• 1
  • 2
2005-11-05, 15:39
Medlem
E det ngn här som har gjort eller tänker göra utlandstjäns?
Citera
2005-11-05, 16:35
Medlem
skinner5000s avatar
Funderade men gjorde aldrig.

Vill du ha en massa info gå in på www.mil.se/int
Citera
2005-11-05, 22:31
Medlem
Engelbreckts avatar
Jag trodde att jag ville det innan lumpen, men det ändrades sig mot slutet och jag var urless på det militära. Dessutom fick jag "bara" 10-6-6 i tjänstgöringsbetyg så jag kan inte gör det i alla fall. Ibland ångrar jag att jag inte bet ihop och fortsatte satsa på utbildningen så att jag i alla fall haft möjligheten att åka på utlandstjänst.
Citera
2005-11-06, 05:22
Medlem
Boris The Blades avatar
Då borde bara de som har 10-7-7 bli inkallade om sverige skulle mobilisera. varför skulle en med tex 10-5-5 i betyg, duga till att försvara sverige om han inte duger till att patrullera i ett sönderbombat sket land. Förstår inte hur dom tänker...
Citera
2005-11-06, 09:07
Medlem
nozinans avatar
Jag har varit iväg 2 gånger, jag tycker det var lärorikt. Jag tycker du ska åka om du får chansen.
Citera
2005-11-06, 09:20
Medlem
pjtrs avatar
De vill säkert begränsa sitt urval så mycket som det gå, helst då med människor som tycker om det militära=höga betyg.

Om sverige blir anfallet höjs väl motivationen hos de flesta
Citera
2005-11-06, 13:28
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boris The Blade
Då borde bara de som har 10-7-7 bli inkallade om sverige skulle mobilisera. varför skulle en med tex 10-5-5 i betyg, duga till att försvara sverige om han inte duger till att patrullera i ett sönderbombat sket land. Förstår inte hur dom tänker...

Vi har råd att vara kräsna. Om Sverige anfalls behöver vi ALLA soldater vi kan få. Till utlandstjänst behövs betydligt färre soldater och då tar man de bästa man kan få tag i. Systemet har gjort att Sverige har fått ett mycket gott ryckte utomlands i och med våra soldaters ofta mycket korrekta agerande. En soldat med 10-5-5 duger att tjänstgöra utomlands, det är jag beredd att påstå, men en soldat med 10-7-7 är som regel lämpligare.
Citera
2005-11-06, 14:03
Medlem
Hercule Poirots avatar
Jag har gjort en mission på Balkan och kommer söka nu igen för att ev. åka iväg nästa höst. Afghanistan, Bosnien, Kosovo...
Citera
2005-11-06, 15:48
Medlem
Boris The Blades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Vi har råd att vara kräsna. Om Sverige anfalls behöver vi ALLA soldater vi kan få. Till utlandstjänst behövs betydligt färre soldater och då tar man de bästa man kan få tag i. Systemet har gjort att Sverige har fått ett mycket gott ryckte utomlands i och med våra soldaters ofta mycket korrekta agerande. En soldat med 10-5-5 duger att tjänstgöra utomlands, det är jag beredd att påstå, men en soldat med 10-7-7 är som regel lämpligare.

De är väl jag som är bitter. Jag slet, missade inte en dag av min värnplikt o höll mig borta från problem och gjorde allt för att få bra betyg. Jag var ute i fält i 2 veckor fast jag hade inflamation i knäna o knappt kunde gå för att inte missa nåt. När andra blev "förkylda" o sjukskrev sig vid alla fältveckor och fick bättre betyg än mig.

Jag tror de är mycket svågerpolitik vid uttagningen för utlandstjänst...
Jag har sökt en sista gång nu, till Liberia o Kosovo. Om jag inte blir antagen så blir jag vapenvägrare
Citera
2005-11-06, 15:56
Medlem
Engelbreckts avatar
Ja så är det nog, alla som är pacifister skulle vilja vara soldater om de dög till det...
Citera
2005-11-06, 16:08
Medlem
Boris The Blades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Ja så är det nog, alla som är pacifister skulle vilja vara soldater om de dög till det...

Alla vill dö på en lerig kulle under historiens blodigaste slag. Klart man blir grinig om man blir lurad på sitt öde
Citera
2005-11-06, 18:52
Medlem
nozinans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boris The Blade
Alla vill dö på en lerig kulle under historiens blodigaste slag. Klart man blir grinig om man blir lurad på sitt öde

Den frasen gillade jag, får man citera dig om uppger källan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in