• 2
  • 3
2015-11-23, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det finns inte så mycket att göra.

Om du vill ha kvar pengarna så kan du begära uppskov. Då ligger vinsten kvar (1.1 miljoner) och du får betala en avgift på detta varje år tills du realiserar vinsten (va 0.5% varje år).

Sen kan du dra av för förbättringar du haft senaste 5 åren när du deklarerar nästa år men realistiskt sett kan du inte få ner vinsten särskilt mycket på detta sätt.

Ska man få uppskov måste man ha köpt dyrare än vad man sålde.
Citera
2015-11-23, 14:50
Medlem
Vi drog av dryt 100.000 i renoverings/förbättringsutgifter på vår lägenhet som vi sålde förra året, allt gick igenom utan en enda fråga, då skulle skatteverket ändå kolla just såna avdrag extra noga förra året. Vi hade dock kvitton på motsvarande summa (även om vissa kvitton slank med som kanske inte riktigt räknas till renovering). Du kan ju köpa våra kvitton och prova
Citera
2015-11-23, 14:55
Medlem
particulum1s avatar
Synd att du inte gjorde en kattrumpa med lägenheten, då hade du efter försäljning kunnat ändra bolagets aktivitet till passiv, sedan väntat 5 år och därefter realiserat kapitalet, då hade skatten varit väldigt låg, kanske till och med obefintlig om jag inte misstar mig helt.

Nästa gång!
Senast redigerad av particulum1 2015-11-23 kl. 14:58.
Citera
2015-11-23, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Vi drog av dryt 100.000 i renoverings/förbättringsutgifter på vår lägenhet som vi sålde förra året, allt gick igenom utan en enda fråga, då skulle skatteverket ändå kolla just såna avdrag extra noga förra året. Vi hade dock kvitton på motsvarande summa (även om vissa kvitton slank med som kanske inte riktigt räknas till renovering). Du kan ju köpa våra kvitton och prova

Ha ha.
Ska iaf dra av (just nu):

Ny säkerhetsdörr
Kostnad för mäklare
Citera
2015-11-23, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag tror inte det påverkar skatten för försäljningen av den redan sålda bostadsrätten. Det kan först bli aktuellt om eller när du eventuellt säljer lantstället med vinst. Jag är dock inte säker men skulle bli förvånad om det skulle gå.

Tror du tyvärr får acceptera att betala skatten.

Jag älskar vettiga och genuint snälla personer
Citera
2015-11-23, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Ska man få uppskov måste man ha köpt dyrare än vad man sålde.

Nej - det stämmer inte.

Vinst + Pris på nya bostaden - Pris på gamla bostaden = belopp man kan begära uppskov för.

Ex:

Köpte gamla för 1.1 miljoner.
Sålde gamla för 2.1 miljoner.
Köpte nya för 1.5 miljoner.

Då kan man begära uppskov för 400.000 av vinsten.
Citera
2015-11-23, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Haha.

Det är ju fritt fram att sälja för samma pris som man köpte om man inte vill betala skatt. Det är helt valfritt.

Däremot tror jag de allra flesta väljer att sälja för 2.1 miljoner och betala 200.000 i skatt jämfört med att sälja för 1.1 miljoner och inte betala någon skatt.

hahaha. Ja du verkade inte förstå mitt inlägg alls. självklart säljer man för det värderade priset. man är väl inte efterbliven. jag syftar på att om jag köper ett hus i en ort, renoverar inte en enda krona men huset dubblar i värde. känns det rimligt att beskatta den personen då? tycker det är fel

men ännu mer fel on man själv renoverat ett hus, och sen säljer speciellt om man gör arbetet själv då inte det är avdragsgillt .

innan behövde man inte betala för vinstskatt har jag för mig , om man investerade i ny fastighet inom en viss tidm
Citera
2015-11-23, 20:54
Medlem
Reevess avatar
Upp till 50 000 kr i förbättringar/renoveringar är relativt säkert om du vill undvika att de rotar i det.
Citera
2015-11-23, 21:00
Medlem
ljugerbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBerry
hahaha. Ja du verkade inte förstå mitt inlägg alls. självklart säljer man för det värderade priset. man är väl inte efterbliven. jag syftar på att om jag köper ett hus i en ort, renoverar inte en enda krona men huset dubblar i värde. känns det rimligt att beskatta den personen då? tycker det är fel

men ännu mer fel on man själv renoverat ett hus, och sen säljer speciellt om man gör arbetet själv då inte det är avdragsgillt .

innan behövde man inte betala för vinstskatt har jag för mig , om man investerade i ny fastighet inom en viss tidm

Du har för dig fel.

Trist attityd mot de som svarar i tråden. Att du är emot inkomstbeskattning gör inte deras svar mer eller mindre korrekta.
Citera
2015-11-23, 22:15
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
köp högriskaktier för 200 000 kanske? förlorar du dom drar du av 200 000 på skatten?

dock försvinner ju dina 200k då men om du träffar rätt på aktierna kanske du har 1 mille istället

nu vet jag inte om det här funkar eller om man får göra så här för skatteverket men du kan ju alltid kolla upp det.

liksom köpa högriskaktier eller betala 200k i skatt? ganska enkelt val.

dock lär du förlora 200k på aktier innan 2015 är slut för att kunna dra av det på 2015 deklaration tror jag.
Detta är väl ett kanonbra tips!?
Citera
2015-11-24, 06:29
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Detta är väl ett kanonbra tips!?

Jag tycker det är för kort tid att spekulera på börsen och att utgångspunkten att investera på börsen bör vara att få avkastning och inte ha som mål att förlora sina pengar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in