2015-11-20, 01:29
Bannlyst
Här är ett räkneexempel. (FB) Hur hantera hjärndöda kollegor? I det här inlägget pekar någon på en motsägelse om mig själv som krockar med något jag skrivit i en annan tråd. Eftersom att jag skriver olika saker i olika trådar så blir det här vardagsmat för mig. Ganska irriterande då det ibland faller under fliken "on topic". Men jag vet inte om det är tillåtet eller ej. Är det det?

Ett exempel är när jag frågar om mina barn är mogna för gymnasiet och någon svarar "eftersom att du är 18 *pekar på tråd* så måste dina ungar vara -5 och alltså inte mogna för gymnasiet".

Får man göra så?
Citera
2015-11-20, 01:42
Medlem
Så länge det hör till ämnet bör det vara tillåtet. Det finns hur som helst ingen specifik regel mot just detta.

Och jag vet också att moderatorer brukar tillåta inlägg av typen
Citat:
Enligt TS posthistorik är det mycket som talar för att denne trollar.
tråd1
tråd2

Däremot inte
Citat:
Troll!
Citera
2015-11-20, 04:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Så länge det hör till ämnet bör det vara tillåtet. Det finns hur som helst ingen specifik regel mot just detta.

Däremot inte

Fast, vad spelar det för roll. Startar man en tråd så vill man ju diskutera topic. Sådant är ju OT.

I en tråd kanske man har hund och i en annan senare har man aldrig haft hund och undrar hur det är. I vardera tråd så undrar man ju respektive sak.
Citera
2015-11-20, 07:43
Medlem
smurflers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare

Däremot inte
Vilka moderatorer då? Jag varnar för sådana inlägg eftersom de inte har ett dyft med tråden att göra (förutsatt att topic inte har med trollning att göra, extrema undantagsfall mao).

Angående TS fråga så kan det vara relevant. Det exemplet du länkar är ett gränsfall, men av den typen som kan vara tillåtet. Lägger man grunden till sitt argument i en lögn som kan pålysas genom information i ett annat inlägg så är det ju ett mycket rimligt motargument att ta upp det andra inlägget. Man skall dock vara försiktig så att det inte utvecklas till en diskussion om det andra inlägget, vilket i så fall kan bli off topic.

Som man kanske kan se ovan så blir det lätt lite rörigt, så om man vill vara på den säkra sidan så skall man inte dra in diskussionen på sidospår. Men det behöver inte per automatik vara off topic att dra upp gamla inlägg i andra trådar.
Citera
2015-11-20, 10:16
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktdemokraterna
Fast, vad spelar det för roll. Startar man en tråd så vill man ju diskutera topic. Sådant är ju OT.

I en tråd kanske man har hund och i en annan senare har man aldrig haft hund och undrar hur det är. I vardera tråd så undrar man ju respektive sak.
Någon ifrågasätter dig och du blir irriterad över att du inte kan trolla lika fritt alltså. Som jag ser det kan kan andra ifrågasätta dig som person om de håller sig till ämnet i övrigt, om du sagt i en tråd att du är transvestit och i nästa klagar över att män klär sig feminint så är det väl i yttrandefrihetens namn att andra deltagare i forumet undrar vad du har för grund att stå på? Om de bara ropar troll blir det trams, men som nu verkar någon allvarligt skadat en trollning du hittat på och så blev du sur och vill tysta denna gjädjedödare, är det rätt uppfattat?
Citera
2015-11-20, 12:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Vilka moderatorer då? Jag varnar för sådana inlägg eftersom de inte har ett dyft med tråden att göra (förutsatt att topic inte har med trollning att göra, extrema undantagsfall mao).

Angående TS fråga så kan det vara relevant. Det exemplet du länkar är ett gränsfall, men av den typen som kan vara tillåtet. Lägger man grunden till sitt argument i en lögn som kan pålysas genom information i ett annat inlägg så är det ju ett mycket rimligt motargument att ta upp det andra inlägget. Man skall dock vara försiktig så att det inte utvecklas till en diskussion om det andra inlägget, vilket i så fall kan bli off topic.

Som man kanske kan se ovan så blir det lätt lite rörigt, så om man vill vara på den säkra sidan så skall man inte dra in diskussionen på sidospår. Men det behöver inte per automatik vara off topic att dra upp gamla inlägg i andra trådar.

Är det förenligt med Flashbacks krav på kvalitet och läsvärde (se reglerna) att fabulera ihop helt olika sammanhang om sig själv i tråd efter tråd efter tråd? Vad blir det för sorts kvalitet om alla gör det? Någon sorts litterär kvalitet kanske. I bästa fall, men troligen inte det heller. Hur ska det någonsin kunna bli bra diskussioner när alltihop i grunden bara bygger på hittepå?
Citera
2015-11-20, 13:13
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ett exempel är när jag frågar om mina barn är mogna för gymnasiet och någon svarar "eftersom att du är 18 *pekar på tråd* så måste dina ungar vara -5 och alltså inte mogna för gymnasiet".

