• 1
  • 2
2015-11-18, 20:54
Medlem
RickRozays avatar
Hej, jag har aldrig stllt denna frga, s jag kr p

Vad menas med att motorn "rasar"? Menar man ljudet motorn gr nr den totalhavererar eller att den rasar ihop?
Jag tycker det r intressant med sedvanliga uttryck.

Jag hrde en invandrare sga att motorn "ramlar", men jag r fortfarande lika frvirrad.
Citera
2015-11-18, 20:56
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Trasig p s vis att det bara r skroten som gller. Kolv genom blocket, trasiga lager, sprucken/sned topp, kamremshaveri med ventilsallad. Stora problem helt enkelt..
Citera
2015-11-18, 21:07
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Trasig p s vis att det bara r skroten som gller. Kolv genom blocket, trasiga lager, sprucken/sned topp, kamremshaveri med ventilsallad. Stora problem helt enkelt..
Okej, totalhaveri, men varfr "rasa"? Som ovan, blir den arg? Springer den ivg? Vad tusan menas med att motorn "rasar"?

Jag inser att jag kan ha postat i fel delforum, skulle ha kolla it sprk, om det nu finns ett sdant.

Tack.

Mod kan flytta till Sprk-forumet kanske? Tack pfrhand
Senast redigerad av RickRozay 2015-11-18 kl. 21:22.
Citera
2015-11-18, 21:22
Medlem
PaulPaljetts avatar
Tror "rasad" kan vara lite slang fr "raserad". Dvs totalfrstrd.
Citera
2015-11-18, 21:25
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett

Precis, som att motorn rasar samman. Dvs totalkollapsar/totalhavererar. Ssom ett hus rasar samman vid exempelvis en jordbvning.

Inte att motorn blir rasande (arg).

Citera
2015-11-18, 21:27
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Precis, som att motorn rasar samman. Dvs totalkollapsar/totalhavererar. Ssom ett hus rasar samman vid exempelvis en jordbvning.

Inte att motorn blir rasande (arg).

Ja, det r det jag menar! Folk snackar om att den skriker och hojtar... d har vi ftt det ur vgen.
Citera
2015-11-18, 21:30
Medlem
Kan vl gra jmfrelsen att nr ett hus gtt snder s mycket att det inte gr att terstlla s har det "rasat" ihop till en hg.

Ett totalhaveri med andra ord
Citera
2015-11-19, 19:02
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag skulle tro att det precis som vanligt r en sprklig frenkling, vilket inom bilvrlden r vldigt vanligt.

Att en motor rasar kan i praktiken betyda allt frn att en del av motorn rasat, som t ex topplock, ventiler eller vad som som nd ofta gr att laga eller iaf byta ut, till att ett hl slagits upp i sjlva motorblocket vilket gr det nrmast omjligt att gra ngot annat n att byta hela motorn.
Citera
2015-11-20, 18:04
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett

Ventilsallad
Citera
2015-11-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Ventilsallad

Va? Om det blir "Ventilsallad" r det vl knappast ett motorras? Det kan repareras utan strre problem? Bara att byta ut de krkta ventilerna eller stoppa dit ett annat topplock som r ok?
Citera
2015-11-20, 19:04
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Va? Om det blir "Ventilsallad" r det vl knappast ett motorras? Det kan repareras utan strre problem? Bara att byta ut de krkta ventilerna eller stoppa dit ett annat topplock som r ok?
Bara o bara.. Knappast fr gemene man, kostar bilen under 50lk blir det nog skroten d det lr kosta en jkla massa pengar.
Citera
2015-11-20, 19:31
Medlem
kravodlat68s avatar
Finns mnga slang fr motorras, ett som r gngbart i vr bekantskapskrets r "Generalras", vilket i princip betyder motorbyte, alternativt skroten. Men vet lastbilar som har ftt Generalras p maskin/motorn runt 30k mil och i ett sdant fall r ju inte skrotning ett alternativ, enbart byte av maskin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in