Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Ja, vad är tänkt bli bättre om normerna ifrågasätts? Varför ska jag personligen vara normkritisk?
Sen kan ni feminazister räkna upp vilka är de tre - fem viktigaste normerna att kritisera?
Hur kan ni tycka att det är så viktigt att vara normkritiska, det verkar vara en mycket känslig fråga det här med normer som existerar....
Jag tror att radikalfeministerna menar att normerna stänger in folk och begränsar deras frihet att vara sig själva fullt ut. Jag håller inte med i tankesättet.
Heteronorm är till exempel rätt rimligt då en övervägande majoritet av samhället är just heterosexuella. Det underlättar att förutsätta vissa saker då. Det är ju dessutom inte samma sak som att se ner på eller ringakta homosexuella.
Normkritiken har ett inneboende problem i att den i sig förminskar individer till representanter för en grupp med tydliga attribut och viljor. Den är därmed starkt förknippad med den vidriga identitetspolitiken som just nu håller på att köra Sverige ner i diket.
Den är även tätt kopplad till mångkulturen där individer ses som bärare av kulturer och inte just individer.
Normkritiken är helt enkelt ett lyxproblem som utövas främst av priviligerad övre medelklass i deras reservat i storstäderna. Tveksamt att normkritiken blomstrar i Rosengård, Bergsjön och Husby.