Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-21, 06:13
  #1
Medlem
Jag är väldigt i behov av pengar, och här hemma har jag hittat en påse full med smycken, så som armband, halsband, guldringar, osv.

Denna påse har legat där i ungefär 10 år, så den tar bara plats, och inget där har jag köpt själv, utan fått allting som present.

Jag undrar nu vart jag ska ta vägen med denna påse? Pantbank eller guldsmed?

Jag har väldigt nära till Göteborg. Finns det något speciellt ställe?

Tänk om något smycke är värt ganska mycket? Hur ska jag veta så jag inte blir lurad?

Vill dem ha kvitto på allting? För jag har inget kvitto på något alls som ligger i påsen.

Jag vill också gärna gå därifrån utan att ha polisen efter mig.

Brukar pantbanken/guldsmed ringa polis om dem misstänker att jag stulit dessa smycken?

Men nu till min riktiga fråga. Ska jag till pantbanken eller till guldsmed om jag vill få så mycket pengar som möjligt?

EDIT: Jag behöver cirka 9 tusen kronor.
__________________
Senast redigerad av butterfly9797 2015-11-21 kl. 06:22.
Citera
2015-11-21, 06:44
  #2
Medlem
Googla på guldbrev. Funkade smidigt för oss.
Citera
2015-11-21, 07:49
  #3
Medlem
är det hela smycken skulle jag sålt dem på tradera. smsguld, guldbrev etc betalar bara för guldvikten inte hantverket.
Citera
2015-11-21, 08:20
  #4
Medlem
Jagarjagarens avatar
Sålde för en tid sedan smycken via tavex. Hade inget kvitto. Man fick fylla i ett papper att man var "rättmätig ägare" till smyckena. Visa ID-kort. Sedan fick jag pengarna i handen. Jättesmidigt!

Tavex gjorde dessutom tester på guldet för att komma fram till rätt grampris - och man kontrollerade spotpris på guld i realtid för att prissättningen skulle vara korrekt.

Som sagt - smidigt och renhårigt.
Citera
2015-11-21, 08:41
  #5
Medlem
MicNak67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Jag är väldigt i behov av pengar, och här hemma har jag hittat en påse full med smycken, så som armband, halsband, guldringar, osv.

Denna påse har legat där i ungefär 10 år, så den tar bara plats, och inget där har jag köpt själv, utan fått allting som present.

Jag undrar nu vart jag ska ta vägen med denna påse? Pantbank eller guldsmed?

Jag har väldigt nära till Göteborg. Finns det något speciellt ställe?

Tänk om något smycke är värt ganska mycket? Hur ska jag veta så jag inte blir lurad?

Vill dem ha kvitto på allting? För jag har inget kvitto på något alls som ligger i påsen.

Jag vill också gärna gå därifrån utan att ha polisen efter mig.

Brukar pantbanken/guldsmed ringa polis om dem misstänker att jag stulit dessa smycken?

Men nu till min riktiga fråga. Ska jag till pantbanken eller till guldsmed om jag vill få så mycket pengar som möjligt?

EDIT: Jag behöver cirka 9 tusen kronor.

Hedens guld eller börjessons
Citera
2015-11-21, 10:37
  #6
Medlem
Robustians avatar
Hedens guld betalar bäst.
Sms guld och guldbrev betalar väldigt dåligt så sälj absolut inte till någon av dom.
Ta och jämför vad dom betalar per gram med Hedens så förstår du.
Hur mycket pengar du får beror helt på vikt.
Du kan också gå till exempelvis Göteborgs auktionsverk eller Bukowskis och få det värderat av en expert först.
Då kan du vara säker på att du inte blir lurad.
Vad det gäller misstänkt stöld och sådant så skickas info till polisen när du lämnar in saker som sedan kollas av mot anmälda stölder.
__________________
Senast redigerad av Robustian 2015-11-21 kl. 10:44.
Citera
2015-11-21, 12:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robustian
Hedens guld betalar bäst.
Sms guld och guldbrev betalar väldigt dåligt så sälj absolut inte till någon av dom.
Ta och jämför vad dom betalar per gram med Hedens så förstår du.
Hur mycket pengar du får beror helt på vikt.
Du kan också gå till exempelvis Göteborgs auktionsverk eller Bukowskis och få det värderat av en expert först.
Då kan du vara säker på att du inte blir lurad.
Vad det gäller misstänkt stöld och sådant så skickas info till polisen när du lämnar in saker som sedan kollas av mot anmälda stölder.

