2005-11-07, 19:54
Medlem
Hercule Poirots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekmez
Nja, blir det FN-tjänst så gör jag det i Kosovo och bara kosovo. Tror inte jag skulle klara av landet. Du får ju följa med till Kosovo, mycket trevligare.

Jag propagerar för Bosnien, Kosovo Light säger de flesta...
Citera
2005-11-07, 20:04
Medlem
pekmezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hercule Poirot
Jag propagerar för Bosnien, Kosovo Light säger de flesta...

Jasså, är det stor skillnad mellan de? Det vet du givetvisst inte, men du har säkert hört mer än mig. Bosnien är inte dumt det heller.
Citera
2005-11-07, 20:17
Medlem
skalizs avatar
Ville ju helst till kosovo, men det fanns inte så många vettiga tjänster att söka där tyckte jag..

Afganistan hade ju ett större utbud (av någon anledning )

Kosovo har man ju hört ganska mycket om.. att det är ganska lungt osv.. Afganistan vet jag inte så mycket om egentligen, förutom det man hört på nyheterna och sånt.
Citera
2005-11-07, 20:54
Medlem
pekmezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
Ville ju helst till kosovo, men det fanns inte så många vettiga tjänster att söka där tyckte jag..

Afganistan hade ju ett större utbud (av någon anledning )

Kosovo har man ju hört ganska mycket om.. att det är ganska lungt osv.. Afganistan vet jag inte så mycket om egentligen, förutom det man hört på nyheterna och sånt.

Det kommer bli en del förändrigar det här året som kommer, de kommer att rösta för självständighet och det slutar i kaos vilket det än blir. Så lungt kommer det inte vara.

Tjänster är det inte mycket och skryta om heller, mycket för höga officerare. Annars är det malajtjänster.

Ska kolla hur det ser ut i Afganistan, blev nyfiken.
Citera
2005-11-08, 13:55
Medlem
Hercule Poirots avatar
Citat:
Jasså, är det stor skillnad mellan de? Det vet du givetvisst inte, men du har säkert hört mer än mig. Bosnien är inte dumt det heller.

Jag har varit på ett av de ställena så jag kan inte riktigt jämföra själv. Bosnien är lyx jämföt med Kosovo. Sägs det...
Citera
2005-11-08, 14:00
Medlem
pekmezs avatar
Citat:
Jag har varit på ett av de ställena så jag kan inte riktigt jämföra själv. Bosnien är lyx jämföt med Kosovo. Sägs det...

Nåja, jag har språket så Kosovo är Idealet för mig. Sen har jag saknat pekmez.
Citera
2005-11-08, 14:02
Medlem
InkoPinkos avatar
Vad har Sverige egentligen för soldater i Bosnien nu? Det var ju länge sedan pansarskytteförbanden drogs hem.

Tror också att det är ganska återuppbyggd och civiliserat i Bosnien nu, det är ju snart 10 år sedan kriget slutade.
Citera
2005-11-08, 14:08
Medlem
pekmezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Vad har Sverige egentligen för soldater i Bosnien nu? Det var ju länge sedan pansarskytteförbanden drogs hem.

Tror också att det är ganska återuppbyggd och civiliserat i Bosnien nu, det är ju snart 10 år sedan kriget slutade.

Det är bara vad de vill att det ska se ut som, i själva verket är det få städer som man kan ta ett par steg utan att se skotthål eller fallfärdiga hus. Det är också väldigt oroligt fortfarande, styrkorna behövs där ett tag till.

vad det är för soldater är jag inte säker på, men en del säkförband vet jag.
Citera
2005-11-08, 14:13
Medlem
Hercule Poirots avatar
Citat:
Nåja, jag har språket så Kosovo är Idealet för mig. Sen har jag saknat pekmez.

Aha, är du en local alltså?
Citera
2005-11-08, 14:17
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Det är bara vad de vill att det ska se ut som, i själva verket är det få städer som man kan ta ett par steg utan att se skotthål eller fallfärdiga hus. Det är också väldigt oroligt fortfarande, styrkorna behövs där ett tag till.

vad det är för soldater är jag inte säker på, men en del säkförband vet jag.
Jag var FN-soldat där -96, och då kunde man se fallfärdiga hus även utan skotthål, så jag tror att det är en del av landskapsbilden därnere.

Sarajevo ska i alla fall fått en rejäl uppryckning efter vad jag har hört.
Citera
2005-11-08, 14:17
Medlem
pekmezs avatar
Citat:
Aha, är du en local alltså?

Jo, så är fallet. Det är ju alltid en bra egenskap att ha i en sån situation.
Citera
2005-11-08, 14:19
Medlem
Hercule Poirots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko

Sverige har runt 70 personer utanför Tuzla på Camp Eagle Base, eller som en del av er känner till den, TAB:en, Tuzla Airbase.

Svenskarna sköter driften av campen så att andra EU-länders soldater kan bo där och verka. Eller egentligen inte för det finns det kontraktorer som gör allt det praktiska men Sverige övervakar att allt fungerar på campen. Sedan bidrar andra länder t.ex Polen och Slovenien med skytte som är ute och gör operationer och i viss mån patrullering.

Det är civiliserat men ändå för tidigt att dra hem trupperna helt. Det kommer med åren utvecklas mer till en Polis-mission då det största problemet inte är risken för ett nytt krig utan den organiserade brottsligheten.

Har jag hört...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in