2015-11-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
"Flera patienter hävdar med bestämdhet att deras sömntabletter har effekt även efter regelbunden användning under flera år, och baserar denna uppfattning på att sömnen försämras om de inte tar tabletterna några nätter. Detta argument är emellertid inte hållbart om de inte försökt undvara sömnmedlet i minst 3-4 veckor, och den försämrade sömnen kvarstår eller har förvärrats under denna tid"

Står även att försämringen under dessa veckor beror på övergående abstinens.

"Psykofarmaka" av Odd Lingjaerde s. 426.

Det måste väl ändå vara stor skillnad mellan olika sömnmediciner? Går det verkligen att generalisera så?
Citera
2015-11-23, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Det måste väl ändå vara stor skillnad mellan olika sömnmediciner? Går det verkligen att generalisera så?

Går att generalisera för de som verkar på GABA-receptorn, dvs benzodiazepiner och dess analoger.
Givetvis kan man se värre beroende och toleransutveckling på vissa preparat.

Angående sömnmedel pga antihistaminerga preparat är det lite mer diffust. Troligtvis blir H1-receptorerna desentiserade med tiden och man får inte samma effekt. Denna sömngivande effekt är olik den för benzopreparat.
Citera
2015-11-23, 15:26
Medlem
Citat:
Går att generalisera för de som verkar på GABA-receptorn, dvs benzodiazepiner och dess analoger.
Givetvis kan man se värre beroende och toleransutveckling på vissa preparat.

Angående sömnmedel pga antihistaminerga preparat är det lite mer diffust. Troligtvis blir H1-receptorerna desentiserade med tiden och man får inte samma effekt. Denna sömngivande effekt är olik den för benzopreparat.

"Flera personer" som ditt tidigare citat från boken börjar med låter inte speciellt övertygande. Jag tror att man blir psykiskt beroende av många sömnmediciner men effekten finns ofta där fortfarande. Jag rekommenderar inte dagligt användande av bensodiazepiner eller z-analoger i flera år men det finns enstaka personer som behöver det.

Undrar lite vad du tycker om det psykiska beroendet?
Citera
2015-11-23, 16:38
Bannlyst
Citat:
"Flera personer" som ditt tidigare citat från boken börjar med låter inte speciellt övertygande. Jag tror att man blir psykiskt beroende av många sömnmediciner men effekten finns ofta där fortfarande. Jag rekommenderar inte dagligt användande av bensodiazepiner eller z-analoger i flera år men det finns enstaka personer som behöver det.

Vet inte riktigt vad du försöker åstadkomma. Odd Lingjaerde är professor i psykiatri med många års erfarenhet av patienter och klinisk effekt . Med flertalet patienter syftar han väl bara på att det finns vissa som är helt säkra på att effekten fortfarande är kvar medans andra kanske tycker att det funkar ok.

Det är inget nytt ämne direkt med tolerans och beroendeutveckling av GABA-preparat.
Det psykiska beroendet skulle jag vilja påstå är ett stort problem också. Här spelar placeboeffekten mycket stor roll också som man verkligen inte skall underskatta. Vill man stå på benzopreparat under flera år kontinuerligt för att ha kvar den psykiska placeboeffekten så visst. Sömnkvaliteten blir sämre och det är välkänt att benzobruk leder till försämrad kognisk förmåga. Påverkar även hormoner i kroppen.

Väldigt få behöver dessa medel kontinuerligt. Står man på det under flera år av psykisk utlöst kronisk insomnia är det något som är fel. Det är avsett för att behandla tillfälliga sömnproblem. Ihop med SSRI har man sett en betydligt större återhämtning av sömnproblemen än för enbart SSRI.
Också enligt litteratur.
Underliggande psykiatrisk problematik skall alltid utredas och behandlas först innan man ger sig på benzo och dess analoger för kroniskt bruk.

Det är inte för inte som psykiatriker är restriktiva med dessa medel. Tyvärr finns avvikelser pga lathet och okunnighet.
Citera
2015-11-23, 18:49
Medlem
Citat:
Vet inte riktigt vad du försöker åstadkomma. Odd Lingjaerde är professor i psykiatri med många års erfarenhet av patienter och klinisk effekt . Med flertalet patienter syftar han väl bara på att det finns vissa som är helt säkra på att effekten fortfarande är kvar medans andra kanske tycker att det funkar ok.

Det är inget nytt ämne direkt med tolerans och beroendeutveckling av GABA-preparat.
Det psykiska beroendet skulle jag vilja påstå är ett stort problem också. Här spelar placeboeffekten mycket stor roll också som man verkligen inte skall underskatta. Vill man stå på benzopreparat under flera år kontinuerligt för att ha kvar den psykiska placeboeffekten så visst. Sömnkvaliteten blir sämre och det är välkänt att benzobruk leder till försämrad kognisk förmåga. Påverkar även hormoner i kroppen.

Väldigt få behöver dessa medel kontinuerligt. Står man på det under flera år av psykisk utlöst kronisk insomnia är det något som är fel. Det är avsett för att behandla tillfälliga sömnproblem. Ihop med SSRI har man sett en betydligt större återhämtning av sömnproblemen än för enbart SSRI.
Också enligt litteratur.
Underliggande psykiatrisk problematik skall alltid utredas och behandlas först innan man ger sig på benzo och dess analoger för kroniskt bruk.

Det är inte för inte som psykiatriker är restriktiva med dessa medel. Tyvärr finns avvikelser pga lathet och okunnighet.

