• 1
  • 2
2015-11-22, 20:58
Medlem
Hej,

Har sålt lägenhet för 2,1 miljoner och tog ett lån för den på 800,000 kronor.
Efter alla avgifter och lånet betalt samt nytt landställe inköpt finns lite över 300,000 på kontot och jag undrar hur jag kan slippa betala 200,000 i skatt för försäljningen på lägenheten.

Finns det något sätt att spara pengar?
Citera
2015-11-22, 21:02
Moderator
HelgeBuks avatar
Några kronor kan du spara genom att i deklarationen fylla i att du gjort renoveringar för några tusenlappar, vilket då dras bort från din vinst. Vet inte hur mycket man vågar ta i innan skatteverket börjar ställa jobbiga frågor och kanske avslår avdraget. Men går det så går det, du har inget att förlora.

Dessutom, är det verkligen så att inköpet av lantställe kan "kvittas" mot vinsten från försäljningen? Det låter lite "fel" i min hjärna, men kanske bara för att jag är oinsatt.
Citera
2015-11-22, 21:33
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derileec
Hej,

Har sålt lägenhet för 2,1 miljoner och tog ett lån för den på 800,000 kronor.
Efter alla avgifter och lånet betalt samt nytt landställe inköpt finns lite över 300,000 på kontot och jag undrar hur jag kan slippa betala 200,000 i skatt för försäljningen på lägenheten.

Finns det något sätt att spara pengar?

Om du har aktier på börsen som gått ned i värde kan du sälja dessa och på så sätt betala mindre skatt.

Hur mycket vinst hade du på försäljningen ca 900-1M?

Jag tror du måste ha ditt boende som permanent bostad och vara skriven på adressen för att kunna utnyttja uppskov men det är ändå ganska meninglöst att använda idag. Det är i så fall mer en fråga i hur din ekonomi ser ut för övrigt och vad du har för framtidsplaner.

Förutom eventuella avdrag eller uppskov finns det inte något du kan göra förutom att betala staten.
Citera
2015-11-22, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Om du har aktier på börsen som gått ned i värde kan du sälja dessa och på så sätt betala mindre skatt.

Hur mycket vinst hade du på försäljningen ca 900-1M?

Jag tror du måste ha ditt boende som permanent bostad och vara skriven på adressen för att kunna utnyttja uppskov men det är ändå ganska meninglöst att använda idag. Det är i så fall mer en fråga i hur din ekonomi ser ut för övrigt och vad du har för framtidsplaner.

Förutom eventuella avdrag eller uppskov finns det inte något du kan göra förutom att betala staten.

Tack för ett bra svar.
Vinsten blev ca 1.1 minus skatt.

Skulle behöva göra ett par jobb på nya sommarstället: nytt tak, fixa uteplats/altan, trädgård osv.
Kan jag använda mig utav det som skäll att dra av skatten?
Står även skriven där just nu, permanent boende året om.

Trycker mer än gärna in 100,000 huset och det som behöver fixas-.
Citera
2015-11-22, 21:54
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Tack för ett bra svar.

Skulle behöva göra ett par jobb på nya sommarstället: nytt tak, fixa uteplats/altan, trädgård osv.

Jag tror inte det påverkar skatten för försäljningen av den redan sålda bostadsrätten. Det kan först bli aktuellt om eller när du eventuellt säljer lantstället med vinst. Jag är dock inte säker men skulle bli förvånad om det skulle gå.

Tror du tyvärr får acceptera att betala skatten.
Citera
2015-11-22, 22:17
Medlem
Citat:
Tack för ett bra svar.

Du är medveten om att du ska skatta drygt 200.000 på en vinst på 1.1 milj?
Citera
2015-11-22, 22:31
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Du är medveten om att du ska skatta drygt 200.000 på en vinst på 1.1 milj?

Testa läs vad TS skriv i sitt första inlägg!
Citera
2015-11-23, 01:23
Medlem
köp högriskaktier för 200 000 kanske? förlorar du dom drar du av 200 000 på skatten?

dock försvinner ju dina 200k då men om du träffar rätt på aktierna kanske du har 1 mille istället

nu vet jag inte om det här funkar eller om man får göra så här för skatteverket men du kan ju alltid kolla upp det.

liksom köpa högriskaktier eller betala 200k i skatt? ganska enkelt val.

dock lär du förlora 200k på aktier innan 2015 är slut för att kunna dra av det på 2015 deklaration tror jag.
Citera
2015-11-23, 09:35
Medlem
Det finns inte så mycket att göra.

Om du vill ha kvar pengarna så kan du begära uppskov. Då ligger vinsten kvar (1.1 miljoner) och du får betala en avgift på detta varje år tills du realiserar vinsten (va 0.5% varje år).

Sen kan du dra av för förbättringar du haft senaste 5 åren när du deklarerar nästa år men realistiskt sett kan du inte få ner vinsten särskilt mycket på detta sätt.
Citera
2015-11-23, 09:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Vad är vitsen med detta?

Då realiserar ju bara TS förlusten på aktierna. Dessa har ju kanske t.o.m möjlighet att i framtiden att gå upp. Avdraget kan ju också bara göras på 70% av förlusten.
Citera
2015-11-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad är vitsen med detta?

Då realiserar ju bara TS förlusten på aktierna. Dessa har ju kanske t.o.m möjlighet att i framtiden att gå upp. Avdraget kan ju också bara göras på 70% av förlusten.

Det kan vara aktuellt om man sitter med fonder eller något sådant som gått ner 70-80% och det inte direkt finns något hopp om att fonden ska gå upp 500%. (Om en fond gått ner 80% så behöver den gå upp 500% bara för att komma upp i det ursprungliga värdet).

Privatpersoner är inte som banker som kan sitta med orealiserade förluster bokförda till anskaffningspriset bara för att det ser bra ut på pappret.
Citera
2015-11-23, 10:52
Medlem
Finns det inget sätt?
Inte ens någon "grå zone" lösning?

Får höra med någon firma verkar det som eller liknande!
uppdaterar när jag vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in