• 1
  • 2
2015-11-22, 20:54
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Många skulle säga att denna tråd borde ligga under Samhälle/Organiserad brottslighet. Jag anser att Livsstil/Subkulturer är den rätta kategorin. Moderatorerna har förstås slutliga ordet.

Jag har märkt att samtliga trådar för någon specifik MC-klubb brukar spåra från ämnet till saker som skulle behöva en egen tråd, en ventil där man kan spekulera fritt utan att moderatorn behöver rensa massa off-topic inlägg. Den här tråden är tänkt att vara en sådan.

De flesta vet vid det här laget vad 1% betyder. Det står för de bikers som inte tillhör de andra 99% av motorcyklister som är helt vanliga laglydiga medborgare.

Jag har funderat en hel del på vad som ingår i det laglösa 1%. Jag anser att man behöver inte vara en kriminell eller ännu mindre en organiserad sådan för att vara 1%:are. Det handlar mera om attityd och gamla skolans mc-klubb koncept. Trotts allt, även alla inom 1% följer de allra flesta paragrafer som finns i Lagboken. Precis lika säkert är att samtliga medborgare bryter varje dag mera eller mindre mot någon pragraf. Var drar man gränsen? Var går en vanlig medborgare över gränsen från "busig" till kriminell? Hur en kriminell glider in i organiserad brottslighet är lättare att definiera.
Kan man påstå att en 1% MC-klubb håller på med organiserad brottslighet bara för att det finns en del medlemmar som ägnar sig åt olagligheter?

Jag är mycket nyfiken på era synpunkter. Framför allt ni som brukar skriva på mc-trådarna (som finns på Samhälle/Organiserad brottslighet) har säkert starka och bestämda synpunkter.

Go!
Citera
2015-11-23, 09:51
Medlem
B1K3Rs avatar
Bra initiativ eftersom 1% inte handlar om kriminalitet.
Skillnaden på en 1%-are och en vanlig biker är att 1%-aren sätter klubben och bikermiljön framför samhällets lagar och regler. Det betyder inte att man nödvändigtvis är kriminell eller står utanför samhället, men det betyder att om klubbens regler och samhällets regler inte synkar så väljer man att följa klubbens regler. Man kan faktiskt ofta vara en relativt laglydig person som 1%-are men hamnar man i en situation där man måste välja så väljer man klubben och bikerkulturen. Svårare än så är det faktiskt inte även om polis och media tjatat in betydelsen "att man är kriminell" så till och ned en del bikers själva tror att det är det 1% betyder.
Citera
2015-11-23, 23:41
Medlem
tronpretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B1K3R
Bra initiativ eftersom 1% inte handlar om kriminalitet.
Skillnaden på en 1%-are och en vanlig biker är att 1%-aren sätter klubben och bikermiljön framför samhällets lagar och regler. Det betyder inte att man nödvändigtvis är kriminell eller står utanför samhället, men det betyder att om klubbens regler och samhällets regler inte synkar så väljer man att följa klubbens regler. Man kan faktiskt ofta vara en relativt laglydig person som 1%-are men hamnar man i en situation där man måste välja så väljer man klubben och bikerkulturen. Svårare än så är det faktiskt inte även om polis och media tjatat in betydelsen "att man är kriminell" så till och ned en del bikers själva tror att det är det 1% betyder.
Om klubbens regler synkar med lagboken till punkt och pricka då? Kan man fortfarande vara 1% då?

För övrigt undrar jag vad det är för regler en klubb kan ha, som är olagliga men inte nödvändigtvis särskilt kriminella? Köra rattfull och slå ner rivaliserande bikers? Som du kanske förstår kan jag ingenting om sådant här, så jag ber om ursäkt ifall frågorna är förolämpande.
Citera
2015-11-24, 06:09
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tronpretendent
Om klubbens regler synkar med lagboken till punkt och pricka då? Kan man fortfarande vara 1% då?

För övrigt undrar jag vad det är för regler en klubb kan ha, som är olagliga men inte nödvändigtvis särskilt kriminella? Köra rattfull och slå ner rivaliserande bikers? Som du kanske förstår kan jag ingenting om sådant här, så jag ber om ursäkt ifall frågorna är förolämpande.

Bra frågor ändå. Tror att ingen tar illa vid de.

Det finns ett hundratal klubbar i Sverige och även om grundreglerna är säkerligen ganska lika så är jag säker på att det finns variationer. Samtliga lär dock handla om samma typ av ordningsregler som vilken som helst förening behöver för att inte förfalla. Det finns knappast någon regel som direkt går ut på att bryta mot lagen.

