Citat:
Eller så får unga tjejer helt enkelt ge blanka ... i krog och utekvällar på natten. Så svårt är det inte att som ett "potentiellt brottsoffer" att tänka sig en "curfew" pga ökad risk att bli utsatt för brott.
Helt enkelt, när klockan börjar närma sig kväll/natt, gå hem innan det blir för mörkt.
Det är just detta som gör att självförsvar blir mer restriktivt. Just för att folk tänker "Jag har vapen X (kan vara t.ex. pepparspray eller pistol eller vad som helst), eller "Jag är stark". Jag kan försvara mig, så det gör inget om jag tar den där riskfulla genvägen eller är ute till klockan ett på natten och är ute och dräller ute på stan."
NEJ! Det är inte så man ska tänka. Man ska ha samma riskmedvetande som om man vore obeväpnad. Vapnet skall bara vara som en extra kompletterande försäkring så att säga.
En normalt funtad person som tänker riskmedvetet råkar statistiskt aldrig ut för brott. Därför det är så restriktivt med vapenlicenser för självskydd och pepparspray, det är bara tänkt att om man har ett UTÖKAT hot, t.ex. pga att man vittnat mot en grovt kriminell ledare med kontakter, eller om man pga sitt yrke eller av annan anledning har en kraftigt förhöjd hotbild, och inga andra åtgärder, inkl polisbevakning, hjälper, DÅ kan man börja fundera på vapen/pepparspray för självskydd.
Helt enkelt, när klockan börjar närma sig kväll/natt, gå hem innan det blir för mörkt.
Det är just detta som gör att självförsvar blir mer restriktivt. Just för att folk tänker "Jag har vapen X (kan vara t.ex. pepparspray eller pistol eller vad som helst), eller "Jag är stark". Jag kan försvara mig, så det gör inget om jag tar den där riskfulla genvägen eller är ute till klockan ett på natten och är ute och dräller ute på stan."
NEJ! Det är inte så man ska tänka. Man ska ha samma riskmedvetande som om man vore obeväpnad. Vapnet skall bara vara som en extra kompletterande försäkring så att säga.
En normalt funtad person som tänker riskmedvetet råkar statistiskt aldrig ut för brott. Därför det är så restriktivt med vapenlicenser för självskydd och pepparspray, det är bara tänkt att om man har ett UTÖKAT hot, t.ex. pga att man vittnat mot en grovt kriminell ledare med kontakter, eller om man pga sitt yrke eller av annan anledning har en kraftigt förhöjd hotbild, och inga andra åtgärder, inkl polisbevakning, hjälper, DÅ kan man börja fundera på vapen/pepparspray för självskydd.
Ja, det är ju verkligen en jätte smart idé. Då kan vi lika gärna ta bort alla motorfordon på vägen eftersom det finns en uppenbar risk att man blir påkörd utav en rattfyllerist. Smart va?
Du får gärna hänvisa till en källan och om du menar med riskmedvetenhet, räknas inte självförsvarsvapen in där? Det är varje mans rätt att kunna försvara sig med vapen eller ej, om man blir angripen. Man kan inte alltid förlita sig på lagen eller polisväsendet i en sådan situation där det finns en uppenbar risk för ditt eget liv och hälsa.
hade tagit pepparsprayen i ögat alla dagar i veckan istället för en kniv i brösten vid ett rånförsök , tänk efter lite innan ni skriver om detta för det här är ganska viktigt då jag vill att tjejer och andra människor ska kunna försvara sitt liv vid en farlig situation som kan gå mycket snett när den händer
senaste va väl LISA HOLM fallet tex !!!! med en burk pepparspray hade hon ev kunna vara vid liv i dag och gärningsmannen hade varit lättare att identifiera på bar gärning med svidande ögon och röd i ansiktet av färg !!!........................