Citat:
Ursprungligen postat av
joffen87
Va fan detta ordnar du själv.. det blir billigare så också!! Gör exakt så som jag sa.. men glöm inte att lämna en luftspalt.. Varför man ska göra detta? har jag dock inte riktigt fått kläm på?
Luftspalt ska du absolut inte ha om du ska ljudisolera, då kommer ljudet gå rakt igenom den spalten, det måste vara helt tätt.
Jag ljudisolerad en innervägg mot grannen nyligen, principen är densamma, satte upp reglar, isolering som var anpassad just för att isolera ljud bättre, ett lager OSB skiva sen två lager gipsskiva utanpå. Man vill ha så mycket massa som möjligt när man ska ljudisolera, ju mer gips desto bättre, alla skarvar och springor måste tätas med latexfog eller dylikt, minsta springa gör att ljudisoleringen fallerar.