2015-11-23, 09:29
Medlem
Hegamons avatar
Ja, vad är tänkt bli bättre om normerna ifrågasätts? Varför ska jag personligen vara normkritisk?

Sen kan ni feminazister räkna upp vilka är de tre - fem viktigaste normerna att kritisera?

Hur kan ni tycka att det är så viktigt att vara normkritiska, det verkar vara en mycket känslig fråga det här med normer som existerar....
Citera
2015-11-23, 09:44
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja, vad är tänkt bli bättre om normerna ifrågasätts? Varför ska jag personligen vara normkritisk?

Sen kan ni feminazister räkna upp vilka är de tre - fem viktigaste normerna att kritisera?

Hur kan ni tycka att det är så viktigt att vara normkritiska, det verkar vara en mycket känslig fråga det här med normer som existerar....

Jag tror att radikalfeministerna menar att normerna stänger in folk och begränsar deras frihet att vara sig själva fullt ut. Jag håller inte med i tankesättet.

Heteronorm är till exempel rätt rimligt då en övervägande majoritet av samhället är just heterosexuella. Det underlättar att förutsätta vissa saker då. Det är ju dessutom inte samma sak som att se ner på eller ringakta homosexuella.

Normkritiken har ett inneboende problem i att den i sig förminskar individer till representanter för en grupp med tydliga attribut och viljor. Den är därmed starkt förknippad med den vidriga identitetspolitiken som just nu håller på att köra Sverige ner i diket.

Den är även tätt kopplad till mångkulturen där individer ses som bärare av kulturer och inte just individer.

Normkritiken är helt enkelt ett lyxproblem som utövas främst av priviligerad övre medelklass i deras reservat i storstäderna. Tveksamt att normkritiken blomstrar i Rosengård, Bergsjön och Husby.
Citera
2015-11-23, 10:04
Medlem
Autismpowers avatar
Jag känner en feminist som helt stenhårt hävdar att det inte alls finns några skillnader mellan könen, inte ens fysiska. Hjärntvätten är total. När hon inte hade några argument så skyllde hon istället på att jag inte kan veta något om feminism för att jag i hennes egen utsago "är vit priviligerad man", ja då går det bra att ta upp skillnader. Fördomar har hon också, jag tvivlar väldigt starkt på att hon levt ett hårdare liv än vad jag har för det är det inte så många svenskar som har.

Det är helt nästan otroligt hur vissa kan vara så efterblivna och oförmögna att resonera. De verkar ha stannat på ett barns nivå i kognitiv utveckling. Trotsåldern
Senast redigerad av Autismpower 2015-11-23 kl. 10:07.
Citera
2015-11-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Jag känner en feminist som helt stenhårt hävdar att det inte alls finns några skillnader mellan könen, inte ens fysiska. Hjärntvätten är total. När hon inte hade några argument så skyllde hon istället på att jag inte kan veta något om feminism för att jag i hennes egen utsago "är vit priviligerad man", ja då går det bra att ta upp skillnader. Fördomar har hon också, jag tvivlar väldigt starkt på att hon levt ett hårdare liv än vad jag har för det är det inte så många svenskar som har.

Det är helt nästan otroligt hur vissa kan vara så efterblivna och oförmögna att resonera. De verkar ha stannat på ett barns nivå i kognitiv utveckling. Trotsåldern

Ifall jag vore du skulle jag håna henne tills hon spricker, vem fan orkar vara runt en person som inte kan resonera och enbart ljuger?
Citera
2015-11-23, 10:36
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep

