2015-11-22, 12:40
Medlem
Jag har fruktansvärda sömnbesvär som bara blir värre och värre.
Jag kan ha flera nätter i rad då jag i princip inte sover någonting.
Har tillgång till Imovane vilket är enda tabletten som hjälper. Oftast åtminstone.
Men jag vågar inte ta det för ofta då jag ju vet att man kan bli beroende lätt och att man då måste öka styrka mer och mer.
Detta vill jag naturligtvis undvika.
Därför tänkte jag höra med er som vet, hur ofta kan jag ta Imovane utan att bli beroende eller att effekten börjar gå ner?

Är t ex varannan natt för ofta? Var tredje, eller fjärde?

Skulle verkligen uppskatta svar!
Citera
2015-11-22, 13:08
Bannlyst
Lite olika från person till person. Du får testa dig fram lite och man märker när man börjar få tolerans.

Börja med varannan eller var tredje dag eller varva i perioder, exempelvis 1-2 veckors konstant bruk följt av en fri vecka sedan på igen.

Vill bara lägga till att z-analoger och benzo inte är ett bra långsiktigt alternativ att behandla sömnproblem. Klockrent vid tillfälliga problem för att "lära" kroppen att sova igen men annars bör man behandla grundproblemen med övrig psykofarmaka.
Citera
2015-11-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Lite olika från person till person. Du får testa dig fram lite och man märker när man börjar få tolerans.

Börja med varannan eller var tredje dag eller varva i perioder, exempelvis 1-2 veckors konstant bruk följt av en fri vecka sedan på igen.

Vill bara lägga till att z-analoger och benzo inte är ett bra långsiktigt alternativ att behandla sömnproblem. Klockrent vid tillfälliga problem för att "lära" kroppen att sova igen men annars bör man behandla grundproblemen med övrig psykofarmaka.

Tack för svar.
Om man skulle börja få tolerans, försvinner den någongång eller är det förstört för lång tid framöver i så fall?

Nej jag förstår ju att det inte är något man ska hålla på med hur länge som helst.
Vad är största riskerna förutom att bli beroende?

Och vilka sömntabletter övrig psykofarmaka?
Propavan och framförallt Theralen gör mig galet trött nästkommande dag. För att inte tala om Mirtazapin
Vad skulle man kunna tänka sig för andra alternativ?

Har verkligen försökt sköta min "sömnhygien" osv, mindfullness och hela kittet. Behöver sorgligt nog få i mig något för att få bukt med sömnproblemen.
Citera
2015-11-22, 14:56
Medlem
Loquitas avatar
Jag äter imovane varje kväll sedan 7-8 år nånting. De funkar klockrent fortfarande!
Citera
2015-11-22, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loquita
Jag äter imovane varje kväll sedan 7-8 år nånting. De funkar klockrent fortfarande!

Ok, det var trevligt att höra. Även om jag inte har planer på att ta dom varje kväll.
Citera
2015-11-22, 15:09
Medlem
Imovane kan du ta väldigt ofta utan försämrad effekt.
Citera
2015-11-22, 15:20
Bannlyst
Citat:

Skamligt att det är så.

Troligen rör det sig dock om placeboeffekt.
Citera
2015-11-22, 15:30
Medlem
Loquitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION
Skamligt att det är så.

Troligen rör det sig dock om placeboeffekt.

Skamligt?
Och nej, inte placebo. Har testat att vara utan, det funkar inte alls
Citera
2015-11-22, 16:58
Bannlyst
Citat:
Skamligt?
Och nej, inte placebo. Har testat att vara utan, det funkar inte alls

Haha fortfarande placebo herregud. Du har obefintlig klinisk effekt kvar från ämnet i samma dos.
Medhåll att det är skamligt att man som patient får stå så länge på imovane för kroniska sömnproblem.
Ren slapphet av vården.
Senast redigerad av SilencedBanana 2015-11-22 kl. 17:00.
Citera
2015-11-22, 17:11
Bannlyst
"Flera patienter hävdar med bestämdhet att deras sömntabletter har effekt även efter regelbunden användning under flera år, och baserar denna uppfattning på att sömnen försämras om de inte tar tabletterna några nätter. Detta argument är emellertid inte hållbart om de inte försökt undvara sömnmedlet i minst 3-4 veckor, och den försämrade sömnen kvarstår eller har förvärrats under denna tid"

Står även att försämringen under dessa veckor beror på övergående abstinens.

"Psykofarmaka" av Odd Lingjaerde s. 426.
Citera
2015-11-22, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
"Flera patienter hävdar med bestämdhet att deras sömntabletter har effekt även efter regelbunden användning under flera år, och baserar denna uppfattning på att sömnen försämras om de inte tar tabletterna några nätter. Detta argument är emellertid inte hållbart om de inte försökt undvara sömnmedlet i minst 3-4 veckor, och den försämrade sömnen kvarstår eller har förvärrats under denna tid"

Står även att försämringen under dessa veckor beror på övergående abstinens.

"Psykofarmaka" av Odd Lingjaerde s. 426.

Hehe, väl rutet!

http://s16.postimg.org/o2a3wznic/Pics_Art_1448216577398.jpg
Citera
2015-11-22, 19:53
Medlem
Ok, tack för info.
Men om det, vilket det ju verkar som, är som så att den tappar effekt efter ett tag:
Hur ofta kan man ta den utan att bli van av den?

Säg en person som tar det under en längre period men endast var 3:e eller var 4:e natt. Borde det vara ok utan några större nedsättningar?
Vet man ens mycket om sådant?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in