2015-11-26, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION
Man har dragit paralleller mellan ätstörningar och OCD. Exempelvis lider patienter som har ätstörningar oftare av OCD. Varför jag undrade är för att du frågade specifikt om mediciner som inte generar ökad hunger. Kom nämligen att tänka på en gammal medicin som används mot hetsätning och ibland förskrivs off-label mot OCD.

Jag antar att jag föddes med för lite leptin. Vet du om det finns medicin som ökar mängden leptin?
Citera
2015-11-26, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 159abc
Vilken medicin?

Jag har plågats av extrem hunger ända sedan jag föddes. Jag vill ha alla råd gällande mediciner för att slippa hungern.

Den heter Zonegram (zonisamid) och kan ge en del allvarliga biverkningar. Men generellt är biverkningarna lindring och avtar eller försvinner under medicineringens gång.
Citera
2015-11-26, 13:38
Medlem
Citat:
Den heter Zonegram (zonisamid) och kan ge en del allvarliga biverkningar. Men generellt är biverkningarna lindring och avtar eller försvinner under medicineringens gång.

Jag har inte epilepsi. Hur får jag denna medicin?
Citera
2015-11-26, 19:22
Bannlyst
Citat:
Vem har snackat om missbruk??

Kan det inte vara en bra sak att ge en nyanserad bild utav medicinen i fråga?

på dig själv, tröttmössa.
Citera
2015-11-26, 19:24
Bannlyst
Citat:
Jag orkar i ärlighetens namn inte ens kommentera det här inlägget, högst verklighetsfrånvänt är det dock.

Om du tycker att det är helt verklighetsfrånvänt så borde du iaf kunna peka på vilka delar som är verklighetsfrånvända, annars så framstår du som ytterst korkad.
Citera
2015-11-26, 19:34
Bannlyst
Citat:
Människan verkar ju vara påverkad av nåt. Mycket svammel och felaktigheter.

Peka ut dessa felaktigheter då i stället för att komma med en massa påhopp utan att ens nämna någon felaktighet över huvud taget

Edit: Du är ju skrattretande!
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-26 kl. 19:39.
Citera
2015-11-26, 21:23
Bannlyst
Citat:
Vilken medicin?

Jag har plågats av extrem hunger ända sedan jag föddes. Jag vill ha alla råd gällande mediciner för att slippa hungern.

Käka tills du blir fet som fan och dör utav reciptoriska komplikationer, alternativit påbörja ett destruktivit tjackmissbruk.
Där har du ett verklighetsfrånvänt och svammligt svar, med en massa fel.

Det är inte en massa "faktafel" om du ej kan påvisa dessa för mig, inte ett endaste utav mina "faktafel" har du påvisat.

Om vi inte har samma erfarenhet betyder det att varken du eller jag har fel, men du måste komma med argument, annars framstår du bara som fruktansvärt dum.

edit: påvisa mina felaktigheter så ska jag ta dig på allvar, samt ge dig ett utförligt svar.
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-26 kl. 22:01.
Citera
2015-11-26, 21:56
Bannlyst
Citat:
Människan verkar ju vara påverkad av nåt. Mycket svammel och felaktigheter.

Stämmer bra det, sömnbrist, själv-vald.
Vad har det med mina svar att göra?

Kan du inte läsa om man i all hast strssad som fan, slänger i väg ett inlägg lite snabbt?
Ser varken svammel eller felaktigheter, men du som är så klok kanske kan upplysa mig om dessa?

Det enda jag själv kan säga ang inlägget är väl att det skrevs snabbt och därav blir min meningsuppbyggnad smått konstig...Där hittar jag småfel när jag läser igenom det.
Men om du nu är så smart så måste du väl kunna läsa utifrån det?

edit: småfel ang meningsuppbyggnad, ej fakta.
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-26 kl. 22:10.
Citera
2015-11-26, 22:13
Bannlyst
Citat:
Jag orkar i ärlighetens namn inte ens kommentera det här inlägget, högst verklighetsfrånvänt är det dock.