Kommer dem vilja ha kvitto på guldet?

Detta är inte mitt guld utan mammas , och jag får naturligtvist sälja guldet av henne.

Men kommer dem köpa tjej guldringar av en kille är frågan?

Det är första gången jag egentligen säljer guld, men jag går in till hedens guld och säger vadå? Att jag vill sälja guld? Och vad är skillnaden på hedens guld och pantbanken?

EDIT: Kan jag kila ner till hedens guld butiken?
__________________
Senast redigerad av butterfly9797 2015-11-21 kl. 12:40.
Citera
2015-11-21, 13:36
  #8
Medlem
Storsta skillnaden pa en guldsmed/pantbank ar val att smeden koper ditt guld for att smalta ner/salja som begagnade smycken.
Pantbanken lanar ut pengar mot din vara som pant. Skulle du nu inte komma occh losa ut varan sa saljs den pa auktion. PB tar vad du ar skyldig plus ranta och avgifter.
Skulle det finnas pengar over sa far du dessa.

Smeden (om han ar arlig) kan givetvis se om det finns nagot mervarde i smyckena sasom stenar,hantverk etc eller om de enbart ar varda metallvardet. Pantbanken likasa

Knalla du ner till bagge occh jamfor vad de erbjuder dig. Gor din hemlaxa och kolla upp vad prylarna vager och vilken karathalt de har.

Se link har och sa far du lasa det finstilta for varje handlare sjalv

http://www.guldpriset.nu/Jamfor/

Och har har du Hedens som nagon namnde

http://www.hedensguld.se/

och har har du Sefina

http://www.sefina.se/om-sefina/salj-guld/

Givetvis behover du id-handling och vettiga svar pa fragor var du fatt guldet fran nar du saljer.

MvH
Peller
Citera
2015-11-21, 17:32
  #9
Medlem
Nu har sålt alla smycken till värde av 7200kr.

Dock kanske jag begick ett misstag.

När jag kom dit så sa jag att alla smycken var min mormors och att hon gått bort.

Jag kanske borde sagt att det var min mammas,? men hade han inte velat att min mamma var med då?

I alla fall, jag fick ett kvitto, och han ville ha min legitimation och bank konto nummer.

Jag gav han allt och han sa att dessa smycken skulle till några myndigheter innan jag får pengarna på kontot.

Någon som vet vad som händer nu?

Dessa smycken är inte snodda, jag har frågat mamma och alla dem är köpta i England.

Hoppas det inte blir krångel nu, men det borde väl vara säkert?
Citera
2015-11-21, 19:45
  #10
Medlem
Jag är väldigt orolig att jag gjorde bort mig där och sa att det var min mormors smycke och att hon nu är död. Kan dem kolla upp det?

Är väldigt orolig att jag inte få pengarna nu...
Citera
2015-11-21, 21:09
  #11
Medlem
Jagarjagarens avatar
Det är säkert ok - men varför ljög du?

Det verkar ju puckat - och fanns det ingen misstanke om stöld innan lär det ju finnas det OM de kollar?
Citera
2015-11-21, 21:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Det är säkert ok - men varför ljög du?

Det verkar ju puckat - och fanns det ingen misstanke om stöld innan lär det ju finnas det OM de kollar?

För jag trodde att han skulle vilja ha mamma där om jag nu sa att det var hennes, så jag hittade på att det var min mormors och att hon gått bort, att jag fått lägenheten och hittade dessa smycken.

Dessa smycken har pappa köpt till mamma, och inget av det är snott i alla fall, och smyckena köpte han 1999 i England.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback