Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-18, 21:17
  #1
Medlem
Astalons avatar
Nu är det så att jag vill börja använda Emacs som editor när jag programmerar, äldre studenter och lärarna har rekommenderat den och vid användning av det på skolans datorer på en introkurs så märkte man hur snabb man kan bli med det med lite övning på kortkommandona.

Nu till problemet, jag är tekniskt okunnig och förstår inte riktigt vad det är jag ska göra för att kunna edita ex haskellkod i emacs. Jag har laddat ner emacs och kan ju skriva kod i det men känns jävligt värdelöst att knacka kod i emacs bara för att och sen göra det utan syntaxhighlighting, indentering mm. Jag har försökt få ner något som heter haskell mode, som jag har förstått behövs för att få lite hjälp så som syntax highlighting med mera, utan lycka. Jag har inte heller förstått detta med init file, hur hittar jag den? Är det något som skapas per automatik när jag laddar ner haskell eller måste jag skapa den manuellt?
Jag har en macbook air om det är till någon skillnad.

Oerhört tacksam till den som kan ge mig en länk till en guide eller hjälpa mig med detta, och som sagt, jag är tekniskt okunnig jämfört med många av er här so be gentle!

Astalon
__________________
Senast redigerad av Astalon 2015-11-18 kl. 21:25.
Citera
2015-11-18, 21:29
  #2
Medlem
ojns avatar
Haskells egen Wiki är ett bra ställe att börja.
Citera
2015-11-21, 13:55
  #3
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Du kan ju fixa indents, syntax highlight osv. Det handlar om hur du konfigurerar den.
Citera
2015-11-21, 16:06
  #4
Medlem
du är tekniskt okunnig och skall programmera haskell samt editera i emacs?

Du skulle ju kunna börja med att tala om vilket operativ du jobbar i? det är viss skillnad att konfigurerar upp emacs så att det är användbart under Windows jämfört med linux/unix....

.emacs konfigurationsfil är något högst personligt. finns hur många exempel som helst på nätet klipp och klistra från dessa.

.emacs filen läsas normalt från user directory. I Windows måste du sätta en miljövariabel har jag för mig typ HOME %USERPRORFILE% eller liknade . I manualen står det tydligt hur .emacs läses in.

haskell mode finns antingen med i ditt emacs paket eller så får du ladda ner det. Eventuellt måste du tala om att det skall laddas då emacs startar detta kan du göra i din .emacsfil

Du bör "byte" kompilera själva emacs lisp filerna som exempelvis haskell mode.

Måste ju finnas några du kan fråga på din kurs?
__________________
Senast redigerad av obisvenkanobi 2015-11-21 kl. 16:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback