• 1
  • 2
2015-11-18, 18:14
Medlem
Som rubriken säger, finns det några saker (inte dyra bilar för 2 mille) som man kan köpa nu, förvara och sälja om 15 år för hög vinst?
Citera
2015-11-18, 19:01
Medlem
Edt.cat.s avatar
Jag gissar på "svenskt" kinesiskt porslin, på grund av befolkningstillväxten i Kina samtidigt som dess invånare får det allt bättre ekonomiskt så ökar efterfrågan på att köpa tillbaka gammalt kinesiskt porslin hem till Kina samtidigt som utbudet blivit mindre.
Citera
2015-11-18, 20:40
Medlem
symbicorts avatar
Själv har jag samlat på mig massa veteranmotorer,mopeder och lösa delar till dessa.
Men jag lider av samlarsjukan så jag kommer inte att sälja något.
Har även kanske sju stycken VW T3 och andra bilar som är fullplockade med gamla grejer.
Citera
2015-11-19, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollkappa222
Som rubriken säger, finns det några saker (inte dyra bilar för 2 mille) som man kan köpa nu, förvara och sälja om 15 år för hög vinst?
Ja, det finns det.
Citera
2015-11-19, 11:04
Medlem
Aktier och andra börshandlade produkter.
Citera
2015-11-19, 11:19
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbicort
Själv har jag samlat på mig massa veteranmotorer,mopeder och lösa delar till dessa.
Men jag lider av samlarsjukan så jag kommer inte att sälja något.
Har även kanske sju stycken VW T3 och andra bilar som är fullplockade med gamla grejer.

Jag har en bekant som 'samlar' på Porschar. Nå'n gång i skiftet 1979-80 (+/- några år) köpte han en 60-talskärra billigt som framtida investering, vilket inte alls blev riktigt som han tänkt sig. Utsläppskraven i Tyskland gör nämligen att den ej får köras i storstäderna längre, samtidigt som den åldersgrupp gubbar som vill ha just den biltypen håller på att dö bort...
Citera
2015-11-19, 17:15
Medlem
En del bilar som man tror kommer att öka i värde som inte kostar så mycket idag.

http://www.aftonbladet.se/bil/article21122749.ab
Citera
2015-11-29, 03:37
Medlem
OggeOJs avatar
Gitarrer har en förmåga att öka i pris efter några år på nacken, i varje fall om man ser till historien. Tveksamt om en gitarr köpt idag genomgår samma värdeökning.
Citera
2015-12-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollkappa222

Päls borde nog fungera bra ifall du köper det direkt från ryssland.
Citera
2015-12-07, 03:56
Medlem
hanklennarts avatar
första iphonen kanske.
den är ju nån slags trendsättare iaf.
eller imac .
Citera
2015-12-07, 09:13
Medlem
Jagarjagarens avatar
Konst och ädelmataller är ju alltid hyfsade värdebevarare?
Citera
2015-12-07, 09:35
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Konst och ädelmataller är ju alltid hyfsade värdebevarare?
Konst ska du akta dig för.

Det är lite som kejsarens nya kläder. Fler och fler ser att kejsaren är naken, och att konst egentligen är helt värdelöst. Det har skapats en paradox medvetet av de som bestämmer, som gör att ju fulare och dyrarare konsten är, ju dyrare blir den. Men vi talar om enstaka artister som Picasso.

Hans konst skulle jag inte ha på väggarna om jag fick den gratis. Picassos "konst" är urful, oestetisk och han har inte skapat något av egentligt värde, utan enbart masspsykos. Han kunde inte ens måla "på riktigt".

Det är inte som Peter Paul Rubens. Där har vi något av värde som faktiskt är fantastiskt att titta på.

Men i slutändan är det bara lite färg på en duk det också.

__________________________________________________ ____________________

Träffade en man inte så länge sedan som höll på med Porsche-delar. Han har tjänat mycket på dem. Flera hundra tusen.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2015-12-07 kl. 09:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in