Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-24, 13:52
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Eller så får unga tjejer helt enkelt ge blanka ... i krog och utekvällar på natten. Så svårt är det inte att som ett "potentiellt brottsoffer" att tänka sig en "curfew" pga ökad risk att bli utsatt för brott.

Helt enkelt, när klockan börjar närma sig kväll/natt, gå hem innan det blir för mörkt.

Det är just detta som gör att självförsvar blir mer restriktivt. Just för att folk tänker "Jag har vapen X (kan vara t.ex. pepparspray eller pistol eller vad som helst), eller "Jag är stark". Jag kan försvara mig, så det gör inget om jag tar den där riskfulla genvägen eller är ute till klockan ett på natten och är ute och dräller ute på stan."

NEJ! Det är inte så man ska tänka. Man ska ha samma riskmedvetande som om man vore obeväpnad. Vapnet skall bara vara som en extra kompletterande försäkring så att säga.

En normalt funtad person som tänker riskmedvetet råkar statistiskt aldrig ut för brott. Därför det är så restriktivt med vapenlicenser för självskydd och pepparspray, det är bara tänkt att om man har ett UTÖKAT hot, t.ex. pga att man vittnat mot en grovt kriminell ledare med kontakter, eller om man pga sitt yrke eller av annan anledning har en kraftigt förhöjd hotbild, och inga andra åtgärder, inkl polisbevakning, hjälper, DÅ kan man börja fundera på vapen/pepparspray för självskydd.

Ja, det är ju verkligen en jätte smart idé. Då kan vi lika gärna ta bort alla motorfordon på vägen eftersom det finns en uppenbar risk att man blir påkörd utav en rattfyllerist. Smart va?

Du får gärna hänvisa till en källan och om du menar med riskmedvetenhet, räknas inte självförsvarsvapen in där? Det är varje mans rätt att kunna försvara sig med vapen eller ej, om man blir angripen. Man kan inte alltid förlita sig på lagen eller polisväsendet i en sådan situation där det finns en uppenbar risk för ditt eget liv och hälsa.
Citera
2015-11-24, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Har du någon gång blivit sprayad med t.ex. pepparspray? Det är inget att leka med, hade mycket väl kunnat användas av rånare som vill åt din väska eller ryggsäck(som ett exempel).

Du är korkad...
undra vem som är korkad här hade tagit pepparsprayen i ögat alla dagar i veckan istället för en kniv i brösten vid ett rånförsök , tänk efter lite innan ni skriver om detta för det här är ganska viktigt då jag vill att tjejer och andra människor ska kunna försvara sitt liv vid en farlig situation som kan gå mycket snett när den händer senaste va väl LISA HOLM fallet tex !!!! med en burk pepparspray hade hon ev kunna vara vid liv i dag och gärningsmannen hade varit lättare att identifiera på bar gärning med svidande ögon och röd i ansiktet av färg !!!........................
Senast redigerad av racedog 2015-11-24 kl. 14:19.
Citera
2015-11-24, 14:26
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
.
Jo, 30 minuter är för mycket. På 30 sekunder hinner du springa långt, du hinner sätta dig i säkerhet, hoppa på en buss, låsa in dig på offentlig toa etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
.
Angriparen skall alltid ha möjlighet att avbryta sitt angrepp och fly.

Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
.
Man får acceptera att förlita sig på polisväsendet.

Citat:
Ursprungligen postat av racedog
.
Vilket en laglig försvarssprej gör också, ser till att det svider i ögonen på angriparen och identifierande rödfärg.
Citera
2015-11-24, 14:33
Bannlyst
om du är en våldtäckts man som ska göra det du tänkt , tror du en burk rödfärg stoppar pepparn / tårgasen har ett syfte även om du inte förstår det sebne . om den lagliga pang sprayen är så bra så varför använder inte polisen den också och även hela övriga europa som tillåter riktiga grejer vid en skarp situation ........................
Citera
2015-11-24, 14:40
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:

Man får acceptera att förlita sig på polisväsendet.

Om man vill bli rövknullad av några ligister, så visst. Det svenska polisväsendet är ett skämt och om man inte lyckas ordna upp poliskåren borde det lagstiftas att det blir enklare för den laglydige att tillämpa självförsvar samt innehav av självförsvarsvapen.

I en situation där du blir överfallen, rånad eller misshandlad så kan ej polisen ingripa under rådande omständigheter utan du kan enbart förlita på dig själv samt människorna omkring dig. Ifall inte en patrullerande polis är i ens direkta närhet, vilket är relativt osannolikt.
Citera
2015-11-24, 14:41
Medlem
sebnies avatar
racedog: Skillnaden är att polisen använder pepparsprayen för att även förhindra flyktförsök utöver att förhindra våld. Den som ska gripas skall sättas helt ur spel, inte bara ur stridbart spel.

Skillnaden i övriga europa är att där anses det typ som att när angriparen väl valt att fortsätta, då har angriparen försuttit sin möjlighet att avbryta angreppet och fly från platsen.
I Sverige så anses det att angriparen har rätt att avbryta angreppet när han vill, även mitt i, och då kunna komma ur situationen utan problem.

Helt enkelt, individer ska inte lägga sig i brottsbekämpning, det är statens och polisens uppgift!

remixutoheaven: Inget fel på Svensk Polis som fungerar helt utmärkt.
Blir man rånad är det väldigt enkelt: Man gör som rånaren säger och överlämnar egendom, inklusive ev bankomatkort, kreditkort och koder, och sedan anmäler man rånet till polisen. Då slipper man bli sönderslagen eller dödad. Det är när man stretar emot ett rån som man blir skadad/dödad.
Senast redigerad av sebnie 2015-11-24 kl. 14:44.
Citera
2015-11-24, 14:43
Bannlyst
och så får du hoppas att du överlever överfallet , Sveriges lagar är fantastiska
Citera
2015-11-24, 14:49
Bannlyst
Citat:
racedog: Skillnaden är att polisen använder pepparsprayen för att även förhindra flyktförsök utöver att förhindra våld. Den som ska gripas skall sättas helt ur spel, inte bara ur stridbart spel.

