Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-24, 18:22
  #1
Medlem
Hejhej!
Jag har sedan en vecka tillbaka fått en jobbig klåda, främst på mina skenben. Det kliar vid ankeln och på skenbenen.

Symptom:
* klåda
* röda områden
* röda prickar (vissa ser typ ut som finnar)
* hittas på ben (under knäna)

Jag har:
* använd mjukgörande salva
* använt hydrokortison ccs (receptfri)

Jag vistas mycket i träningslokaler och svettas en del tack vare hård träning. Jag vet inte vad det är men det är fruktansvärt jobbigt med den klådan. Jag äter f.ö sedvanlig husmanskost och äter inga mediciner.

http://postimg.org/gallery/21bxnug06/
Citera
2015-11-24, 18:38
  #2
Medlem
BrainDisorders avatar
Det är inte en hederlig vintersjukdom då? Dvs torr hud och kliande utslag på diverse kroppsdelar p.ga uttorkad hud etc. Vet att många t.ex får sjuka problem med sina händer när det nalkas vintertid.

I övrigt, skabb? Du har inte t.ex speciella ställen det kliar och svider på extra? T.ex insidan utav fingerryggarna, könsorgan, kring könsorgan, insida lår och andra ställen där fukt och värme lätt samlas. Tänk dig typ myggbett som träder fram på kvällstid och som sedan är sköna att klia på, men samtidigt lite frusterande.
Citera
2015-11-24, 18:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Det är inte en hederlig vintersjukdom då? Dvs torr hud och kliande utslag på diverse kroppsdelar p.ga uttorkad hud etc. Vet att många t.ex får sjuka problem med sina händer när det nalkas vintertid.

I övrigt, skabb? Du har inte t.ex speciella ställen det kliar och svider på extra? T.ex insidan utav fingerryggarna, könsorgan, kring könsorgan, insida lår och andra ställen där fukt och värme lätt samlas. Tänk dig typ myggbett som träder fram på kvällstid och som sedan är sköna att klia på, men samtidigt lite frusterande.

Jag kan nog med all säkerhet utesluta skabb eftersom det endast är på på skenbenen det kliar, inte någon annanstans.

Angående en "vintersjukdom" så kan jag inte svara på det riktigt eftersom jag aldrig haft det förut "/
Citera
2015-11-24, 19:05
  #4
Medlem
Jobbar inom skadedjursbekämpning och det kan vara bett från vägglöss eller tex fågelloppa. Kolla under din säng (i hörnen) om du ser små svarta prickar på ramen, ser du det så har du vägglöss.
Citera
2015-11-24, 19:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCamping
Jobbar inom skadedjursbekämpning och det kan vara bett från vägglöss eller tex fågelloppa. Kolla under din säng (i hörnen) om du ser små svarta prickar på ramen, ser du det så har du vägglöss.
Jag tänkte också att dwt kan vara det men eftersom jag sover i samma säng som min tjej (hon har inga åkommor) så är det kanske inte så troligt?
Citera
2015-11-24, 19:16
  #6
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvisionaire
Jag tänkte också att dwt kan vara det men eftersom jag sover i samma säng som min tjej (hon har inga åkommor) så är det kanske inte så troligt?

Alla reagerar inte samma på bett. Vissa får ej utslag tex.
Citera
2015-11-24, 19:27
  #7
Medlem
Precis som "Bokmask" skriver så får inte alla utslag och många jag besöker får sina utslag (av vägglöss) långt senare än själva bettet. Jag har själv haft vägglöss där min sambo fick stora utslag som kliade medans jag aldrig fick nåt öh. Kolla under sängen och angående loppor från främst katter så brukar man behandla katten med tex Frontline.
Citera
2015-11-26, 23:44
  #8
Medlem
En update: Jag var på vårdcentralen idag. Sköterskan skrev ut recept mot svamp, vilket det troligen är. Det återstår att se men det känns troligt
Citera
2015-11-27, 21:18
  #9
Medlem
Känns nog ganska rimligt. Bett från vägglöss eller loppor blir ganska tydliga och ser ut som svullna myggbett. Hoppas det ger sig när du smörjer med krämen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback