2015-11-21, 19:28
Medlem
Fick min dator byggt av en arbetskamrat igår och han tror nu att ljudkortet kan vara sönder. Får inte ut något ljud alls på datorn och jag har installerat drivrutinerna till Realtek genom skivan jag fick med moderkortet.

Jag kör Windows 7 Professional och använder mig av ett MSI Z97 GAMING 5, Socket-1150 moderkort.
Citera
2015-11-22, 01:49
Medlem
x12s avatar
Det är ganska sällan det är fel på moderkorten, absolut vanligast att det är felkopplat eller ett handhavandefel.

Kolla IO-panelen (den där täckplåten kring kontakterna på baksidan) så ingen metallflärp böjts in under moderkortet, nuddar kretsbanorna och jordar ner ljudutgången. Kolla också att ljudkontakterna inte hamnat snett och brutits loss från moderkortet vid monteringen, det är lätt hänt om man inte kollar riktigt noga att de passat in i hålen vid monteringen.
Kolla så frontpanelsheadern är korrekt monterad på moderkortet och att det t.ex inte satts en USB-kontakt eller annat knas där istället.
Testa använda ljudutgångarna både på baksidan och hörlursuttaget på chassiet. Funkar ingendera?
Öppna enhetshanteraren och se om det finns några gula utropstecken. Åtgärda dem isåfall.
Högtalare/hörlurar ansluts företrädesvis till den gröna kontakten. Inte alla moderkort upptäcker högtalare på t.ex linjeingång eller mic-ingång.
Kolla så du valt analog utgång i ljudkontrollpanelen, inte växlat till digital eller valt 7.1 till ett 2.0-system.

Högerklicka på högtalarikonen nere i höger hörn, välj "Uppspelningsenheter", titta vid "högtalare" i den listan om de får mätarutslag när du t.ex spelar en musikvideo på youtube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in