2005-11-04, 22:52
Medlem
Arasalls avatar
Jag har ställt den här frågan tidigare, men det var länge sedan, innan det fanns ett tobaksforum.

Jag är en äkta gul blendare, och har varit från start. För något år sedan, kanske mer, började de sälja 18-pack med Gul Blend för... 30 kronor tror jag, medan de vanliga 20-packen kostade 38. Sedan blev visst 18-packen förbjudna men jag har ingen aning om varför eller hur.

Nu har det dykt upp 25-pack i stället, så nu kan man i stället jämföra ett 20-pack för 40 med ett 25-pack för 44.

Om någon över huvud taget kan förklara den här prissättningen eller regleringen så vore jag tacksam. Det är klart att jag tar det billigaste av mina favvisar, jag som inte kommer utomlands eller så. Men jag fattar det inte.

Om någon annan förutom jag röker dessa nya pack undrar jag dessutom om det är fler än jag som tycker att de känns tjockare än vanligt?
Citera
2005-11-10, 22:28
Medlem
Arasalls avatar
Jag ser ju att ingen har den minsta insikt i varför det är så här, och egentligen är det ännu konstigare, upptäckte jag idag.

Ett 20-pack kostar enligt skatteetiketten 40 kr, och ett 25-pack kostar 42. Ännu större skillnad än vad jag faktiskt trodde först. Varför kostar de första 20 fagsen 2 kr styck medan övriga 5 erbjuds för 40 öre styck?

Jaja, vet att man inte kan räkna så, men det känns lite så iaf.

Påminner om hur morsan berättade om att hon kunde köpa lösa Boy när hon var ung...
Citera
2005-11-11, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Ett 20-pack kostar enligt skatteetiketten 40 kr, och ett 25-pack kostar 42. Ännu större skillnad än vad jag faktiskt trodde först. Varför kostar de första 20 fagsen 2 kr styck medan övriga 5 erbjuds för 40 öre styck?

Storpack är ofta billigare oavsett vad man köper, sedan så är det väl så att de kanske kan få en och annan som röker andra märken till att börja med Blend, eftersom 25-packen är så "billiga". Marknadsföring.

Annars så finns det ju märkligare exempel på prissättning inom andra områden:

Kvällstidningar kostar lika mycket för butikerna att köpa in som de sedan säljer dem för - ingen vinst alls alltså (men de måste ju ha tidningar, annars går folk till någon annan butik).

En plastpåse lär kosta ett par öre för en stor ICA-butik att köpa in, men de säljer dem för en krona.

När jag var på Konsum för att köpa en diskborste så märkte jag att en borste kostade 14:- och att två borstar kostade 10:- Billigare att köpa två och kasta den ena än att köpa en från början, med andra ord. (Det var samma sorts borstar - samma fabrikat, modell och färger.)

Citat:
Påminner om hur morsan berättade om att hon kunde köpa lösa Boy när hon var ung...

När jag gick i gymnasiet på 90-talet så kunde man köpa lösa cigarretter i skolans kafeteria, för 1 kr/st. Väldigt dyrt tyckte vi då.
Citera
2005-11-11, 02:12
Medlem
jag_ger_upps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gshumway
Storpack är ofta billigare oavsett vad man köper, sedan så är det väl så att de kanske kan få en och annan som röker andra märken till att börja med Blend, eftersom 25-packen är så "billiga". Marknadsföring.

Annars så finns det ju märkligare exempel på prissättning inom andra områden:

Kvällstidningar kostar lika mycket för butikerna att köpa in som de sedan säljer dem för - ingen vinst alls alltså (men de måste ju ha tidningar, annars går folk till någon annan butik).

En plastpåse lär kosta ett par öre för en stor ICA-butik att köpa in, men de säljer dem för en krona.

När jag var på Konsum för att köpa en diskborste så märkte jag att en borste kostade 14:- och att två borstar kostade 10:- Billigare att köpa två och kasta den ena än att köpa en från början, med andra ord. (Det var samma sorts borstar - samma fabrikat, modell och färger.)

När jag gick i gymnasiet på 90-talet så kunde man köpa lösa cigarretter i skolans kafeteria, för 1 kr/st. Väldigt dyrt tyckte vi då.

Vart gick du gymnasiet då? Storuman?
Citera
2005-11-11, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag_ger_upp
Vart gick du gymnasiet då? Storuman?

Nej, hurså? Jag antar att cigarretter såldes i många skolkafeterior på den tiden; någon åldersgräns på tobak var ännu inte uppfunnen, och förbudet mot rökning på skolgårdar hade ännu inte sett dagens ljus.
Citera
2005-11-12, 08:53
Medlem
Vad menar du med att kvällstidningar kostar lika mycket att köpa in som intäkterna för dem. Tidningarna ger väl en viss men liten vinstmarginal.

Annars är den här smyghöjningen på cigaretter irriterande med en krona åt gången.
Citera
2005-11-16, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut revolt
Vad menar du med att kvällstidningar kostar lika mycket att köpa in som intäkterna för dem. Tidningarna ger väl en viss men liten vinstmarginal.

De butiksägare som jag känner får betala (om man räknar in momsen) 8 kr/st, vilket också är vad de säljer tidningarna för. Om någon sedan envisas med att betala med kort så medför kortavgiften att de förlorar några kronor på att sälja en tidning. Att ta mer än 8 kr är i praktiken omöjligt, då ingen vill betala mer än det nominella priset. Att ta ut eventuell kortavgift från kunden får de inte. Att inte ha tidningar går inte heller, för folk kräver att de skall finnas.

Stora butiker som säljer hundratals tidningar om dagen kan möjligen få bättre villkor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in