Heteronorm är till exempel rätt rimligt då en övervägande majoritet av samhället är just heterosexuella. Det underlättar att förutsätta vissa saker då. Det är ju dessutom inte samma sak som att se ner på eller ringakta homosexuella.
Just detta. Det går att jämföra med att en skola ska köpa in saxar till sina elever. De flesta elever är högerhänta och därför är det rimligt att köpa flest saxar för högerhänta och endast ett fåtal för vänsterhänta.
Citera
2015-11-23, 10:38
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleant
Ifall jag vore du skulle jag håna henne tills hon spricker, vem fan orkar vara runt en person som inte kan resonera och enbart ljuger?
Gick i samma klass, jag umgås inte med lågbegåvade töntar och knappt heller de som inte vågar leva i verkligheten men tyvärr är det ganska få som kan det.
Citera
2015-11-23, 10:44
Bannlyst
Nej tvi vale för feministernas ständiga normkritiserande. Det är ju ett uttryck dom själva har skapat och sedan förväntar dom sig att alla andra ska acceptera deras världsbild. Dom problematiserar precis allt! Det finns en gammal tongivande fransk feminist som problematiserade Einsteins berömda formel E = mc2 och ansåg att Einstein favoriserade ljusets hastighet istället för andra hastigheter som är "lika viktiga", hon tyckte att Einstein var sexistisk.
Samma hjärndöda tänk präglar fortfarande feminismen.

Det här fenomenet sprider sig som ett virus i samhället, på skolor, arbetsplatser i media och i politiken.
Vi minns väl Mona Sahlins härliga uttalande "den vita majoriteten är problemet"...
Citera
2015-11-23, 11:33
Medlem
Katzyns avatar
Normer är en nödvändig del av vårt samhälle och våra identiteter.

Däremot är det bra att vara medveten om dessa normer. Man kan välja bort dem (men måste givetvis inte) och bör därför vara medveten om att andra människor kanske väljer att göra det.

Personligen tycker jag det är en bildnings och upplysningsfråga. Att gå runt och tro att saker är självklara och naturliga, som faktiskt är föränderliga och osäkra, är korkat. Du får givetvis fortfarande följa dessa normer (jag följer själv de flesta), men för att inte framstå som en mindre begåvad varelse är det bra att vara medveten om att du väljer, vad du väljer, och varför.
Citera
2015-11-23, 12:25
Medlem
No.90-Kleists avatar
Därför att man är svag om man följer samhällets förväntningar. Starka människor gör vad de vill och skiter i andras åsikt.
Citera
2015-11-23, 12:31
Medlem
Gubbskems avatar
En sak som man börjat se mer och mer på senare tid är P:et. Amerikansk tokvänster har kört en hel del normkritiska artiklar där pedofiler gråter ut över hur de behandlas eller där vanliga skribenter tar dessa i försvar. Antar att målet är LGBTQIAP+ i en prideparad nära dig, snart.

Varför inte, liksom. Var väl runt 45 år sedan som RFSL:s pedofilgrupp försökte senast, innan de mötte hård patrull. Är nog kanske dags att testa de svenska vattnen igen.
Citera
2015-11-23, 12:37
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
En sak som man börjat se mer och mer på senare tid är P:et. Amerikansk tokvänster har kört en hel del normkritiska artiklar där pedofiler gråter ut över hur de behandlas eller där vanliga skribenter tar dessa i försvar. Antar att målet är LGBTQIAP+ i en prideparad nära dig, snart.

Varför inte, liksom. Var väl runt 45 år sedan som RFSL:s pedofilgrupp försökte senast, innan de mötte hård patrull. Är nog kanske dags att testa de svenska vattnen igen.

Men detta är väl en anledning att vara normmedveten. Att man faktiskt har tänkt igenom varför man är emot att vuxna ska ha sex med barn, har argumenten klara för sig och redo att ta strid i så fall.

Istället för att bli tagen med brallorna nere av RFSU när de börjar hävda att det är en onödig norm att vuxna inte ska få knulla barn, och bara kunna svara "nej men det är ju fel för att... det ska man inte, det är fel"
Citera
2015-11-23, 12:41
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Men detta är väl en anledning att vara normmedveten. Att man faktiskt har tänkt igenom varför man är emot att vuxna ska ha sex med barn, har argumenten klara för sig och redo att ta strid i så fall.

Istället för att bli tagen med brallorna nere av RFSU när de börjar hävda att det är en onödig norm att vuxna inte ska få knulla barn, och bara kunna svara "nej men det är ju fel för att... det ska man inte, det är fel"

Skillnad på att vara normmedveten eller att gå på äggskal av rädsla för att inte "kränka" alla unika snöflingor på internet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in