kr på mat
500-1000 kr på alkohol och alkoholrelaterade nöjen
200 kr på knark
1000 kr kläder och prylar

Brukar bli minst en tusenlapp över om inga större prylinköp har gjorts. Har allt jag behöver och lite till. Försöker dock dra ner på alkoholkostnaden då den är så grymt onödig och inte sällan resulterar i en högst improduktiv dagen efter.
Citera
2015-11-25, 22:41
Medlem
freddmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatsobutt
Hej,

Jag plockar ut ca 14500:- / månad varav 10000:- kommer från CSN och 4500:- från jobb.

Av detta går 4800:- till hyra och bredband
250:- till telefon
250:- till el
1500 till mat varav ca 1000:- köper jag hem och lagar mat av, och 500:- äter jag ute för.
500:- till böcker, pennor och block.
600:- till gräs
300:- till välgörenhet
550:- till kollektivtrafik
299:- till gym
99:- till spotify
1000:- till dricka på krogen
500:- till öl och sprit
500:- till kläder
1500:- till utlandsresor
1000:- till mitt sparkonto
500:- till bio och annat trams
200:- snus
100:- nya gitarrsträngar

Tot 14448:-
Ibland krökas det mer, och då blir det färre nya plagg. O.S.V. Men ungefär dessa kostnader.

Jag skulle aldrig aldrig aldrig aldrig kunna tänka mig att bo hos någon av mina föräldrar. Jag älskar båda väldigt mycket, men... ja... nej. Vem vill det? Har du inga kvinnor i ditt liv? Eller män?

Jag ser heller ingen anledning att spara pengar när jag studerar. Det jag kan spara ihop som student drar jag ihop på ett halvår som utexaminerad. Med detta sagt skall man naturligtvis ha en buffert till den dagen du skitit i det blå skåpet.

Mvh Fatsobutt

Tjena,

Du verkar verkligen ha koll på din ekonomi, vilket är bra.
Jag skulle säkert tycka att det skulle vara kul att flytta hemifrån. Men det känns för tidigt för mig. Jag har inte heller någon riktig anledning till att flytta känner jag. Jag har en flickvän som fortfarande går gymnasiet och varken hon eller jag har ens lagt upp förslaget om att flytta ihop så här tidigt. Jag är trots allt endast 19 år gammal och studenten för ca ett halvår sen vilket betyder att jag hoppade på högskolan på direkten.

Nu för tiden gör jag av med ca 4-5 tusen/månad på diverse. Har därför ca 5-6 tusen kronor över varje månad.
Sedan har jag även CSN lånet vilket är ca 9 tusen kr/månad. Detta läggs dock undan till lägenhet i framtiden.

Jag tänker exakt på samma sätt som dig gällande sparandet. Det känns rätt så onödigt att sitta och spara nu när jag är student eftersom jag kommer dra in en hel del valörer efter examen(vilket iaf är tanken).
Citera
2015-11-25, 22:45
Medlem
freddmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatsobutt
Och angående din fråga vad du ska göra med dina pengar. Flytta till eget. Nu var det ett par år sedan jag lämnade föräldrarhemmet, och i min mening börjar vuxenlivet då. Det är kul att vara vuxen. Vill du någon gång skaffa en egen familj så är det inte en dag försent att börja öva på att laga mat och klara av att sköta ett hem. Dessutom kan du skita med öppen dörr.

Mvh Fatstobutt

Klart jag skulle kunna flytta. Men sen är det även väldigt svårt att få tag i en lägenhet i sthlm.

Men egentligen har jag inget praktiskt behov av det med tanke på att jag bor rätt så centralt. Jag har relativt nära till skolan.

Den enda rimliga förklaringen vore väl att kunna gå runt naken i huset. (vilket är rätt lockande).
Citera
2015-11-25, 23:00
Medlem
freddmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Jag trodde CSN hade en maxgräns där man inte fick tjäna mer än runt 50k per år om man studerade på heltid. Tjänar du så mycket som över 9k per månad på sidan om studierna kommer du ju snabbt upp i 100k på ett år. Borde inte du stöta på problem?

Hur lyckas man förresten tjäna så mycket som du gör (netto) av att jobba 2 dagar i veckan? Den genomsnittliga heltidsjobbaren (100%) får ju ut runt 18k netto. Du måste ju på något sätt jobba runt 50% om du får ut såna summor då?

Inte så lätt att skaffa jobb. Hade alla haft möjligheten till att få jobb hade säkerligen fler jobbat också. Varför tror du att det bara är att skaffa jobb i dagens samhälle med stor arbetslöshet?

Vad jobbar du med själv?

Tror tyvärr du inte kommer få så många svar på detta. Det är nog rätt sällsynt att man både jobbar samtidigt som man pluggar och ändå bor hemma hos föräldrarna.
Fast ja håller med, tjänar man 10-12k rent i månaden utan utgifter förstår jag inte heller varför man skulle bli utan pengar.

Mina pengar behålls även när jag har CSN bara.

1. Gränsen du snackar om ligger på 86 200 kr/halvår. Det betyder att jag ungefär får tjäna 14 tusen kronor per månad. (källa: http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiemedel/inkomst-1.4690) och den överstiger jag inte.

2. Jag har löneförhandlat och vet inte min exakta timlön men den är över 120 kr i timmen. För övrigt jobbar jag även en del under helger.

3. Gällande till folk som klagar på att det är svårt att skaffa jobb har jag endast en sak och säga: LIGG I OCH GÖR MER ÄN ATT SKICKA IN ERAT CV. Efter mitt "sommarlov" dvs sommaren efter studenten bestämde jag mig till att skaffa jobb. Jag satt ca 4 dagar med att skicka runt mitt CV, gå till butiker och sa pratade en hel del. Efter 4 dagars sökande hade jag 2 intervjuer uppbokade. Så enligt mig är problemet att folk är för lata och inte förstår att det krävs mer än att skicka iväg sitt CV för att få jobb.
Jag jobbar för det mesta inom butik och hjälper till chefen med lite grundläggande pappersarbete.
Citera
2015-11-25, 23:28
Medlem
Citat:
Hej!
Jag pluggar på högskola och jobbar även en del bredvid. Mina dagar ser lite annorlunda ut men i snitt jobbar jag ca 2 dagar i veckan och pluggar i snitt ca 1.5-2 timmar/dag resterande dagar.
Säker på att du verkligen studerar? Får man fråga vad du går för utbildning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in