Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Alla vapen som sätter en angripare ur flyktbart skick är förbjudna.
Lagliga försvarssprejer (T.ex Pangspray - se videon på deras hemsida!) är gjorda så att angriparen försätts ur stridbart skick och inte utan svårighet kan fortsätta angreppet, men angriparen har full möjlighet att fly. Sprejen är konstruerad att vara lätt avtvättbar med vatten (spårfärgen är det dock inte, men irritanten är lätt avtvättbar).
Vitsen är såklart att en angripare skall alltid kunna avbryta ett angrepp, även mit i en pågående nödvärnshandling.
Saltpistoler är inte olagliga, men det är 18-årsgräns på dem (detta då dem ger mindre än 10J och räknas som effektbegränsade vapen). De fungerar inte för självförsvar, utan är mest till för att "splatta flugor" med.
Att det är olagligt att förbereda ett nödvärn säger ju sig själv. En nödvärnshandling är något som sker plötsligt i ett stundande eller pågående angrepp. Beväpnar du dig i självförsvar, så har du ju de facto påbörjat nödvärnshandlingen innan rätt till nödvärn är berättigat.
Att bära på laglig försvarssprej är inte olagligt, eftersom den inte har kapaciteten att skada en människa. De människor som brukat sprejen vid "fel tillfälle" har åkt dit på någon form av ofredande eller ringa misshandel (där ringa misshandeln bedömts vara så ringa att använda nävarna hade ansetts vara grövre).
Nödvärn är med andra ord att du tar närmaste tillhygge i ren affekt när du blir angripen, inte att du sitter och nogsamt planerar att "Om jag blir påhoppad av en sådan där rånare så skall jag använda detta vapen för att ta honom daga på detta sätt, och om planen misslyckas så gör jag såhär istället.".
Nu var det ju inte flug-pistolen" som sprayar bordssalt å flugor som jag hade i åtanke när jag skrev om salt-pistoler.
Utan pistol som skjuter salt-lösning i kapslar mot angripare:
http://www.popularmechanics.com/military/weapons/a18004/salt-gun-promises-nonlethal-solution-to-home-defense/
http://www.popsci.com/indiegogo-bans-non-lethal-salt-gun
http://www.gizmag.com/salt-handgun-non-lethal-defense/40104/
Dvs det är en metod som effektivt försätter en angripare ur stridbart skick och låter offret fly fältet utan risk för förföljande.
Salt-ammunitionen är framtagen i syfte att vara så harmlöst som bara möjligt, men ändå stoppa en angripare.
De alternativ du räknar upp har ingen sådan kapacitet.
Att gå omkring med en vanlig färg-spray eller deodorant hade väl varit ungefär lika "effektivt."
Dvs det enda det hade gett upphov till hade varit en väldigt arg och frustrerad angripare - som pga det blivit än mera motiverad i sitt angrepp.
Sprayer är något annat än tex gas-pistoler.
Vad jag vet så brukar den svenska polisen vara väldigt negativt inställda till pistolliknande saker.
dvs de brukar hävda att eftersom de ser ut som pistoler så finns risken att poliser blir så rädda att de komemr att skjuta ihjäl den som går med ett sådant.
Men det är inget argument som håller eftersom det inte finns någon anledning för en bärare av tex en salt-pistol, eller gas-pistol att gå omkring och vifta med den framför poliser.
Snarare tvärtom är självförsvars-pistoler (icke-dödande) mycket effektivare som självförsvar än sprayer.
Dvs på flera sätt.
Dels pga den psykologiska reaktionen som en pistol ger (bara att visa den kan avskräcka en angripare).
Men framför allt eftersom gas-pistoler kan ge Avstånd.
Ett viktigt avstånd mellan angriparen och offret.
Det blir med gas möjligt att "anlägga en mur" av gas mellan dem.
Och dessutom kan angriparen avskräckas, stoppas, redan på avstånd.
Vilket en spray inte kan lika lätt.
--
Men fortfarande tycker jag inte att det visats upp bra argument från beslutsfattarnas sida.
Dvs hur kan det komma sig att politiker, eller/och polis inte vill att man ska kunna försvara sig själv?
När det trots allt Finns icke-dödliga, oskadliga, självförsvars-vapen - hur kan de då vara förbjudna?
Varför får man inte lov att försvara sig själv, eller försäkra sig om att man kan försvara sig själv?
Du skriver tex att det är självklart att det är förbjudet att förbereda nödvärn - men jag ser inte det självklara i det.
Dvs det jag syftar på är ju, som ovan, självförsvar med icke-dödliga medel.
Inte självförsvar i form av tex knivar eller dödande vapen.
Utan icke-dödliga, icke-skadliga, självförsvars-vapen.
Själv tror jag, misstänker jag, att det i huvudsak handlar om polisen själv.
Dvs polisen strävar mer och mer efter "säkerhet".
Dvs säkerhet för poliserna själva. Att polisen aldrig ska riskera något i samband med sin myndighetsutövning.
Och då tänker de att självförsvars-vapen (även icke-dödande, icke-skadande, harmlösa) vapen hade kunnat påverka deras förmåga att utöva våld. Att kriminella hade kunnat få gripande poliser ur stridbart skick och därmed kunnat fly.
Så polisen tycker att Deras säkerhet är viktigare än folkets säkerhet, folkets trygghet.
Polisen vill hellre ha makten att kunna gripa vem som helst, utan någon som helst risk, utan någon som helst hinder, än att folket ska ha möjligheten att kunna skydda sig från angrepp.
Det luktar väl ändå lite som närapå polisstat ...