2015-11-22, 22:20
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Har under många år handlat med aktier, både med korta och längre investeringsperspektiv. Har nu äntligen tänkt ge mig i kast med andra instrument. Min enda tidigare erfarenhet är att jag handlade lite smått med Xacts Bull/bear-fonder för fem-sex år sedan. Eftersom jag inte gillar att certifikat har hävstång som uppdateras intradag och dom urholkningseffekter det kan få, är jag mest intresserad av mini futures.

Har kikat en del på och läst på om mini futures på Avanzas sida och även tittat som hastigast hos NN (har depå hos båda). Det har uppstått en del frågor som jag hoppas att nån med lite mer kunskap om mini futures än mig kan svara på:

- Varför finns det flera mini futures som är Long resp Short med samma underliggande, som verkar ha helt identiska egenskaper (ingen skillnad i hävstång till exempel)? Handlar det bara om att de utfärdats vid olika tidpunkter, eller vad?
- Varför har dessa synbarligen identiska mini futures ett nummer, 1, 2, 3 osv? Jag trodde först det var hävstången, men det verkar inte vara det, så undrar vad numren representerar.
- Finns det inga mini futures med hävstång??? I samtliga jag läst om står det att pariteten är 1. I min värld har hävstången varit själva huvudsyftet med den här typen av produkter. Om underliggande är en aktie, varför i så fall inte lika gärna köpa aktien (förutsatt att den handlas på en tillgänglig marknad)?
- Vad tycker ni erfarna att man främst bör tänka på i valet av mini future? Brukar det till exempel vara dålig likviditet i en del av dom, eller är stor spread en vanlig fälla?

Utöver frågorna ovan, ge mig gärna så mycket goda råd och tips ni orkar med, jag tar tacksamt emot kunskapen.
Citera
2015-11-22, 22:57
Medlem
Strand.s avatar
Varför det finns olika varianter av en och samma mini future är helt enkelt för att det finns olika banker och utfärdare. Det som skiljer de åt är väl i huvudsak avgifter och kanske även finansierings- och stop-loss nivåer. Med avgifter syftar jag på courtage och spread (papper med högre hävstång har i regel högre spread).

Paritet har inte med hävstång att göra, utan det handlar om likheten i förhållande till underliggande. Om pariteten är 1 är förhållandet 1:1 (ett till ett). Om du köper några mini long i tex NCC B och så går aktien upp 2 kr så kommer också ditt papper att gå upp 2 kr, oavsett om NCC B är på 282 kr och din mini future är på 143 kr. Det är därför som med hjälp av hävstång ett sådant värdepapper kan generera sådana stora vinster (och förluster) då 2 kr är mer procentuellt sett av 143 än det är av 282.

Det man bör tänka på är väl kanske inte specifikt mot just själva instrumentet i sig, utan det faktum att man måste ha en sund riskhantering och money management. Det finns möjlighet att tjäna bra med pengar, men det finns också risk för stora förluster. Kopplat mot instrumentet skulle jag säga att det är svårt med S/L då det är underliggande som du spekulerar i, inte själva derivatet. Du kan således inte sätta en S/L som utgår ifrån underliggande utan du måste bevaka din position manuellt. Du kan rent krasst sätta en S/L på en mini future också, men jag rekommenderar att hellre ha en mental S/L på underliggande och sedan bevaka din position manuellt. Jag har provat mekaniska S/L på mini futures och det fungerar inge vidare.
Senast redigerad av Strand. 2015-11-22 kl. 23:00.
Citera
2015-11-23, 06:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.

Tack så mycket!
Har läst på lite ytterligare och ytterligare ett antal frågor har uppstått. Ska skriva ihop dom lite senare, så återkommer med fler frågor ikväll. Så hoppas du tar dig tid för fler frågor då
Citera
2015-11-23, 18:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Varför det finns olika varianter av en och samma mini future är helt enkelt för att det finns olika banker och utfärdare. Det som skiljer de åt är väl i huvudsak avgifter och kanske även finansierings- och stop-loss nivåer. Med avgifter syftar jag på courtage och spread (papper med högre hävstång har i regel högre spread).

Paritet har inte med hävstång att göra, utan det handlar om likheten i förhållande till underliggande. Om pariteten är 1 är förhållandet 1:1 (ett till ett). Om du köper några mini long i tex NCC B och så går aktien upp 2 kr så kommer också ditt papper att gå upp 2 kr, oavsett om NCC B är på 282 kr och din mini future är på 143 kr. Det är därför som med hjälp av hävstång ett sådant värdepapper kan generera sådana stora vinster (och förluster) då 2 kr är mer procentuellt sett av 143 än det är av 282.

Det man bör tänka på är väl kanske inte specifikt mot just själva instrumentet i sig, utan det faktum att man måste ha en sund riskhantering och money management. Det finns möjlighet att tjäna bra med pengar, men det finns också risk för stora förluster. Kopplat mot instrumentet skulle jag säga att det är svårt med S/L då det är underliggande som du spekulerar i, inte själva derivatet. Du kan således inte sätta en S/L som utgår ifrån underliggande utan du måste bevaka din position manuellt. Du kan rent krasst sätta en S/L på en mini future också, men jag rekommenderar att hellre ha en mental S/L på underliggande och sedan bevaka din position manuellt. Jag har provat mekaniska S/L på mini futures och det fungerar inge vidare.

