Citat:
Ursprungligen postat av
tronpretendent
Om klubbens regler synkar med lagboken till punkt och pricka då? Kan man fortfarande vara 1% då?
För övrigt undrar jag vad det är för regler en klubb kan ha, som är olagliga men inte nödvändigtvis särskilt kriminella? Köra rattfull och slå ner rivaliserande bikers? Som du kanske förstår kan jag ingenting om sådant här, så jag ber om ursäkt ifall frågorna är förolämpande.
Bra frågor ändå. Tror att ingen tar illa vid de.
Det finns ett hundratal klubbar i Sverige och även om grundreglerna är säkerligen ganska lika så är jag säker på att det finns variationer. Samtliga lär dock handla om samma typ av ordningsregler som vilken som helst förening behöver för att inte förfalla. Det finns knappast någon regel som direkt går ut på att bryta mot lagen.
Kanske lite far out exempel men tänk dig ett hockeylag på krogen. Någon av dom får stryk och dessutom sin lagtröja tagen av någon buse. Troligen går resten av hockeylaget på busen och ger en omgång samt tar tillbaka tröjan. Troligt resultat, eller hur? I polisens ögon definitivt en straffbar misshandel = olagligt.
Ett agerande som står inte skrivet i hockeylagets regelbok men finns inte en medlem som skulle ifrågasätta det oskrivna.