2015-11-18, 10:51
Medlem
Hej, jag studerar och bor i Nederländerna och har nu hamnat i en dispyt med ett företag som låter en hyra bilar av privatpersoner (som air bnb men med personbilar). Mannen som jag hyrde bilen av kräver mer pengar av mig för extra mil som jag inte har kört och har tagit det till företagets kundservice som nu kräver 70 euro av mig. Har försökt diskutera med dem men de menar att jag måste betala, något jag inte tänker göra.

Har någon erfarenhet av att ignorera en faktura eller räkning utomlands? Vad kan konsekvenserna bli? Jag har tänkt bo kvar här i ca två år. Kan de skicka ärendet till Sverige och kronofogden där?
Citera
2015-11-18, 12:04
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knausgard
Hej, jag studerar och bor i Nederländerna och har nu hamnat i en dispyt med ett företag som låter en hyra bilar av privatpersoner (som air bnb men med personbilar). Mannen som jag hyrde bilen av kräver mer pengar av mig för extra mil som jag inte har kört och har tagit det till företagets kundservice som nu kräver 70 euro av mig. Har försökt diskutera med dem men de menar att jag måste betala, något jag inte tänker göra.

Har någon erfarenhet av att ignorera en faktura eller räkning utomlands? Vad kan konsekvenserna bli? Jag har tänkt bo kvar här i ca två år. Kan de skicka ärendet till Sverige och kronofogden där?

Det handlar alltså om cirka 650 kr.

Erbjud de en kompromiss där du betalar 350 kr t.ex.

Nu vet jag inte exakt hur det funkar i Holland.

Men de kan ju driva det till något liknande kronofogden i Holland också.

Ifall du bestrider fakturan för att du anser den är felaktig.

Så går fallet förmodligen till en domstol det lär räknas som ett småmål där var och en behöver stå för sina advokatkostnader vilket innebär större kostnad än dessa 650 kr.

Om du förlorar i domstolen kommer du alltså behöva betala de 650 kr plus eventuella ersättningar för påminnelse och andra avgifter företaget haft.

Utöver det lär du behöva betala ränta på de 650 kr från det att det skulle varit betalt.

Även dina advokatkostnader behöver du betala om du anlitar en advokat i 1 h kostar det någon stans mellan 1500-3000 kr.

Eftersom Holland och Sverige är med i EU och det finns ett samarbete så är det förmodligen inga problem att sammarbeta mellan myndigheter för att kräva in pengar.

Om du vinner i domstolen slipper du betala något till honom du kommer förmodligen dock ändå behöva stå för dina egna advokatkostnader.

Det kostar alltså oftast mer att gå till domstol än vad man tjänar på det speciellt vid sådana här småmål.

Ni ska alltså undgå att gå så långt och bör komma fram till en kompromiss desto längre tid som går desto svårare att hitta en lösning.

Om du inte bestrider fakturan så slipper du domstol men kommer att bli tvingad att betala din faktura, plus ränta, plus eventuella avgifter det kommer deras motsvarighet till kronofogden försöka driva in.

Så kom till en lösning det är en skitt summa ni bråkar över.
Citera
2015-11-18, 12:07
Medlem
Kaustis avatar
Det jag vet inom Sverige är att det är för dyrt för företag att kräva in såna små belopp. Då det är ett småmål kommer det ta både tid och pengar av företaget om dom ska ta ett sådant mål till rättegång, så ofta släpper dom det bara och svartmarkerar dig i sina system så länge du bestrider fakturan.
Citera
2015-11-18, 12:38
Medlem
Tack för svar! Ja, det är ju egentligen en onödig summa att tjafsa om. Blev mest en principgrej eftersom jag ansåg mig felbehandlad. Kanske bättre att bara betala och få det överstökat, har nämligen redan försökt förhandla med dem om en rimligare summa.
Citera
2015-11-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det jag vet inom Sverige är att det är för dyrt för företag att kräva in såna små belopp. Då det är ett småmål kommer det ta både tid och pengar av företaget om dom ska ta ett sådant mål till rättegång, så ofta släpper dom det bara och svartmarkerar dig i sina system så länge du bestrider fakturan.

Det beror ju på storlek på företaget men jag vet att många säljer sina fakturor redan innan kunden ens har fått en påminnelse. Alltså säljs de automatiskt till en fakturapartner som i sin tur är de som sköter den eventuella indrivningen av skulden. Säger kunden att hen bestrider fakturan trots att allt är rätt skött från företagets sida så kommer de troligtvis bara be kunden söka sig till konsumentrådgivare om de inte tänker betala.
Citera
2015-11-18, 13:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knausgard
Mannen som jag hyrde bilen av kräver mer pengar av mig för extra mil som jag inte har kört.
Vem har rätt då? Vad har mannen för bevis att du kört extra mil?
Citera
2015-11-18, 13:58
Medlem
Är inte insatt i var bevisbördan ligger i Nederländerna, men du kan ju alltid prova bestrida de extra kostnaderna och be uthyraren producera bevis för att du brukat bilen för extramil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in