Citat:
Ursprungligen postat av
SilencedBanana
Vet inte riktigt vad du försöker åstadkomma. Odd Lingjaerde är professor i psykiatri med många års erfarenhet av patienter och klinisk effekt . Med flertalet patienter syftar han väl bara på att det finns vissa som är helt säkra på att effekten fortfarande är kvar medans andra kanske tycker att det funkar ok.
Han vill generalisera. Det funkar i många år men toleransen är naturligtvis ett problem. Det är dock inte direkt kopplat till en beroendesjukdom. Problemet är att det ska skötas av en dyr vård och inte av en medveten konsument. Du måste läsa på och sen testa hur just du är.
Citat:
Det är inget nytt ämne direkt med tolerans och beroendeutveckling av GABA-preparat.
Det psykiska beroendet skulle jag vilja påstå är ett stort problem också. Här spelar placeboeffekten mycket stor roll också som man verkligen inte skall underskatta. Vill man stå på benzopreparat under flera år kontinuerligt för att ha kvar den psykiska placeboeffekten så visst. Sömnkvaliteten blir sämre och det är välkänt att benzobruk leder till försämrad kognisk förmåga. Påverkar även hormoner i kroppen.
Jag har läst och jag har tagit enormt mycket "beroendeframkallande" medel.
Förstår väldigt lite av den akademiska diskussionen runt detta, tolerans är ett problem, sen kan det finnas andra som du nämner men beroende är verkligen en underlig sak medicinskt, det är ju tvärtom iom toleransen. Medsen funkar inte > ingen mening att ta dem.
Citat:
Väldigt få behöver dessa medel kontinuerligt. Står man på det under flera år av psykisk utlöst kronisk insomnia är det något som är fel. Det är avsett för att behandla tillfälliga sömnproblem. Ihop med SSRI har man sett en betydligt större återhämtning av sömnproblemen än för enbart SSRI.
Också enligt litteratur.
Det är alltid lika roligt att lyssna på litteraturvetare. Jag vill bli bedömd som individ tack! Hitintills har ingen skrivit en bok om hur just jag ska medicineras, det är för dyrt och dessutom är många vägar stängda av principer som det sen kan ruckas på när det passar vår kära elit.
Citat:
Underliggande psykiatrisk problematik skall alltid utredas och behandlas först innan man ger sig på benzo och dess analoger för kroniskt bruk
Det är ju en behandling...
Problemet är bara att man inte ser individen. Dessutom så kan man använda dessa till en rad olika fysiska tillstånd. När jag inte tagit något på tre månader åkte jag till akuten, jag kunde inte andas, enorma smärtor, när de kollat upp mig ytligt fick jag en ångestdiagnos. Läkaren höll ju med om att eventuella utsättningsproblem knappast skulle börja accelerera.
Citat:
Det är inte för inte som psykiatriker är restriktiva med dessa medel. Tyvärr finns avvikelser pga lathet och okunnighet.
Tyvärr är psykiatrikerna lata och okunniga. Men jag skyller inte på dem, jag skyller på zeitgaist. De får inte betalat nog för att testa okonventionella metoder och medel. Eller rättare sagt, företagen kan inte debitera och de behöver ju lyda sin kund, landstingen.
Narkotikafrihet kan man sällan få en stämpel för att man promotar. Det går också utmärkt att ge neuroleptika, eller antihistaminer, tyvärr har vi samma toleransproblem även där och det paras med hemska biverkningar. Alla som tagit lite Nozinan vet hur man vaknar med Korv-look och bakfylleuttorkning. Känns sunt. Men tar du det varje natt, nog f-n kommer toleransen.