2015-11-20, 20:32
Medlem
Köpte idag en dator till frun. Så hon har något att fördriva tiden med när hon jobbar natt.

Denna dator blev det
https://www.netonnet.se/art/dator/ba...x/224689.8908/

Problemet nu är att Microsoft har infekterat denna dator med en typ av Slowware. Det så kallade Windows 10. Finns ingen logik i Oset, det är segt, rätt som det är blir skärmen svart när bilden 10 sec senare kommer tillbaka har man bytt programvara. Internet står still trots gigabit lina.

Så snälla hjälp mig. Har inte fått någon manual till datorn men kan inte på något naturligt sätt komma in i bios för att ställa in boot på dvd alt usb så jag kan installera Mint. Och min älskade logiska Linux kärna.
Citera
2015-11-21, 13:32
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Dom vanliga är väl F2, F12, F9 och DEL för BIOS/UEFI eller boot menu.
Citera
2015-11-22, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Köpte idag en dator till frun. Så hon har något att fördriva tiden med när hon jobbar natt.

Denna dator blev det

Problemet nu är att Microsoft har infekterat denna dator med en typ av Slowware. Det så kallade Windows 10. Finns ingen logik i Oset, det är segt, rätt som det är blir skärmen svart när bilden 10 sec senare kommer tillbaka har man bytt programvara. Internet står still trots gigabit lina.

Så snälla hjälp mig. Har inte fått någon manual till datorn men kan inte på något naturligt sätt komma in i bios för att ställa in boot på dvd alt usb så jag kan installera Mint. Och min älskade logiska Linux kärna.

Finns någon modell av lenovo som har en reset liknade knapp på sidan för att komma in i bios.
Citera
2015-11-22, 19:52
Medlem
Mananms avatar
Citat:

Denna dator blev det

Om du aldrig har installerat windows på den. Dvs fortlöpt med installationen vid första uppstarten. Så kan du kräva refund på windows via lenovo. Kontakta deras kundservice.
https://svenskubuntu.wordpress.com/tag/refund/
Citera
2015-11-24, 19:33
Medlem
Intressant
Citera
2015-11-24, 19:37
Medlem
Har fått Linux mint att fungera och hoppsan det blev en helt annan dator, nu går den ju till och med att använda.

Men har dock fortfarande ett problem Wifi fungerar endast en kort stund innan anslutningen dör och jag måste starta om datorn för att åter kunna komma in anslutningen men åter igen det går typ bara att öppna en hemsida sen dör anslutningen.

Om jag inte öppnar någon hemsida alls är jag uppkopplad mot nätverket hela tiden så vad tror ni finns det någon lösning?
Citera
2015-11-24, 20:39
Medlem
Citat:
Har fått Linux mint att fungera och hoppsan det blev en helt annan dator, nu går den ju till och med att använda.

Men har dock fortfarande ett problem Wifi fungerar endast en kort stund innan anslutningen dör och jag måste starta om datorn för att åter kunna komma in anslutningen men åter igen det går typ bara att öppna en hemsida sen dör anslutningen.

Om jag inte öppnar någon hemsida alls är jag uppkopplad mot nätverket hela tiden så vad tror ni finns det någon lösning?
Jag har installerat en massa olika Linuxdistar på olika datorer och det är nog bara senare Ubuntu (med olika desktops typ Lubuntu, Kubuntu, et c) som all hårdvara lirar problemfritt. Jag har i alla fall inte stött på patrull. Linux Mint blandar rätt friskt mellan Debian och Ubuntu. Annars får du väl ta reda på vad det är för nätverkskort och se om det finns någon fix till just Linux Mint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in