• 1
  • 2
2015-11-19, 01:43
Medlem
Vad tror ni r bst av Valdoxan och Brintellix mot fljande symtom?

Likgiltighet
Energilshet
Ingen motivation
Nstintill inga knslor, sllan glad

Jag har inga smnsvrigheter och ingen ngest.

Mediciner som frmst kar serotonin gr mig bara smre. Senast t jag Voxra utan resultat fast det funkat ngorlunda tidigare.

(Jag r djurgare och djurallergiker och lite rdd att Brintellix pverkan p histaminet ska gra mig mer allergisk men har ingen aning om det finns ngra belgg fr det.)
Senast redigerad av JagOchHon 2015-11-19 kl. 01:47. Anledning: Tillgg
Citera
2015-11-19, 03:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagOchHon
Vad tror ni r bst av Valdoxan och Brintellix mot fljande symtom?

Likgiltighet
Energilshet
Ingen motivation
Nstintill inga knslor, sllan glad

Jag har inga smnsvrigheter och ingen ngest.

Mediciner som frmst kar serotonin gr mig bara smre. Senast t jag Voxra utan resultat fast det funkat ngorlunda tidigare.

(Jag r djurgare och djurallergiker och lite rdd att Brintellix pverkan p histaminet ska gra mig mer allergisk men har ingen aning om det finns ngra belgg fr det.)

Det lter dopaminergt betingat, drfr r Brintellix troligen inte ett bra val. Valdoxan kar signalering av dopamin samt noradrenalin via hmning av 5HT2C och kan drfr vara lmpligare fr dig, dock r effekten ganska svag.

Annars kan en mycket liten dos av neuroleptikan amisulprid vara effektivt, dock fr man cykla den fr att frhindra tolerans. Stimulanter kan ocks vara ngot, eller lgre doser av dopaminagonister. MAO-hmmare med effekt fr MAO-B kan ocks vara intressant, t.e.x. Parnate eller Selegiline.

Undvik mediciner som fungerar primrt genom att hmma terupptaget av serotonin (Brintellix och andra SSRI/SNRI-preparat), det kommer att frvrra dina symptom.
Senast redigerad av ARCALION 2015-11-19 kl. 03:15.
Citera
2015-11-19, 03:49
Medlem
Ninjor1987s avatar
Hmm... Vad stod du p fr dos av Voxra? Kan hnda att du helt enkelt skulle prova med en hgre dos istllet.

Annars skulle en kombo av Voxra (bupropion) och Valdoxan (agomelatin) kunna vara ngot - finns en del belgg fr att dom verkar synergistiskt, och utan att stra varandra.

Se nedan:
------------
"Combination of agomelatine and bupropion for treatment-resistant depression: results from a chart review study including a matched control group"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4356843/

Det r en liten studie, s det r inte direkt vattentta resultat, men dom resultat dom fick var vldigt bra! =)

Prata med din lkare om att kombinera Voxra och Valdoxan, vetja.
Citera
2015-11-19, 10:06
Medlem
Hej och tack fr era svar.

Mina drmmediciner r Elvanse och Parnate. Den frsta kommer jag inte f ut. Den andra kan jag inte f ut nu helt enkelt fr att min lkare ska sluta och jag kommer nog f stafettlkare ett tag som inte kommer vilja ta ansvar fr en dispensanskan. Ngra off label mediciner kommer jag inte f ut

Jag t Voxra 600 mg och hade ingen effekt men extrema biverkningar. Drfr slutade jag med den och kan inte tnka mig att testa igen. I den vevan hade jag kanske kunnat f min lkare att anska om Parnate men det tog mig mnader att hmta mig efter Voxran. Jag och min terapeut kom verens om att jag skulle satsa p meditation, bra kost, trning och kosttillskott. Jag mdde relativt bra p kosttillskott men sedan brjade jag slarva med mat etc. Nu knns det som om jag skulle behva ngot lagligt "fusk" fr att ta mig upp p banan igen. Samtidigt som jag r osker d medicin brukar ge mig mycket biverkningar.