Kanske lite far out exempel men tänk dig ett hockeylag på krogen. Någon av dom får stryk och dessutom sin lagtröja tagen av någon buse. Troligen går resten av hockeylaget på busen och ger en omgång samt tar tillbaka tröjan. Troligt resultat, eller hur? I polisens ögon definitivt en straffbar misshandel = olagligt.
Ett agerande som står inte skrivet i hockeylagets regelbok men finns inte en medlem som skulle ifrågasätta det oskrivna.
Senast redigerad av IWasBornSixtySix 2015-11-24 kl. 06:14.
Citera
2015-12-06, 08:31
Medlem
akehodells avatar
Efter LIFE's bluff reportage om Hollister så gick AMA American Motorcyclists Association ut och sa något om att bara 1% av de amerikanska motorcyklisterna uppförde sig illa.
Amerikanska outlaw bikergäng plockade upp det och började kalla sig 1% gäng, sydde västmärke med 1% och satte på västarna som symbol på att de stod utanför samhället.
Vet inte hur det funkar i Sverige men om du i USA har ett 1% märke och inte tillhör en etablerad outlaw klubb riskerad du stryk och att de tar av dig västen med våld.
Kan tänka att HA, Hattarna och andra patchade outlaw klubbar kan göra samma sak här.
Citera
2015-12-18, 20:38
Medlem
Borde inte en äkta 1%:are skita i både samhället och klubbens regler? Sätta sin egen vinning och frihet framför en sketen klubb. För vad är en klubb? Jo ett samhälle i samhället, alltså precis samma sak som samhället, fast med lite annorlunda regler.
Citera
2015-12-21, 17:46
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Borde inte en äkta 1%:are skita i både samhället och klubbens regler? Sätta sin egen vinning och frihet framför en sketen klubb. För vad är en klubb? Jo ett samhälle i samhället, alltså precis samma sak som samhället, fast med lite annorlunda regler.

Det faller på sin egen orimlighet. Skiter du i reglerna går du inte med i klubben. Skiter du i reglerna när du är medlem kan det sluta lite hursomhelst.

Vad du målar upp är snarare en anarkist.
Citera
2015-12-21, 17:55
Medlem
Som en skrev.
Amerikansk press myntade ett uttryck som forna 2a världskrigsveteraner på bågar började använda som ett motto.
Finns en bra doku. om det btw!

Skit i lagar som ej är rättvisa å kör hårt !
😁
Citera
2015-12-21, 18:00
Medlem
Bertil85s avatar
Allt som oftast; du bär en väst.
Citera
2015-12-21, 19:51
Medlem
TripleXLs avatar
ja som du skriver.

1% är en statussymbol att du är en outlaw.
du är inte som de 99% andra laglydiga weekend riders.

du lever på meth och är vaken dygnet runt och lever "utanför samhället" (oftast sjukskriven hela livet av mutbara läkare som du kan köpa sjukskrivning av)

ditt liv består för klubben och att nu för tiden tjäna pengar som högsta mål.
oftast genom drogförsäljning.

de största klubbarna drivs nu för tiden som en corporation fast kriminellt.
Citera
2016-03-30, 21:42
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
ja som du skriver.

1% är en statussymbol att du är en outlaw.
du är inte som de 99% andra laglydiga weekend riders.

du lever på meth och är vaken dygnet runt och lever "utanför samhället" (oftast sjukskriven hela livet av mutbara läkare som du kan köpa sjukskrivning av)

ditt liv består för klubben och att nu för tiden tjäna pengar som högsta mål.
oftast genom drogförsäljning.

de största klubbarna drivs nu för tiden som en corporation fast kriminellt.
Den där beskrivningen stämmer nog inte riktigt på dagens 1% klubbar. Inte som en "helhets paket" i alla fall.
Citera
2016-05-07, 07:22
Medlem
B1K3Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tronpretendent

Det behöver inte handla om regler. Mycket handlar om heder och broderskap. Om någon hotar eller skadar en familjemedlem får han räkna med att hela familjen kommer att ge igen. Att använda våld mot en fiende är tex inte lagligt men gör man det inte sviker man klubben.

Skulle en av mina bröder behöva ett alibi så kommer samtliga medlemmar att vittna om att han var på klubben och deltog i en biljardturnering vid just den tidpunkten. Inte för att vi försvarar hans brott utanför att han är vår broder. Det är det polis och media inte fattar. Familjen går alltid först. Jag behöver inte gilla allt mina bröder gör men de är alltid mina bröder. 1%-märket är bara en symbol. Alla som bär det är inte 1%are och alla som är 1%are bär det inte. Det handlar om ett sätt att se på livet och sin omgivning, inte om att vara kriminell eller om att tjäna pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in