Jag försöker inte åstadkomma nåt, var bara ärligt nyfiken. Hann inte utveckla min fråga, var tvungen att gå, men postade ändå. Psykiatrin har ju tyvärr inga resurser till utredningar och sånt. Har själv fått stilnoct gång på gång utan att nån läkare ifrågasatt det eller undrat vad problemet kan vara. Nu är datorn urladdad så nu får jag sluta igen.
Citera
2015-11-23, 21:02
Medlem
dxdps avatar
Saroten eller seroquel kan vara en idé att prova.
Citera
2015-11-24, 01:52
Bannlyst
Citat:

Missade du min länk tidigare i tråden?

http://s16.postimg.org/o2a3wznic/Pics_Art_1448216577398.jpg
Citera
2015-11-24, 05:26
Medlem
Citat:
Han vill generalisera. Det funkar i många år men toleransen är naturligtvis ett problem. Det är dock inte direkt kopplat till en beroendesjukdom. Problemet är att det ska skötas av en dyr vård och inte av en medveten konsument. Du måste läsa på och sen testa hur just du är.

Citat:
Jag har läst och jag har tagit enormt mycket "beroendeframkallande" medel.
Förstår väldigt lite av den akademiska diskussionen runt detta, tolerans är ett problem, sen kan det finnas andra som du nämner men beroende är verkligen en underlig sak medicinskt, det är ju tvärtom iom toleransen. Medsen funkar inte > ingen mening att ta dem.

Citat:
Också enligt litteratur.
Det är alltid lika roligt att lyssna på litteraturvetare. Jag vill bli bedömd som individ tack! Hitintills har ingen skrivit en bok om hur just jag ska medicineras, det är för dyrt och dessutom är många vägar stängda av principer som det sen kan ruckas på när det passar vår kära elit.

Citat:
Underliggande psykiatrisk problematik skall alltid utredas och behandlas först innan man ger sig på benzo och dess analoger för kroniskt bruk
Det är ju en behandling...
Problemet är bara att man inte ser individen. Dessutom så kan man använda dessa till en rad olika fysiska tillstånd. När jag inte tagit något på tre månader åkte jag till akuten, jag kunde inte andas, enorma smärtor, när de kollat upp mig ytligt fick jag en ångestdiagnos. Läkaren höll ju med om att eventuella utsättningsproblem knappast skulle börja accelerera.

Citat:
Tyvärr är psykiatrikerna lata och okunniga. Men jag skyller inte på dem, jag skyller på zeitgaist. De får inte betalat nog för att testa okonventionella metoder och medel. Eller rättare sagt, företagen kan inte debitera och de behöver ju lyda sin kund, landstingen.

Narkotikafrihet kan man sällan få en stämpel för att man promotar. Det går också utmärkt att ge neuroleptika, eller antihistaminer, tyvärr har vi samma toleransproblem även där och det paras med hemska biverkningar. Alla som tagit lite Nozinan vet hur man vaknar med Korv-look och bakfylleuttorkning. Känns sunt. Men tar du det varje natt, nog f-n kommer toleransen.
Citera
2015-11-24, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION

Lorezepam är inte speciellt sömngivande. För triazolam kan jag enligt egen erfarenhet säga att det stämmer, men det behövs bara uppehåll så funkar de igen. Samma med z-analogerna, så det var dåliga exempel i din bok. Just som det står bör man försöka ha uppehåll, varva meds, ta flera olika i kombination.
Flurinitrazepam fungerar ofta länge och väl. Vi behöver inte snöa in på Benz men nu har de ju defacto tagit bort barbiturater och opiater för den som har grava sömnproblem. Och tolerans kan man ju inte diskutera om allt ger tolerans. Även melatonin har ju en fara i beroendeutveckling då kroppen lägger ner produktionen om du hela tiden tillför. Jag har tagit en del opiater, det är inga problem det heller, visst blir du beroende om du äter rimliga maxdoser under en tid, tar man dem bara nån dag eller två, inte då. Men är det värt att sätta ut dem för den positiva effekten du får? Ja, det tycker jag.

Författaren rekar sen antidepressiva om man är nedstämd. Jahaja. Att de har en rad allvarliga biverkningar samt att både in och utsättning är problematiska...ja..
Skit fram pengar till en bra vård eller släpp loss dessa mycket billiga symtomlindrande preparat.
Citera
2015-11-24, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stroooong
Ok, tack för info.
Men om det, vilket det ju verkar som, är som så att den tappar effekt efter ett tag:
Hur ofta kan man ta den utan att bli van av den?

Säg en person som tar det under en längre period men endast var 3:e eller var 4:e natt. Borde det vara ok utan några större nedsättningar?
Vet man ens mycket om sådant?
Det borde funka, men du bör helst ändå variera mellan Stilnoct, Halcion och Imovane. Allt naturligtvis beroende på just hur du är. Och varje vit längre period är en god sak. har du provat med oskattad (lågalkoholhatig) öl?
Citera
2015-11-24, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION

Nej men jag pratade ju inte med dig.
Citera
2015-11-24, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Det borde funka, men du bör helst ändå variera mellan Stilnoct, Halcion och Imovane. Allt naturligtvis beroende på just hur du är. Och varje vit längre period är en god sak. har du provat med oskattad (lågalkoholhatig) öl?

Även jag tror att det funkar ganska länge om du tar Imovane ett par gånger i veckan. Själv står jag på Stilnoct, en liknande medicin. Ibland har jag fått variera mellan Imovane, Nitrazepam och Flunitrazepam men bara kortare perioder, sen har Stilnoct funkat bra igen. Tvivlar dock på att många läkare gör så. Har du fått pröva många andra antidepressiva mediciner eller neuroleptika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in