2015-11-22, 20:28
Medlem
Kom inte på något bättre ord än lågbegåvad.

Man märker ju när någon är det, eller hur? Då menar jag alltså någonstans emellan utvecklingsstörd och lågt normalbegåvad. Ofta en person som inte fungerar på ett vanligt arbete men arbetar på t.ex. Samhall eller liknande.

Jag har två sådana personer i huset där jag bor och jag märkte ju direkt när jag flyttade hit att personerna var "lågbegåvade" men jag kan omöjligt beskriva vad som får mig att känna så. De svarar adekvat på tilltal och fixar att bo i egen lägenhet med allt vad det innebär (vet ej om de betalar räkningar själva dock). Så jag begriper inte varför man ändå märker att något är fel.

Kan ni beskriva vad det är man märker?
Citera
2015-11-22, 20:36
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Varför tror du att dom är lågbegåvade?
Citera
2015-11-22, 20:53
Medlem
Doodis avatar
Där jag är just nu finns det faktiskt också två personer som är uppenbart lågbegåvade.

Den ena säger "öhh" i början av varje mening, skryter om att han är zigenare (fast att han inte ens har 1% zigenarblod enligt båda hans syskon) och han har mycket svårt med grammatik i talspråket trots att han kommer från en familj som bott i Sverige i minst fyra generationer.

Den andra killen är bara konstig. Han har erkänt att han föredrog att boffa bensin framför att dricka alkohol när han var tonåring. Nuff said.
Senast redigerad av Doodi 2015-11-22 kl. 20:55.
Citera
2015-11-22, 20:53
Medlem
Det är just det jag undrar i trådstarten :-)
Citera
2015-11-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuphavsdjungeln
Varför tror du att dom är lågbegåvade?

Det är det jag undrar i trådstarten :-)

(Men jag har fått veta med tiden att det förhåller sig så, d.v.s. att jag hade rätt)
Citera
2015-11-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Där jag är just nu finns det faktiskt också två personer som är uppenbart lågbegåvade.

Den ena säger "öhh" i början av varje mening, skryter om att han är zigenare (fast att han inte ens har 1% zigenarblod enligt båda hans syskon) och han har mycket svårt med grammatik i talspråket trots att han kommer från en familj som bott i Sverige i minst fyra generationer.

Den andra killen är bara konstig. Han har erkänt att han föredrog att boffa bensin framför att dricka alkohol när han var tonåring. Nuff said.

Okej, här handlar det alltså mycket om vad de säger. Intressant.

De i mitt hus säger väl inte så mycket konstigt men när jag tänker efter så upprepar den ena allt flera gånger i samma samtal. Och hon har flera barn som alla är utvecklingsstörda och hon är helt obrydd över detta. Har nu fått ett nytt barn (det sjunde) och sa senast jag träffade henne "Det ska bli spännande att se vilken utvecklingsstörning XXX har, men han är ju för liten för utredning än".

Jag vet inte om "spännande" är ordet de flesta hade valt.
Citera
2015-11-22, 21:08
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultron
Det är det jag undrar i trådstarten :-)

(Men jag har fått veta med tiden att det förhåller sig så, d.v.s. att jag hade rätt)

Om du inte är säker på din sak ska du inte utgå från att dina grannar är lågbegåvade.
Citera
2015-11-22, 21:38
Medlem
Lunaticxs avatar
Smörjer dom bajs över hela trapphuset, dreglar okontrollerat, runkar i fönstret eller hur kom du fram till att dom är lågbegåvade?
Citera
2015-11-22, 21:40
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Ruset man får av att inhalera bensinånga är minst sagt mer substantiellt, omvälvande, och i allmänhet intressantare än det man får av alkohol. Men främst är det annorlunda; en existentiellt förryckande upplevelse som bör jämföras med tunga psykedeliska droger snarare än alkohol. Extremt kraftigt är det. Alla som är ens någorlunda bevandrade bland knark borde kunna uppskatta vad den här killen menar.

Det faktum att det är en självdestruktiv och potentiellt livsfarlig handling - precis som alkoholintag - tycker jag inte behöver ha mycket att göra med hur "begåvad" man är. Är man per automatik dum i huvudet om man är eskapist, eller självmordsbenägen för den delen? Det tycker inte jag.

Ska tillägga att jag verkligen inte förespråkar bensin som rusmedel. Jag testade det kanske 2 gånger i min ungdom, och det var definitivt inte det smartaste jag någonsin gjort (jag var väldigt ung). Det är så klart idiotiskt att berusa sig på det om man samtidigt inte förväntar sig några som helst fysiska eller psykiska konsekvenser, men åsyftar vi ruset är det alltså ingenting konstigt med vad den här killen har sagt till dig.
Citera
2015-11-22, 21:43
Avslutad
Ganska enkelt, hur de pratar uttrycker sig, ansiktsuttryck. Beror på vilken nivå du menar. Men har oftast ett slött och kortfattat tal. Lite vaggande gångstil. Dåligt ord förråd. Vissa är översociala. Vissa har en avvikande blick. Pillar gärna med egna grejer också.
Citera
2015-11-22, 21:53
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Ruset man får av att inhalera bensinånga är minst sagt mer substantiellt, omvälvande, och i allmänhet intressantare än det man får av alkohol. Men främst är det annorlunda; en existentiellt förryckande upplevelse som bör jämföras med tunga psykedeliska droger snarare än alkohol. Extremt kraftigt är det. Alla som är ens någorlunda bevandrade bland knark borde kunna uppskatta vad den här killen menar.

Det faktum att det är en självdestruktiv och potentiellt livsfarlig handling - precis som alkoholintag - tycker jag inte behöver ha mycket att göra med hur "begåvad" man är. Är man per automatik dum i huvudet om man är eskapist, eller självmordsbenägen för den delen? Det tycker inte jag.

Ska tillägga att jag verkligen inte förespråkar bensin som rusmedel. Jag testade det kanske 2 gånger i min ungdom, och det var definitivt inte det smartaste jag någonsin gjort (jag var väldigt ung). Det är så klart idiotiskt att berusa sig på det om man samtidigt inte förväntar sig några som helst fysiska eller psykiska konsekvenser, men åsyftar vi ruset är det alltså ingenting konstigt med vad den här killen har sagt till dig.

Du missförstod vad jag menade.
Jag är fullständigt medveten om att bensin ger ett helt annat rus än vad alkohol gör. Jag menar verkligen inte att skryta, för det är inte på något sätt coolt, men jag ligger nog ganska högt upp på listan när det kommer till svenskar som prövat mycket (och många olika) droger. Har tagit allt ifrån lättare, vanliga droger till tunga narkosmedel och extrem psykadelika likt DMT.

Men han menade alltså att när andra var ute och festade och drack öl så satt han hellre och boffade bensin, och jag menar att det märks att han gjorde det. Han verkar kroniskt påverkad av någonting och framstår som mycket korkad.
Citera
2015-11-22, 22:13
Medlem
smellyproofs avatar
Det är väl framför allt talet som utstrålar om en snubbe är riktigt efterbliven. De är dock inget fell på dessa typer, de kan va roliga att umgås me.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in