2015-11-19, 16:50
  #37
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Men det är ju en enkel sak att isolera själv. Förstår inte grejen.. Men bra tips du kom med dock.. kolla först om andra i föreningen har liknande problem.. Då kan föreningen ta in en offert och åtgärda allas problem i samma veva isåfall.
Ta in offert? Nej, nej - det kan man enkelt fixa själv serru.
Citera
2015-11-19, 16:52
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ta in offert? Nej, nej - det kan man enkelt fixa själv serru.

Ja isolera.. borde ju alla klara av själva med rätt verktyg och material kan jag tycka.
Citera
2015-11-19, 17:28
  #39
Medlem
Prayerpositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Det hade varit en idé om vi pratade riktigt buller men riktvärdet på det är typ 30dB för att det ska bli en grejj av det. Bostadsrätter är skräp när det gäller sådana här problem men är det inte en idé att ta upp det inom föreningen? Kanske fler som har problem och vill åtgärda det inom föreningen.

Annars blir det att isolera själv. Tråkigt läget isf, TS :/

Jo, jag tror jag kommer nämna det till styrelsen iaf. Tänker att jag börjar med att prata med grannen som det handlar om först.
Citera
2015-11-19, 17:31
  #40
Medlem
sabliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayerposition
Nej, säljaren sa ingenting om det. Ska jag behöva ha det såhär? Funderar på prata med grannen, men kan ju inte be personen sluta titta på tv.

Jag skulle först och främst prata med grannen! Knacka på och presentera dig trevligt, informera grannen om att du hör väldigt väl vad den personen gör om dagarna och fråga om denne kan sänka volymen lite när han/hon lyssnar på musik/ser på TV?

Blir det inte bättre så skulle jag slå upp ett innertak
Citera
2015-11-19, 17:40
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Va fan detta ordnar du själv.. det blir billigare så också!! Gör exakt så som jag sa.. men glöm inte att lämna en luftspalt.. Varför man ska göra detta? har jag dock inte riktigt fått kläm på?

Luftspalt ska du absolut inte ha om du ska ljudisolera, då kommer ljudet gå rakt igenom den spalten, det måste vara helt tätt.

Jag ljudisolerad en innervägg mot grannen nyligen, principen är densamma, satte upp reglar, isolering som var anpassad just för att isolera ljud bättre, ett lager OSB skiva sen två lager gipsskiva utanpå. Man vill ha så mycket massa som möjligt när man ska ljudisolera, ju mer gips desto bättre, alla skarvar och springor måste tätas med latexfog eller dylikt, minsta springa gör att ljudisoleringen fallerar.
Citera
2015-11-19, 17:48
  #42
Bannlyst
Öronproppar är världens bästa uppfinning om man bor i lägenhet.
Citera
2015-11-19, 17:50
  #43
Medlem
Jimbos avatar
Är det en betonglåda du bor i så ska du definitivt anlita hjälp.
En del betong är ett helvete att borra i.
Innertaks-lösningen kommer funka fint. Skulle dock använda något som var lite högre i densitet än vanlig gullfiber.
Googla dämpplattor, ljudisolering för tak, så hittar du flertal lösningar som är bättre än gullfiber. Kostar dock betydligt mer.
Citera
2015-11-19, 17:53
  #44
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Öronproppar är världens bästa uppfinning om man bor i lägenhet.
Har man lagt upp två mille för kvarten så tycker man kanske att man ska slippa gå pluggad.
Citera
2015-11-19, 17:55
  #45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayerposition
Nej, såklart inte. Förra ägaren sa: det enda man hör är en granne som spelar lite musik ibland.

Flytta är inget alternativ. Letar snarare efter en lösning på problemet.
När är huset byggt? Annars finns det inte mycket att göra än att skaffa öronproppar eller spela egen musik. Högt. Sorry.
Citera
2015-11-19, 17:57
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Luftspalt ska du absolut inte ha om du ska ljudisolera, då kommer ljudet gå rakt igenom den spalten, det måste vara helt tätt.

Jag ljudisolerad en innervägg mot grannen nyligen, principen är densamma, satte upp reglar, isolering som var anpassad just för att isolera ljud bättre, ett lager OSB skiva sen två lager gipsskiva utanpå. Man vill ha så mycket massa som möjligt när man ska ljudisolera, ju mer gips desto bättre, alla skarvar och springor måste tätas med latexfog eller dylikt, minsta springa gör att ljudisoleringen fallerar.

Tackar för responsen.. Jag va lite osäker på det här med luftspalten..eller det var en sak som jag ställde mig lite frågande till :P (Som du förstod tydligt)
Citera
2015-11-19, 17:58
  #47
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
När är huset byggt? Annars finns det inte mycket att göra än att skaffa öronproppar eller spela egen musik. Högt. Sorry.
Det går att kirra på en söndagseftermiddag med en hammare och en luftspalt från Byggmax.

Stöter man på patrull kan alltid byggexperten 87:an Joffen konsulteras via pm.
__________________
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2015-11-19 kl. 18:03.
Citera
2015-11-19, 17:59
  #48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Är det en betonglåda du bor i så ska du definitivt anlita hjälp.
En del betong är ett helvete att borra i.
Innertaks-lösningen kommer funka fint. Skulle dock använda något som var lite högre i densitet än vanlig gullfiber.
Googla dämpplattor, ljudisolering för tak, så hittar du flertal lösningar som är bättre än gullfiber. Kostar dock betydligt mer.
Men är det verkligen ett alternativ i en lägenhet? Är inte dessa dämpplattor etc mest för att styra upp ljudet som kommer från slammer i en stor lokal, t.ex. ett kontor? Alltså inte ljud från ett annat rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in