"jag orkar inte"

Så brukar det låta när man ej kan argumentera för sin sak...
Det Gäller framför allt lågbegåvade.
Citera
2015-11-26, 22:26
Bannlyst
Citat:
Vill understyrka att det inte alls rör sig om några extrema kontrollerade former som bensodiazepiner förskrivs, vilket ett par här har gett skenet av.

Vad är det för OCD du lider av, hetsäter du?

Jo det kan du ge dig fan på! Det är extremt kontrollerande former, då mina läkarvänner är rädda att ens skriva ut bensodiazepiner till folk under 30 pga socialstyrelsen, trots uppenbart behov.
Då går dessa i stället och köper en större mängd på gatan, vilket slutar i missbruk i stället för att bota ångesten med hjälp utav stödsamtal, kbt och en moderat dos utav bensodiazepiner.

Jag håller med mina vänner, likt många utav mina kursare.
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-26 kl. 22:38.
Citera
2015-11-26, 23:02
Bannlyst
Citat:
Jag har inte epilepsi. Hur får jag denna medicin?

Okunskapen flödar.
Varför tror du att de tog bort medicinen?

Kan det bero på biverkningarna de gav?
Eller tas bara mediciner bort sådär utan vidare?

tex barbiratuter som togs fram under tidiga 1900-talet.
När forskarna sedan av en slump fann bensodiazepiner under tidigt 60tal,då ersattes de sakta men säkert med bensopreparat, då de var mindre letala.

Många missbrukare slapp mortaliteten som barbiratuterna framkallade tillsammans med sprit.
Många brukare som åt moderat dos barbiratuter(ordinerat utav läkare) och kanske drack någon gång i bland och där av avled utav ren okunskap, tack vare läkaren och pat i fråga, vilka ej visste bättre då.

Varför tor du att man utvecklar nya mediciner hela tiden?
Varför ska ej sk RC-droger röras innan man har en genomgående forskning ang den berörda substansen?

Ett tydligt exempel är lyrica i nuvarande tid.

Edit: Nu är jag påverkad utav cannabis också, det kanske gör mig ännu dummare?
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-27 kl. 00:02.
Citera
2015-11-26, 23:53
Bannlyst
Citat:
Nej då.

Det förskrivs när annan ångestdämpande medicin inte visat sig ge tillräcklig effekt, eller gett upphov till biverkningar. Det är ovanligt att få det utskrivet direkt men ibland skrivs en mildare bensodiazepin ut som heter diazepam, det är också den man brukar få börja med.

Bensodiazepiner lämpar sig också bäst för att sporadiskt behandla ångest eller panikångest.

Du startar allt som oftast med oxazepam, diazepam är nästa.
Sedan finns det givetvis undantagsfall då endast alprazolam är aktuellt.

Givetvis beror det mycket ang pat såklart.
Men generellt så startar man med oxazepam när det gäller panikångest och diazepam när det gäller gad.
generaliserat ångestsyndrom är mycket svårare att fastställa och där av blir oxazepam oftast förstahandsvalet.

Edit: Om pat redan har gått igenom diverse allergimediciner och antipsykotiska läkemedel likt mirtazepin för sömnen, (hahahahahah dör av okunskap när man diskuterar med vissa kursare, visst det kan säkert vara rogivande, men det är ungefär som att ge intensivård för någon som har skrapat knät)+att du oftast måste gå igenom både ssri och snri...annars blir det ingen bensobehandling utan en fastställd diagnos+ väldigt många uppföljningssamtal.(vilket är bra i sak, men kan få pat att tappa i motivation, tack vare sämre allmäntillstånd)
Jag generaliserar lite här, givetvis så bedömmer en smart läkare individuellt och vissa fall är solklara givetvis.

Men så ser det tyvärr inte ut i verkligheten riktigt
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-27 kl. 00:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in