De mini futures jag tittade på, På Azanzas sida, har alla Morgan Stanley som utfärdare, men har som sagt olika nummer. Det som skiljer därutöver är att de har olika nivå för Stop-loss och olika finansieringsnivå.

En sak jag kommit att fundera på och undrar över, är hur vanligt det är att mini futures knockas? Om jag tittar på utbudet så har en del av dom, oavsett om dom har aktier, index eller råvaror som underliggande, ganska tight marginal till Stop-Loss. Gemensamt för dessa verkar även vara att dom inte funnits så länge. Ska jag tolka det som att nya mini futures som utfärdas inte introduceras på nivåer som ligger speciellt långt ifrån nivån för den underliggande produkten, och att om underliggande rör sig åt fel håll några dagar så kommer de nya mini futures som har "fel riktning" att knockas?

Jag undrar även vad du kan säga om kostnaden för att äga mini futures, alltså finansieringskostnaden. Kan du exemplifiera eller på annat sätt ge lite praktisk information så att jag kan få en uppfattning om vad det kostar?

Undrar även över det du skriver om pariteten...hur fungerar det när index är underliggande, alltså när underliggande inte kan räknas i kronor utan bara i procent, procentenheter eller punkter. Hur kopplas kronor samman med de enheter som index kan räknas upp eller ned med?

Förstår för övrigt att jag nog missförstått en del och därför ställer en del märkliga frågor...men tänkte att du i så fall kanske kan lotsa mig rätt så att jag får rätsida på det jag missförstått
Senast redigerad av Bunny 2015-11-23 kl. 18:18.
Citera
2016-10-22, 23:31
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hej
Har under många år handlat med aktier, både med korta och längre investeringsperspektiv. Har nu äntligen tänkt ge mig i kast med andra instrument. Min enda tidigare erfarenhet är att jag handlade lite smått med Xacts Bull/bear-fonder för fem-sex år sedan. Eftersom jag inte gillar att certifikat har hävstång som uppdateras intradag och dom urholkningseffekter det kan få, är jag mest intresserad av mini futures.

Har kikat en del på och läst på om mini futures på Avanzas sida och även tittat som hastigast hos NN (har depå hos båda). Det har uppstått en del frågor som jag hoppas att nån med lite mer kunskap om mini futures än mig kan svara på:

- Varför finns det flera mini futures som är Long resp Short med samma underliggande, som verkar ha helt identiska egenskaper (ingen skillnad i hävstång till exempel)? Handlar det bara om att de utfärdats vid olika tidpunkter, eller vad?
- Varför har dessa synbarligen identiska mini futures ett nummer, 1, 2, 3 osv? Jag trodde först det var hävstången, men det verkar inte vara det, så undrar vad numren representerar.
- Finns det inga mini futures med hävstång??? I samtliga jag läst om står det att pariteten är 1. I min värld har hävstången varit själva huvudsyftet med den här typen av produkter. Om underliggande är en aktie, varför i så fall inte lika gärna köpa aktien (förutsatt att den handlas på en tillgänglig marknad)?
- Vad tycker ni erfarna att man främst bör tänka på i valet av mini future? Brukar det till exempel vara dålig likviditet i en del av dom, eller är stor spread en vanlig fälla?

Utöver frågorna ovan, ge mig gärna så mycket goda råd och tips ni orkar med, jag tar tacksamt emot kunskapen.

Ett råd är att köra så hög hävarm som möjligt och leta efter enskilda aktier med stark ekonomi som har antingen över eller undervärderad. Så köper du innan å Rapport eller direkt vid nyheter och sen drar du dig ur ganska snabbt när det börjar rusa eller sjunka.

Jag har hållt på en hel del med både bb och mf.

Tex i torsdags köpte jag Ericsson Bear med 8 ggr hävarm och sen blev det som jag trott. Aktien sjönk med 5 % och jag sålde av allt med 40 % vinst.

Det blev en saftig slant 😊 sen köpte jag precise mini Long och fick plus 10% eller nåt.

Enskilda aktier vid köprek är "relativt tryggt" jämfört med att tex köpa gas med hävstång och låta den ligga ett tag.

Nu i fredags köpte jag mini L Noki AVA 10 i tron att det kommer en kraftig uppvärdering före rapporten samt en förhoppning om omvänd vinstvarning.

Dessa papper ger för annat bra belöning när man prickar rätt. Mitt råd är att vara modig och aldrig prata med kompisar som inte förstår. Dom kommer bara skrämma och sänka dig. Sen är det jävligt bra att acceptera förlusterna och dra sig ut istället för att köpa mer som man ofta gör med vanliga aktier.

Lycka till med tradandet. 😊
Citera
2018-10-26, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Ett

Lycka till med tradandet. 😊
Fina råd!
Kör du med minifutures fortfarande idag?

Hur stora belopp kör du med? Jag kör på 2000 kr själv.

Vid hur hur stor uppgång tycker du att man bör sälja?
Ligger på 11% uppgång just nu, men tycker nästan att det är för lågt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in