Citat:
Ursprungligen postat av
knuthard
Ja, egentligen det mesta i skolväg som att hålla presentationer, svara på frågor m.m. Sen saker som att beställa mat på en resturang och betala i kassan kan jag göra (efter några minuters gruvning och dubbelkollning att tillräckligt med pengar finns på kortet) men mår väldigt dåligt under tiden. Andra saker som att ha ett sommarjobb, träffa vänners vänner, släktingar, delta i tex luciatåg eller prata med bekanta/lärare går inte alls. Försöker undvika allt sånt så långt det går, om jag ser någon jag "känner" inne i tex matbutiken brukar jag gömma mig och om jag inte hunnit gått in än och ser personen brukar jag sitta kvar i bilen tills han/hon går ut igen. Jag har varit oerhört blyg enda sen jag var liten så vet inte om jag fortfarnade bara är blyg eller om det faktiskt är en fobi. De personer jag försökt prata med (vänner, familj) tycker bara jag är töntig & borde "sluta fjolla mig" så därför jag är rädd för att söka hjälp. Tänk om psykologen/kuratorn också tycker det och att jag bara slösar deras tid?
Jag tror du kan ha en början på en social fobi. Men det viktigaste är faktiskt inte att sätta en diagnos här. Du mår dåligt, du drar dig för att göra vissa saker och det låter som att du har så mycket ångest att du börjar tveka på vad du känner och vem du är eller om det bara är "blygheten" sen du va liten. När man själv lever i det så drar man hela tiden på gränsen om vad som är normalt. Och det är lätt man inbillar sig saker så att hjärnan slipper ångesten. Tex där jag jobbar fikar alla tillsammans på förmiddagen. Jag hatar det, sitter bara spänd och väntar på att någon ska fråga mig något och jag ska bli generad eller säga något konstigt,(och alla som har social fobi vet hur mycket energi det tar att vara i en social situation) därför går jag alltid iväg på fikan och chillar för mig själv/sover lite för att jag är trött. Antingen kan man tänka att jag går iväg för att det är sån jag ÄR:alltså morgontrött och gillar att ta det lugnt för mig själv en stund. ELLER Så är det min sociala ångest som blir så stor att min hjärna får mig att tro att jag absolut är den sortens människa som behöver en stund för mig själv -för att slippa sitta där på fikan. Men jag vet inte, jag har helt tappat bort vem jag är pga ångest. Hoppas du förstår, min text blev ganska flummig.
Du är aboslut inte fjollig, du har bara haft oturen att prata med såna som ALDRIG haft ångest inför annat än ett matteprov dom glömt plugga på. Det är svårt att beskriva detta eller bli förstådd av människor som själva inte har problemet.
När jag gick i 8an (är 21 år nu) skolkade jag alltid på idrotten för det var den som fick mig att få mest ångest av allt i skolan just då. Mina föräldrar blev så arga på mig och förstod inte varför jag gjorde det, varför jag försökte vara "häftig" och inte vara med (trodde dom). En kväll kom mamma in på mitt rum och sa "Imorgon ska du väl vara med på idrotten? Du kan INTE skolka varje gång, vad håller du på med egentligen?" Då började jag gråta framför min mamma vilket jag aldrig gör och sa att jag kommer ta livet av mig om någon tvingar mig gå på idrotten.
Då förstod dom, och tog kontakt med BUP.
Andra runtomkring har ofta svårt att förstå hur allvarligt det är, och hur dåligt man mår av detta. Dom tror som du säger att man fjollar sig och att man precis som alla andra tänker på "vad andra ska tycka" men social fobi är mer än så.
Nu blev det långt. Hoppas du fått ut något av mitt svar