Skillnaden i övriga europa är att där anses det typ som att när angriparen väl valt att fortsätta, då har angriparen försuttit sin möjlighet att avbryta angreppet och fly från platsen.
I Sverige så anses det att angriparen har rätt att avbryta angreppet när han vill, även mitt i, och då kunna komma ur situationen utan problem.

Helt enkelt, individer ska inte lägga sig i brottsbekämpning, det är statens och polisens uppgift!

Blir man rånad är det väldigt enkelt: Man gör som rånaren säger och överlämnar egendom, inklusive ev bankomatkort, kreditkort och koder, och sedan anmäler man rånet till polisen. Då slipper man bli sönderslagen eller dödad. Det är när man stretar emot ett rån som man blir skadad/dödad.
du får som privat persson stoppa och förhindra att en gärningsman inte smiter vid grova brott som tex våldtäkt ,mm. har det fängelse på straffskalan så är det fritt fram och varför skulle inte då peppar sprej få användas är för mej obegripligt ???? bättre det än att gärningsmannen får en skiftnyckel i huvudet så han ligger still tills ambulansen kommer och polis orkar dyka upp på plats .......................
Citera
2015-11-24, 15:02
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:

Du låter som tvättäkta naiv dagisfröken som försöker förmedla att människan skulle vara god varelse.

Det blir ju enklare för en rånaren att råna laglydiga medborgare då. Om man hade ett vapen att försvar sig med så skulle rånrisken att minska markant, eftersom rånaren inser risken, en rånare går alltid på ett oskyldig offer som inte kan försvara sig än en person som kan. Det är fakta.
Citera
2015-11-24, 15:45
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
.

Ja. Självklart är rånarens liv och hälsa mycket mer värt än någons fjantiga egendom. Egendom är bara saker, de går att köpa nya. Ett nytt liv eller ny ryggrad, eller att rädda en rånare som fått livslång astma pga pepparspray, går inte att köpa.

Då är det bättre att man dumpar egendomen och låter rånaren ta den. Sedan låter man det bli polissak över det hela, så kan polisen göra husrannsakan hemma hos rånaren, hitta rånobjekten och sedan får du tillbaka sakerna av polisen istället. (Samt att rånaren får betala skadestånd till dig om denne plockat ut pengar på bankomaten och spenderat).

Jag kan gå med på att pepparspray ska få användas av medborgare, men ENDAST i livshotande situationer, i de situationer där det KOMMER kosta ett liv, där det inte hjälper att dumpa egendom ("Jettison property").
Men sådana situationer är väldigt ovanliga, oftast är sådana situationer självförvållade (t.ex. att man muckat med fel person).
Senast redigerad av sebnie 2015-11-24 kl. 15:48.
Citera
2015-11-24, 16:08
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ja. Självklart är rånarens liv och hälsa mycket mer värt än någons fjantiga egendom. Egendom är bara saker, de går att köpa nya. Ett nytt liv eller ny ryggrad, eller att rädda en rånare som fått livslång astma pga pepparspray, går inte att köpa.

Då är det bättre att man dumpar egendomen och låter rånaren ta den. Sedan låter man det bli polissak över det hela, så kan polisen göra husrannsakan hemma hos rånaren, hitta rånobjekten och sedan får du tillbaka sakerna av polisen istället. (Samt att rånaren får betala skadestånd till dig om denne plockat ut pengar på bankomaten och spenderat).

Jag kan gå med på att pepparspray ska få användas av medborgare, men ENDAST i livshotande situationer, i de situationer där det KOMMER kosta ett liv, där det inte hjälper att dumpa egendom ("Jettison property").
Men sådana situationer är väldigt ovanliga, oftast är sådana situationer självförvållade (t.ex. att man muckat med fel person).

Ja, det är ju självklart att min personliga egendom är mer värd än en usel förövare från samhällets bottenskikt. Vad annars?

Din inställning är otroligt naivt, nästan sorgligt.
Citera
2015-11-24, 19:04
Medlem
Om vi säger att vapen är lagligt att bära, pepparspray och enkla handeldvapen.

Vad tror ni rånaren tar med till rånet, eller våldtäktsmannen till våldtäkten?

Våldet eskalerar endast med mer vapen i omlopp, det är HELA VÄRLDEN bevis på.

Så snälla sluta förespråka att Sverige ska bli lika otryggt som stora delar av världen. Helt sjukt hur man kan vilja ha det så.

Vem av er känner folk som har drabbats av allvarliga brott i Sverige? Om vi ska vara ärliga? Jag har passerat 30 år och har levt ett liv som alla andra och jag känner inte ett brottsoffer. Då menar jag inte vardagsbrott som en smäll på käften eller stöld, givetvis.

Antingen bor folk mitt i skiten, eller så ser de på nyheterna att "oh oh så mycket som händer.. nästa varje kväll har det hänt någonting GALET". So what? Vi är ett land, Sverige är Europas till ytan fjärda största land. Det vore helt GALET om inte allvarliga brott skedde varje dygn. Det betyder inte att risken att drabbas är hög.

De flesta människor som lever i Sverige kommer leva ett helt liv fritt från allvarliga brott. Sluta försöka förstöra det vi har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in