2015-11-24, 14:53
Medlem
Hej,

Jag sitter i en sits där jag blivit erbjuden att sluta mitt arbete då det snart blir varsel och istället få 6 mån betald uppsägningtid arbetsbefriat under 6 månader eller en stor klumpsumma under 1 månad om jag så vill.

Mitt mål är att kunna få klumpsumman och samtidigt ha rätt till A-kassa och gå till arbetsförmedlingen som arbetslös.

Som jag förstått så räknar A-kassan på lön/arbetstid och att om jag får betalt klumpsumma eller över 6 månader så räknas det som lön och att man inte har rätt till A-kassa under tiden dom räknat att jag får någon form av betalning.

Hur kan man gå till väga? Min arbetsgivare är givmild och kan nog stretcha sig för att lösa det för mig.

Min tokiga ide(?):
Arbetsgivaren ger mig en klumpsumma som är summan av 6mån betalt och skriver sedan in 50% extra lön senaste 12 månaderna i arbetsgivarintyget och då visas inget om summan jag fått är arbetsbefriande eller arbetsvederlag.

Vad är smartast att göra?
Citera
2015-11-24, 15:02
Medlem
Kommer inte A-kassan att kräva ett arbetsgivarintyg där det kommer framgå att du har 6 månaders uppsägning? Skälet till uppsägning och uppsägningstid måste framgå, och det lär dom inte släppa reglerna kring så lätt...och om din arbetsgivare ändrar detta från 6 månader till 1 månad, så lär han få problem för att han brutit mot kollektivavtalet.
Citera
2015-11-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kommer inte A-kassan att kräva ett arbetsgivarintyg där det kommer framgå att du har 6 månaders uppsägning? Skälet till uppsägning och uppsägningstid måste framgå, och det lär dom inte släppa reglerna kring så lätt...och om din arbetsgivare ändrar detta från 6 månader till 1 månad, så lär han få problem för att han brutit mot kollektivavtalet.

Jag vet inte exakt vad som står i arbetsgivarintyget men det är mycket möjligt att det måste stå att jag har 6 månader. Möjligt att man kanske kan skriva in att min uppsägningstid började för 6 månader sedan då och att min lön senaste 12 mån varit 50% högre?
Känns som att man är ute på hal is men jag vill se över alla hörn och kanter för att se en lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in