2015-11-19, 16:08
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
har du gjort det själv eller?

Nej jag har inte det. Men jag skulle lätt kunna göra det utan snickarkunskaper med rätt material och vertyg.. det tror jag.
Citera
2015-11-19, 16:09
  #26
Medlem
Prayerpositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Du är utsatt för ett dolt fel! Du hade inte med fog kunnat veta detta eller upptäckt detta vid din besiktning av lägenheten.

Reklamera köpet omgående till fastighetsmäklare och säljare skriftligen, be om rättelse eller häv köpet. De får isolera så det blir tyst helt enkelt eller pengarna tillbaka helt eller delvis.

Anmäl även mäklaren till fmi.se då mäklaren har en ansvarsförsäkring du kan utnyttja.

Tvivlar på att detta är ett realistiskt åtagande. Jag tror att det främst gäller skador, typ mögel osv. Men du kanske har rätt.
Citera
2015-11-19, 16:11
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prayerposition
Tvivlar på att detta är ett realistiskt åtagande. Jag tror att det främst gäller skador, typ mögel osv. Men du kanske har rätt.

Ta tag i det ... införskaffa reglar och isolering och gipsskivor .. och skruv och börja på!
Citera
2015-11-19, 16:11
  #28
Medlem
Blir nog svårt att göra något åt problemet, speciellt eftersom det inte verkar vara en granne med störande livsstil utan normalt leverne. Det är ju inte grannens fel att du störs, utan ljudisoleringens så du har ju igentligen ingen rätt att klaga på dem såvida de bara är normala. Har du folk under dig störs de troligtvis lika mycket av dig, oavsett om du bara utför vardagliga sysslor. Många hus som byggdes före 1980 är otroligt dåligt ljudisolerade, speciellt äldre hus (om det är trä) och miljonprogrammet. Bodde själv en gång i ett stort betonghus från 70-talet och trots att väggarna troligtvis var decimetertjock så var det på vissa ställen som att de var gjorda av papper, man kunde höra grannarnas konversationer ord för ord om man bara befann sig en halvmeter ifrån väggen.

Du har nog bara två alternativ, antingen acceptera eller flytta. Det går inte att bygga om i efterhand till rimligt pris. Bor du kvar kommer du säkert att vänja dig, precis på samma sätt som man vänjer sig vid att bo vid en stor motorväg. Min räddning under de åren jag bodde i liknande lägenhet var att ständigt ha radion eller tv:n eller musik på i bakgrunden, du behöver inte ha på speciellt hög volym, bara så att det dödar övriga ljud (och inte stör grannarna allt för mycket så klart).
Citera
2015-11-19, 16:15
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av copacablanca
Blir nog svårt att göra något åt problemet, speciellt eftersom det inte verkar vara en granne med störande livsstil utan normalt leverne. Det är ju inte grannens fel att du störs, utan ljudisoleringens så du har ju igentligen ingen rätt att klaga på dem såvida de bara är normala. Har du folk under dig störs de troligtvis lika mycket av dig, oavsett om du bara utför vardagliga sysslor. Många hus som byggdes före 1980 är otroligt dåligt ljudisolerade, speciellt äldre hus (om det är trä) och miljonprogrammet. Bodde själv en gång i ett stort betonghus från 70-talet och trots att väggarna troligtvis var decimetertjock så var det på vissa ställen som att de var gjorda av papper, man kunde höra grannarnas konversationer ord för ord om man bara befann sig en halvmeter ifrån väggen.

Du har nog bara två alternativ, antingen acceptera eller flytta. Det går inte att bygga om i efterhand till rimligt pris. Bor du kvar kommer du säkert att vänja dig, precis på samma sätt som man vänjer sig vid att bo vid en stor motorväg. Min räddning under de åren jag bodde i liknande lägenhet var att ständigt ha radion eller tv:n eller musik på i bakgrunden, du behöver inte ha på speciellt hög volym, bara så att det dödar övriga ljud (och inte stör grannarna allt för mycket så klart).

