Nej. Brottslingen ska inte vara rädd för offret, utan brottslingen ska vara rädd för staten. Konsekvenser för brottslingens agerande väntar från staten.
Så enkelt är det.
Det är inte offrets uppgift att straffa brottslingen eller ge konsekvenser för brottet, utan det är statens, i form av rättsväsende och polis.
Tänk på att du själv blir brottsling om du använder olagliga självförsvarsvapen. Då kan du lika gärna säga att då förtjänar du få konsekvenser från din angripare (som då blir offer för ditt självförsvar), eller hur?
-
Jag har inte sagt att du ska sära på dina skinkor. Men ditt liv är väl mer värt än din egendom? Om rånaren säger "Plånbok eller kula i huvudet" så ger du plånboken till rånaren och ger dig av från platsen, inte dödar stackars rånare.
Sedan anmäler du rånet till polisen. Polisen kommer utreda rånet och gripa rånaren. Sedan får du tillbaka din älskade plånbok. Altså blir du inte av med din egendom permanent, utan bara tillfälligt.
Nej det är inte min rätt att säga vad du skall försvara dig med. Utan det är statens rätt att säga vad du ska försvara dig med när det gäller din personliga säkerhet. Jag bara upprepar det som staten säger.
Nope. Även brottslingar har medborgerliga rättigheter och är lika inför lagen, dvs om någon tränger in i ditt hem ser jag hellre att du flyr ut genom altandörren och lämnar ditt hem vind för våg. (Och låter polisen göra det jobb de är anställda för att göra). Och snälla, kalla inte andra människor, precis som du och jag, för "fanskap". Alla är lika värda.
-----
Om det är så att det blir en olycka i ett kärnkraftverk med brand och giftiga gaser, klart man stannar inne för att det är för farligt att vistas ute. Med andra ord anpassar man efter rådande omständigheter.
Om det är så att det blir massa kriminella gäng därute som härjar, klart man stannar inne för att det är för farligt att vistas ute. Med andra ord anpassar man sig efter rådande omständigheter.
Om det är så att man jobbar i slöjdverkstad med roterande maskiner, så kan det vara farligt att ha på sig guldsmycken, för att de kan fastna i maskiner. Med andra ord anpassar man sig efter rådande omständigheter genom att lämna smyckerna hemma.
Om det är så att det blir massa kriminella rånare ute som är ute efter guld, så kan det vara farligt att ha på sig gulsmycken, för att man kan bli rånmördad. Med andra ord anpassar man sig efter rådande omständigheter genom att lämna smyckerna hemma.
-----
Av denna anledning, eftersom det är så enkelt att anpassa sig efter rådande omständigheter, så behövs inga grövre självförsvarsvapen än laglig försvarssprej.
Därför har staten valt att förbjuda grövre självförsvarsvapen. Så enkelt är det!
-----
I andra länder, där vapen är mer fritt och tillåtet, är riskerna större för den kriminelle, varför den kriminelle då tar med sig tyngre vapen till rånet eller våldtäkten, varför det blir svårt att anpassa sig (risken finns att rånaren tror att du är beväpnad), med andra ord är man typ tvungen att ha självförsvarsvapen.
Senast redigerad av sebnie 2015-11-25 kl. 21:50.
Senast redigerad av sebnie 2015-11-25 kl. 21:50.