Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-11-24, 13:04
Medlem
meganegerdases avatar
Svensken har som regel att alltid äta samma typ av frukost, 80% av svenskarna äter vanligtvis samma typ av frukost. Sen ser de lite olika ut beroende på vem de är . Men "kaffe och smörgås", "yoghurt, juice och macka" eller "gröt, mjölk och banan" är tre typiska frukostar.

Ofta väljer svensken dessutom nästan alltid samma typ av bröd, samma typ av flingor, samma typ av pålägg etc.

Ifall man skulle göra på samma vis gällande andra huvudmål, alltså frukost eller middag, skulle man ju framstå som ytterst märklig. I många familjer anses det till och med märkligt att t.ex äta pasta två dagar i rad, dito gäller ris. Skulle man använda samma sovel två måltider i rad skulle det framstå som oerhört knepigt.

Det enda som är något sånär befriat från karantänstid är potatis, som faktiskt förekommer att man äter både till lunch och middag. Framförallt i äldre och mer traditionalistiska familjer.

Hur har det blivit såhär? Varför är vi så dåliga på att variera vår frukost? Är det nyttigt att alltid äta samma typ av mat?
Citera
2015-11-24, 13:09
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Jag tror att det beror mycket på att man är nyvaken och inte orkar tänka ut nåt originellt. Äter man hotellfrukost så kan man ju lätt möla sig helt andra (och fler saker) än man normalt orkar leta efter i kylen en normal novembermorgon.
Citera
2015-11-24, 13:15
Medlem
Känner inte alls igen mig faktiskt, redan från barndomen har frukost varit synonymt med middagens rester! Men när jag tänker på saken har du ju rätt. Har kanske att göra med att det är enkla snabba lösningar på morgonen och att vi inte arbetar lika hårt nu som förr och därför egentligen inte behöver en fullfjädrad måltid på morgonen och då känns det onödigt att lägga ner energi på det. Vilt spekulerat, jag funkar iallafall inte innan jag fått ett ordentligt mål mat på morgonen!
Citera
2015-11-24, 13:21
Medlem
No.90-Kleists avatar
I mitt fall beror det på att jag har så usel aptit på morgonen. Jag orkar inte äta mer än en knäckemacka.
Citera
2015-11-24, 14:16
Medlem
klybans avatar
Hur enkelt att svara på som helst.
Det är vår frukostkultur, simple as that.
Sen få svar på hur den uppstod, det är en bra svårare fråga.

Personligen kan jag lika gärna äta middagsmat som frukost, som jag äter smörgåsar till middag.
Detta retade exet till vansinne, där skulle det vara havregrynsgröt minsann.
Då det är så nyttigt.
Och skulle jag fått en krona för varje gång hon och ex svärfar sa "man står sig länge på havregrynsgröt, och det är nyttigt".
Så hade jag med lätthet fått ihop en tusenlapp.
De var som i trans, när de sa detta.

Tydligen var även start flingor nyttigt, ända till jag berättade i hur mycket socker dom innehåll.
Då pratade hon inte med mig på 2 dagar, då hon insåg i hur onyttigt det var(ja, om man nu ser socker som onyttigt).
Man säger skjut inte budbäraren, men här var det nacka skott direkt
Citera
2015-11-24, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Svensken har som regel att alltid äta samma typ av frukost, 80% av svenskarna äter vanligtvis samma typ av frukost. Sen ser de lite olika ut beroende på vem de är . Men "kaffe och smörgås", "yoghurt, juice och macka" eller "gröt, mjölk och banan" är tre typiska frukostar.

Ofta väljer svensken dessutom nästan alltid samma typ av bröd, samma typ av flingor, samma typ av pålägg etc.

Ifall man skulle göra på samma vis gällande andra huvudmål, alltså frukost eller middag, skulle man ju framstå som ytterst märklig. I många familjer anses det till och med märkligt att t.ex äta pasta två dagar i rad, dito gäller ris. Skulle man använda samma sovel två måltider i rad skulle det framstå som oerhört knepigt.

Det enda som är något sånär befriat från karantänstid är potatis, som faktiskt förekommer att man äter både till lunch och middag. Framförallt i äldre och mer traditionalistiska familjer.

Hur har det blivit såhär? Varför är vi så dåliga på att variera vår frukost? Är det nyttigt att alltid äta samma typ av mat?

För att en frukost ska vara enkel.

Jag äter för övrigt egen gjord musli, banan och ett glas vatten.

Ser till att få i mig vitaminer och mineraler på morgon!
Citera
2015-11-24, 14:31
Medlem
Det är ju också bara i norr som vi stoppar i oss en massa kolhydrater tii frukost. TS får variera med frukosträtter från andra delar av världen t ex frukostsoppan Kale Pache som äts i Azerbajdzjan och Iran och som består av lamhuvud inklusive hjärna, ögon och tunga

https://en.wikipedia.org/wiki/Khash_%28dish%29

https://www.youtube.com/watch?v=qNA78huS9RU
Citera
2015-11-24, 18:18
Medlem
Det finns ett enkelt svar:
"If it aint broken, don't fix it" eller "varför ändra på ett vinnande koncept"

Om man äter en frukost och den funkar bra är det väll onödigt att ändra på den. Det är väll också en trygghet att alltid veta vad man ska äta och slippa tänka på det nä man är morgontrött...
Citera
2015-11-24, 18:31
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Min frukost är inte alls alltid samma. Har sällan mat i kylen, så köper det jag är sugen på för tillfället.

Lunch däremot kan jag äta samma i flera veckor. Brukar oftast göra storkok för 20-25 matlådor. Som jag sedan äter varje dag tills det är dags att laga nytt
Citera
2015-11-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Min frukost är inte alls alltid samma. Har sällan mat i kylen, så köper det jag är sugen på för tillfället.

Lunch däremot kan jag äta samma i flera veckor. Brukar oftast göra storkok för 20-25 matlådor. Som jag sedan äter varje dag tills det är dags att laga nytt

oh, gissar att matforumet inte är det du besöker oftast
Citera
2015-11-25, 18:21
Medlem
sickestbeatss avatar
Det känns lite som om den svenska frukostkulturen har sina rötter i skolans kostcirkel/pyramid och dagis, sen följer den bara med för det är något man "ska" äta. Ser den där bilden med yoghurt, macka, juice och kaffe framför mig och den känns väldigt skolkostcirkelaktig.
Citera
2015-11-25, 19:05
Medlem
JKaneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot

Hur gör man ett storkok som räcker till 20-25 matlådor..?

OnT: När jag väl äter frukost brukar jag pressa i mig lite keso, kvarg eller någon form av chark. Mest för att bara har ätit något innan jag deltar i vad dagen har att erbjuda.
Frukost är inte det viktigaste för mig, så jag tycker variationen är helt okej.

Kaffe och en smörgås är ju inte helt fel, men det är sällan jag har tid att koka kaffe på morgonen.

Skiljer sig era frukostvanor på helgen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in