• 1
  • 2
2015-11-18, 11:25
Bannlyst
Varför är jag så långsam? Vad har ni för tips för att läsa så mycket snabbt och effektivt?
Citera
2015-11-18, 11:32
Medlem
jimmyfingerss avatar
Jag läser också långsamt. 500 sidor kan ibland ta mig mer än en månad. Men varför läsa snabbare? Min hjärna skulle inte hinna uppfatta och bearbeta innehållet, väcka känslor osv, om jag snabbläste. Visst skulle man hinna med fler böcker, men hellre njuta av ett fåtal än plöja massor.
Citera
2015-11-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Varför är jag så långsam? Vad har ni för tips för att läsa så mycket snabbt och effektivt?

Oj, evigheter ! Om det är en bok så är det rätt så gött med en talbok
Citera
2015-11-18, 11:37
Medlem
Det går rätt fort för mig men läsning är ingen tävling, vill du bli bättre på att läsa så läs mycket.
Citera
2015-11-18, 11:49
Avstängd
Det är ingen sport, och det beror ju helt på vad för slags bok det är. Vissa böcker kan jag nog läsa 300 sidor från pärm till pärm på ett par dagar, men då uppfattar man nog inte alla detaljer. Romaner som är riktigt bra brukar ta litet längre tid - de riktigt dåliga romanerna kör man ju å andra sidan fast i.
Citera
2015-11-18, 11:50
Moderator
tobess avatar
Hur långt är ett snöre? Det beror ju helt på vad det är för typ av text man läser.

Snackar vi facklitteratur? skönlitteratur? porrnoveller? vad?

Dessutom, menar du t.ex. hur många dagar man spenderar med att t.ex. läsa en skönlitterär bok på 500 sidor, eller menar du den faktiska tiden det tar att läsa?
Citera
2015-11-18, 12:01
Medlem
robomans avatar
Är det 500 lättlästa sidor, i stil med Liftarens guide-böckerna, då skulle jag gissa på kanske 6 timmar effektiv läsning. 500 jobbigare sidor kanske tar det dubbla eller rentav tredubbla. Vilket med tanke på hur sällan jag sätter mig för att läsa kan innebära att det tar flera månader innan dessa 500 sidor är lästa.
Citera
2015-11-18, 13:19
Medlem
Kluffs avatar
Jag läser runt 70-80 sidor per timme, särskilt om jag har "kommit in" i boken eller vad man skall säga.

Edit: romaner alltså!
Citera
2015-11-18, 15:23
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag läser ut en skönlitterär bok på 500 sidor på max två dagar om jag blir intresserad av den. Senaste boken jag läste (roman), 350 sidor, tog under 12 timmar att läsa ut trots pauser för mat, matning av barnet m.m.

Men jag måste påpeka att det är en börda. Jag skulle vilja att riktigt bra böcker räckte länge. Jag läser också betydligt mer sällan än vad jag vill eftersom jag blir så uppslukad att jag inte sover förrän jag fått veta hur det går.

Jag har försökt analysera varför det hår snabbt och det enda jag kommer fram till är att jag inte verkligen löser varje ord, utan jag ögnar över texten och känner igen ord snarare än att verkligen läsa (om det är begripligt?). Många meningar kan jag bara titta på för att se vad de betyder.

Men det är verkligen ingen tävling. Utanför studielivet så är det skit värt. Hade hellre velat att böckerna räckte längre helt ärligt.
Citera
2015-11-18, 16:03
Medlem
Jag säger som boken (How to read a book), en bok skall läsas såpass snabbt som den förtjänar att läsas.
Citera
2015-11-18, 18:25
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna

Det kanske inte är dåligt att du läser långsamt. Jag läste att "speed readers" inte tillgodogör sig informationen lika väl (skulle gärna dra upp en referens), de kan missa vissa detaljer och bearbetar inte all information med eftertanke, tex för författare som gärna skriver mellan raderna (Hemingway ex).

"Speed reading" går att öva upp, det handlar om att fokusera blicken på färre ställen och låta det perifera seendet sköta resten.

Vissa författare förtjänar dock att "speed readas", tex Läckberg och Baldacci.

Och för att svara på frågan: 500 sidor tar allt mellan en halv dag och tre månader, allt beroende på innehållet och vad jag är ute efter.
Senast redigerad av Edward-Teller 2015-11-18 kl. 18:28.
Citera
2015-11-18, 18:31
Bannlyst
Alltså det beror på hur intressant boken är, jag läste the partnership Making of Goldman sachs och den gick inte upp till mina förväntningar, trodde att det skulle stå en massa smaskigt fakta, men nej nej det handlar om historiska händelser som hänt i företaget. Det tog mig några månader iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in