Självklart går det att bygga om. Det är bara att själv smälla upp lite isolering.
Citera
2015-11-19, 16:16
  #30
Medlem
Prayerpositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copacablanca
Blir nog svårt att göra något åt problemet, speciellt eftersom det inte verkar vara en granne med störande livsstil utan normalt leverne. Det är ju inte grannens fel att du störs, utan ljudisoleringens så du har ju igentligen ingen rätt att klaga på dem såvida de bara är normala. Har du folk under dig störs de troligtvis lika mycket av dig, oavsett om du bara utför vardagliga sysslor. Många hus som byggdes före 1980 är otroligt dåligt ljudisolerade, speciellt äldre hus (om det är trä) och miljonprogrammet. Bodde själv en gång i ett stort betonghus från 70-talet och trots att väggarna troligtvis var decimetertjock så var det på vissa ställen som att de var gjorda av papper, man kunde höra grannarnas konversationer ord för ord om man bara befann sig en halvmeter ifrån väggen.

Du har nog bara två alternativ, antingen acceptera eller flytta. Det går inte att bygga om i efterhand till rimligt pris. Bor du kvar kommer du säkert att vänja dig, precis på samma sätt som man vänjer sig vid att bo vid en stor motorväg. Min räddning under de åren jag bodde i liknande lägenhet var att ständigt ha radion eller tv:n eller musik på i bakgrunden, du behöver inte ha på speciellt hög volym, bara så att det dödar övriga ljud (och inte stör grannarna allt för mycket så klart).

Störde du dig mkt i början?
Citera
2015-11-19, 16:20
  #31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prayerposition
Tvivlar på att detta är ett realistiskt åtagande. Jag tror att det främst gäller skador, typ mögel osv. Men du kanske har rätt.

Om det bara gäller en vägg så kanske du ska prova med isolering som någon har sagt?
Citera
2015-11-19, 16:28
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Om det bara gäller en vägg så kanske du ska prova med isolering som någon har sagt?

Jag förstår det som ett tak upp emot grannen ovanför.. då är det ju reglar och isolering som gäller och gipsskiva utanpå det sedan.
Citera
2015-11-19, 16:31
  #33
Medlem
Ska man ljudisolera innertaket så bör man läsa på om hur man gör, annars kan det bli så gott som ingen ljudisolerande effekt. Tex. denna sida ger lite tips. https://www.byggahus.se/forum/isolering/50100-ljudisolera-tak-mellan-vaningar.html
Citera
2015-11-19, 16:40
  #34
Medlem
Om det är betong, med eventuella vatten/el ledningar, och du ska regla upp och gipsa med isolering i så kan jag lova att det inte bara behövs " hammare och spik med manual från byggmax.

Ta dit nån som kan åtminstonde visa dig hur du ska göra eller gör en ritning o ta med den till valfri byggvaruhus som kan förklara.
Citera
2015-11-19, 16:44
  #35
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayerposition
Tvivlar på att detta är ett realistiskt åtagande. Jag tror att det främst gäller skador, typ mögel osv. Men du kanske har rätt.
Det hade varit en idé om vi pratade riktigt buller men riktvärdet på det är typ 30dB för att det ska bli en grejj av det. Bostadsrätter är skräp när det gäller sådana här problem men är det inte en idé att ta upp det inom föreningen? Kanske fler som har problem och vill åtgärda det inom föreningen.

Annars blir det att isolera själv. Tråkigt läget isf, TS :/
Citera
2015-11-19, 16:48
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Det hade varit en idé om vi pratade riktigt buller men riktvärdet på det är typ 30dB för att det ska bli en grejj av det. Bostadsrätter är skräp när det gäller sådana här problem men är det inte en idé att ta upp det inom föreningen? Kanske fler som har problem och vill åtgärda det inom föreningen.

Annars blir det att isolera själv. Tråkigt läget isf, TS :/

Men det är ju en enkel sak att isolera själv. Förstår inte grejen.. Men bra tips du kom med dock.. kolla först om andra i föreningen har liknande problem.. Då kan föreningen ta in en offert och åtgärda allas problem i samma veva isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in