2015-11-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159abc
OCD, depression, ångest, social fobi och panikångest

Har du fått chans att pröva terapi?

Undrar lite hur du hade tänkt använda benso?
Citera
2015-11-26, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Har du fått chans att pröva terapi?

Undrar lite hur du hade tänkt använda benso?

Terapi? Jösses...
Citera
2015-11-26, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION
Jaså? Vad konstigt med tanke på att klinisk indikation i princip saknas för detta.

Men OCD är ju en ångestsjukdom, och benso är ju till för ångest. Det borde vara en perfekt medicin att använda? Andra mediciner som jag testat är fullkomligt värdelösa.
Citera
2015-11-26, 04:53
Bannlyst
Citat:
Nej då.

Det förskrivs när annan ångestdämpande medicin inte visat sig ge tillräcklig effekt, eller gett upphov till biverkningar. Det är ovanligt att få det utskrivet direkt men ibland skrivs en mildare bensodiazepin ut som heter diazepam, det är också den man brukar få börja med.

Bensodiazepiner lämpar sig också bäst för att sporadiskt behandla ångest eller panikångest.

Bensodiazepiner gör sig bäst inom vården som kramplösande, du behandlar ej panikångest förutom med alprazolam under väldigt kontrollerande former utanför slutenvården.
Oxascand och diazepam kan iofs användas utanför slutenvård till folk med grov GAD.

Givetvis så kan man få diazepam eller liknande benso utskrivet såklart, men då är det under väldigt kontorollerande omständigheter, samt att du bör ha en ångest som ligger på 1567 på en 10-gradig skala

De är grymt beroendeframkallande men någon balans måste det vara, och folk i dagens läge är allt för rädda att skriva ut bensodiazepiner, och till och med dess analoger (zopiklon och zolpidiem)
Tyvärr gör det att folk med ångest missbrukar preparaten tack vare en alldeles för restrektiv politik.
bENSO ÄR BILLIGT PÅ GATAN.
Min slutsats/tes är att skulle det skrivas ut mer, med en väldig restrektiv framhållning.
Jag tror att det skulle rädda många liv+ att folk ej skulle komma in med galna doser på missbrukaravdelningar i samma utsträckning.

Hälsa socialstyrelsen så blir det nog bättre.
Men kompis, ta endast benso för att döda din ångest, missbruk leder endast till skit.
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-26 kl. 05:10.
Citera
2015-11-26, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Bensodiazepiner gör sig bäst inom vården som kramplösande, du behandlar ej panikångest förutom med alprazolam under väldigt kontrollerande former utanför slutenvården.
Oxascand och diazepam kan iofs användas utanför slutenvård till folk med grov GAD.

Givetvis så kan man få diazepam eller liknande benso utskrivet såklart, men då är det under väldigt kontorollerande omständigheter, samt att du bör ha en ångest som ligger på 1567 på en 10-gradig skala

De är grymt beroendeframkallande men någon balans måste det vara, och folk i dagens läge är allt för rädda att skriva ut bensodiazepiner, och till och med dess analoger (zopiklon och zolpidiem)
Tyvärr gör det att folk med ångest missbrukar preparaten tack vare en alldeles för restrektiv politik.
Min slutsats/tes är att skulle det skrivas ut mer, med en väldig restrektiv framhållning.
Jag tror att det skulle rädda många liv+ att folk ej skulle komma in med galna doser på missbrukaravdelningar i samma utsträckning.

Men kompis, ta endast benso för att döda din ångest, missbruk leder endast till skit.

Vem har snackat om missbruk??
Citera
2015-11-26, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta

Jag orkar i ärlighetens namn inte ens kommentera det här inlägget, högst verklighetsfrånvänt är det dock.
Citera
2015-11-26, 12:23
Medlem
Citat:
Jag orkar i ärlighetens namn inte ens kommentera det här inlägget, högst verklighetsfrånvänt är det dock.

Människan verkar ju vara påverkad av nåt. Mycket svammel och felaktigheter.
Citera
2015-11-26, 12:54
Bannlyst
Citat:
Människan verkar ju vara påverkad av nåt. Mycket svammel och felaktigheter.

Vill understyrka att det inte alls rör sig om några extrema kontrollerade former som bensodiazepiner förskrivs, vilket ett par här har gett skenet av.

Vad är det för OCD du lider av, hetsäter du?
Citera
2015-11-26, 12:57
Medlem
Citat:
Vill understyrka att det inte alls rör sig om några extrema kontrollerade former som bensodiazepiner förskrivs, vilket ett par här har gett skenet av.

Bacillskräck.

Nej, har gjort gastric bypass.
Citera
2015-11-26, 12:59
Medlem
Citat:

Glömde skriva en sak. Hetsätning har ingenting med OCD att göra.
Citera
2015-11-26, 13:09
Bannlyst
Citat:
Glömde skriva en sak. Hetsätning har ingenting med OCD att göra.

Man har dragit paralleller mellan ätstörningar och OCD. Exempelvis lider patienter som har ätstörningar oftare av OCD. Varför jag undrade är för att du frågade specifikt om mediciner som inte generar ökad hunger. Kom nämligen att tänka på en gammal medicin som används mot hetsätning och ibland förskrivs off-label mot OCD.
Citera
2015-11-26, 13:12
Medlem
Citat:
Man har dragit paralleller mellan ätstörningar och OCD. Exempelvis lider patienter som har ätstörningar oftare av OCD. Varför jag undrade är för att du frågade specifikt om mediciner som inte generar ökad hunger. Kom nämligen att tänka på en gammal medicin som används mot hetsätning och ibland förskrivs off-label mot OCD.

Vilken medicin?

Jag har plågats av extrem hunger ända sedan jag föddes. Jag vill ha alla råd gällande mediciner för att slippa hungern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in