Får man göra så?
Det får man givetvis göra om det är relevant till topic, och det kan det ju vara i ett sådant läge där din trovärdighet spelar roll. Om jag ska vara lite diplomatiskt så är det väl så enkelt att ju mer man trollar, desto svårare blir det att hålla ordning på sina trådar och argument.
Citera
2015-11-20, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler

(FB) Hur hantera hjärndöda kollegor? så kan det se ut

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Någon ifrågasätter dig och du blir irriterad över att du inte kan trolla lika fritt alltså. Som jag ser det kan kan andra ifrågasätta dig som person om de håller sig till ämnet i övrigt, om du sagt i en tråd att du är transvestit och i nästa klagar över att män klär sig feminint så är det väl i yttrandefrihetens namn att andra deltagare i forumet undrar vad du har för grund att stå på? Om de bara ropar troll blir det trams, men som nu verkar någon allvarligt skadat en trollning du hittat på och så blev du sur och vill tysta denna gjädjedödare, är det rätt uppfattat?

Jag struntar väl i om Bert 55, pensionär på Arla på flashback tror att jag trollar eller inte. Men det blir tröttsamt när man faktiskt har en äkta trådstart och det ska påpekas att man ljuger varpå man ger oseriösa svar. Jag ska väl för fan kunna vara 18 år i en tråd och morfar i en annan. Det spelar ingen roll, topic ska vara det som ska diskuteras.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är det förenligt med Flashbacks krav på kvalitet och läsvärde (se reglerna) att fabulera ihop helt olika sammanhang om sig själv i tråd efter tråd efter tråd? Vad blir det för sorts kvalitet om alla gör det? Någon sorts litterär kvalitet kanske. I bästa fall, men troligen inte det heller. Hur ska det någonsin kunna bli bra diskussioner när alltihop i grunden bara bygger på hittepå?

Hur fasiken försämras läsvärdet i en tråd X om en helt annan irrelevant tråd Y innehåller motsägelser?
Citera
2015-11-20, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det får man givetvis göra om det är relevant till topic, och det kan det ju vara i ett sådant läge där din trovärdighet spelar roll. Om jag ska vara lite diplomatiskt så är det väl så enkelt att ju mer man trollar, desto svårare blir det att hålla ordning på sina trådar och argument.

Varför ska man ens behöva hålla reda på vad man sagt i andra trådar?

Ibland känner jag för att vara rasist och ibland känner jag för att vara vänsterpartist. Varför ska jag behöva förklara för andra varför jag väljer att göra så? Det är väl min ensak. Det kan ju vara så att man delar kontot. Det kan vara så att man i en tråd är neger medan man i en annan är kines. Startar man en tråd som en neger så är det en neger som undrar. Detsamma gäller trådar startad av kineser även om de är tyskar ibland.
Citera
2015-11-20, 13:41
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Varför ska man ens behöva hålla reda på vad man sagt i andra trådar?
Det finns ingen regel som säger att du måste det, men du får givetvis finna dig i att du kan få motargument baserade på dessa motsägelser om du inte gör det. Så länge det är inom topic så är det precis lika tillåtet för dem att göra så som det är för dig att trolla.

Gilla läget, helt enkelt. Ju högre kvalitet man bidrar med som användare, desto bättre blir man bemött, och vice versa. Om du tycker att du blir illa bemött så kanske det är fullt logiskt.
Citera
2015-11-20, 13:58
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jag struntar väl i om Bert 55, pensionär på Arla på flashback tror att jag trollar eller inte. Men det blir tröttsamt när man faktiskt har en äkta trådstart och det ska påpekas att man ljuger varpå man ger oseriösa svar. Jag ska väl för fan kunna vara 18 år i en tråd och morfar i en annan. Det spelar ingen roll, topic ska vara det som ska diskuteras.
Du kan inte undvika att du får att rykte när du startar en massa trolltrådar. Sen blir det svårt för dig att gnälla sen om folk ifrågasätter dig när du startar en vad du kallar "äkta trådstart". Om man undrar, utan att tramsa (trolla tillbaka) hur du kan vara morfar i ena tråden och snorunge i nästa så har det lika stort berättigande som att du trollar dig genom ämnen, åldrar och verklighet?
Citera
2015-11-20, 14:02
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
(FB) Hur hantera hjärndöda kollegor? så kan det se ut

Hur fasiken försämras läsvärdet i en tråd X om en helt annan irrelevant tråd Y innehåller motsägelser?

Nu är du iaf väldigt rolig!

Alltså, när du tar upp problem på jobbet så spelar du på läsarens empati. Varför ska jag annars bry mig liksom, och lägga ned tid på att svara? När man sedan förstår att du nog bara hittar på allt du skriver om så blir man naturligtvis lite putt. Skiter väl fullständigt i om du dör på ditt påhittade jobb pga dina påhittade kollegors inkompetens!

Du är en "blatte" i en tråd, i en annan undrar du hur "lägre raser" ser på omvärlden, du är utbildad psykolog i en tråd, du är väktare med värsta action på jobbet i en annan, och så har du nyss fyllt 18 år i ännu en annan.

Och i den här tråden är du en pajas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in