2015-11-19, 00:50
Medlem
Hej

Har en "CPE switch" med 5st LAN portar, och sen en router med som comhem vill att man kör via.

Det jag undrar är varför ena datorn kan köra rätt in i switchen, och den andra inte? På ena datorn går det utan problem (får internet direkt) medans på den andra står det "internetåtkomst saknas" på nätverksikonen i windows. Har testat båda datorerna var för sig också, den ena vill verkligen inte när den är kopplad rätt in i switchen. Båda har win7. Kopplar jag däremot in routern så fungerar båda datorerna via dens portar.

Öppnar man cmd och skriver ipconfig /renew på den som inte fungerar så får den timeout också, medans den som fungerar får upp text direkt.

Är det något med nätverkskortet i dator #2?
Citera
2015-11-19, 01:02
Medlem
PeterNosters avatar
En IP-adress räcker inte för både router och dator. Du får bara en.
Citera
2015-11-19, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En IP-adress räcker inte för både router och dator. Du får bara en.

Men varför kan dator 1 köra via switchen solo, medans dator 2 inte kan? Allt annat är urkopplat, dator 2 kan ändå inte köra via switchen.

Vi kan också ha min dator in i switchen, sen routern in i port 2 i switchen och köra dator 2 via routern, då fungerar det också?

Dvs dator 1 får internet via switch, dator 2 via routern.
Citera
2015-11-19, 05:14
Medlem
DetStoraKanskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derper
Vi kan också ha min dator in i switchen, sen routern in i port 2 i switchen och köra dator 2 via routern, då fungerar det också?

Dvs dator 1 får internet via switch, dator 2 via routern.
Troligtvis snappar routern upp den publika addressen först och tilldelar det två datorerna addresser via DCHP.

Du vill koppla router>switch>dator.
Citera
2015-11-19, 06:02
Medlem
Många leverantörer har låsning till MAC-adress och tillåter max x publika IP'n per kund.

det innebär att kopplar du in dator 1 med MAC xxx så får den ip 1.2.3.4
kopplar du in routern med MAC xxy så får den ip 2.1.3.4
men kopplar du in dator2 så känner MAC-låsningen och leverantörens DHCP-server att du har redan 2 tilldelade adresser och tillåter inte en 3e, du har nu nått din kvot och fler enheter kan inte tilldelas IP adresser förräns MAC-adresslåsningen släpper. Olika per leverantör hur länge, men ca 30 minuter så kör du en "ipconfig /release" på den dator som har fått IP och sen kopplar ur den och väntar minst 30 minuter och därefter kopplar in dator 2 så borde den då få en IP adress.

Av anledningen ovan så tror jag inte att det är något fel på din dators nätverkskort, annat vore det om den inte heller fick IP adress när den satt bakom routern.

CPE Switchen ska du alltid ha först i kedjan hos dig, då denna terminerar fibern. denna kan leverantören konfa på olika sätt, vanligt är att 2 portar är till Internet 1 port telefoni 1 port TV. vilket gör att det även här kan spela roll vilken port du kopplar in dina enheter i.

Comhems router uppgift är ju främst att NAT/PAT, agera DNS åt klienter, DHCP, brandvägg osv.
NAT/PAT funktionen i sig gör att flera enheter på insidan kan dela på 1 publik IP adress, vilket dina datorer gör, dina datorer får istället "privata" IP adresser av DHCP-servern i routern, dessa IP adresser börjar alltid på 10.0.0.0-10.255.255.255, 192.168.0.0-192.168.255.255 eller 172.16.0.0-.172.31.255.255, beroende på vilken nätmask man har så kan de diffa i dessa spann, vanligt är att man kör ex 192.168.0.0 mask 255.255.255.0 då är ens nät 192.168.0.0 - 192.168.0.255 (0 och 255 kan inte användas av datorer då de blir nätid och broadcastadress)
Routerns funktion med NAT/PAT uppfanns då man upptäckte att det kommer bli brist på publika IP-adresser, så man ville konservera IP-adresserna till enheter som faktiskt behöver ex webbservrar och annat. och fler klienter kan dela på enstaka.
Citera
2015-11-19, 09:40
Medlem
PeterNosters avatar
Prova detta:

Anslut dator1 till CPE switchen.
Starta kommandotolken.
Skriv kommandot ipconfig /release.
Ta bort dator1 och anslut dator2 istället.

Det har antagligen med det som föregående postare skriver.

Edit. Oj, redan tipsat men mitt var kortare.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-11-19 kl. 09:43.
Citera
2015-11-19, 15:38
Medlem
Tack för svar, ska testa.

Här är en annan flummig grej: Om dator 2 kör via linux så kan båda datorerna få internet rätt ut ur switchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in