Anledningen till att jag funderar p Brintellix r att jag tnker att serotoninverkan kanske inte blir s stark nr det pverkar ex dopamin, histamin och acetylkolin ocks och det kanske kan hjlpa. Men jag har ingen aning s jag r glad att f er input
Citera
2015-11-19, 10:55
Bannlyst
Agomelatin + bupropion r som ovanstende skrivit en intressant kombination.
Brja med hrd fysisk trning om du inte redan gr det. Drick stora mngder kaffe som hjer dopaminet.
Bli kr Hjer ocks dopaminet.

Brintellix kan du utesluta egentligen pga serotonerg verkan.
Arcalion nmde bra alternativ. Dopaminagonister dremot skrivs inte ut ofta med denna typ av depressioner tyvrr.
Citera
2015-11-19, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Agomelatin + bupropion r som ovanstende skrivit en intressant kombination.
Brja med hrd fysisk trning om du inte redan gr det. Drick stora mngder kaffe som hjer dopaminet.
Bli kr Hjer ocks dopaminet.

Brintellix kan du utesluta egentligen pga serotonerg verkan.
Arcalion nmde bra alternativ. Dopaminagonister dremot skrivs inte ut ofta med denna typ av depressioner tyvrr.

Psykiatrin ska brja flja med mig p gym :P

Kaffe dricker jag inte nnu men en del av mina kosttillskott sgs hja dopaminet. Dock tycker jag att Saframyl hjlper lite vilket r lite konstigt fr det sgs ju ka serotonin. Men alla de vanliga medicinerna gr mig mer zombieaktig.

Voxra kommer jag tyvrr inte vga ta igen.

Tack fr tips
Citera
2015-11-19, 12:04
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:

Voxra kommer jag tyvrr inte vga ta igen.

Tack fr tips

Du var uppe i en vldigt hg dos Voxra dr ett tag. I regel s r 400 mg maxdosen nu fr tiden, eftersom att man noterat att dom obehagligare bieffekterna brjar framtrda efter den dosen, s det r inte konstigt att du fick en otrevlig upplevelse dr.

Du br dock inte vara rdd fr Voxra i lgre doser - du har ju trots allt haft bra effekt av den en gng frut. =)

Kom ven ihg att om synergin funkar, s ska du inte behva hgre doser av Voxra, utan det ska rcka med dom lgre doserna. (synergi = 2+2 = 5)
Citera
2015-11-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Du var uppe i en vldigt hg dos Voxra dr ett tag. I regel s r 400 mg maxdosen nu fr tiden, eftersom att man noterat att dom obehagligare bieffekterna brjar framtrda efter den dosen, s det r inte konstigt att du fick en otrevlig upplevelse dr.

Du br dock inte vara rdd fr Voxra i lgre doser - du har ju trots allt haft bra effekt av den en gng frut. =)

Kom ven ihg att om synergin funkar, s ska du inte behva hgre doser av Voxra, utan det ska rcka med dom lgre doserna. (synergi = 2+2 = 5)

Tack fr svaret P 400 hade jag ocks en hel del biverkningar bla huvudvrk och att jag hade svrt att tnka. P 600 rasade min kropp ihop totalt. S jag vgar mig inte p en normal dos heller fr jag tycker att biverkningarna ven dr var fr svra
Citera
2015-11-19, 12:45
Bannlyst
Reboxetin skulle kunna vara ett alternativ.
Citera
2015-11-19, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Reboxetin skulle kunna vara ett alternativ.

Hng med i matchen, Reboxetin saknar klinisk effekt.

http://www.bmj.com/content/341/bmj.c4737
Citera
2015-11-19, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987

Maxdos r 450 mg fr bupropion med modifierad fristtning. Biverkningar s som kramprisk beror till stor del p fristtning och r allts inte ndvndigtvis dosbetingat kring dessa doser.
Citera
2015-11-19, 23:50
Bannlyst
Citat:
Tack fr svaret P 400 hade jag ocks en hel del biverkningar bla huvudvrk och att jag hade svrt att tnka. P 600 rasade min kropp ihop totalt. S jag vgar mig inte p en normal dos heller fr jag tycker att biverkningarna ven dr var fr svra

Voxra r inget bra alternativ eftersom att det snabbt uppreglerar dopaminreceptorer men hmningen av DAT r fr klen vilket gr att effekt uteblir d signaleringen till dopaminreceptorerna blir otillrcklig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in