Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-02, 15:54
Medlem
Draken55s avatar
Det är inte ofta man hittar slemmisar som sitter och förnekar folkmord, att commie gör det är väl kanske inte så förvånande.

Varför förnekar du sånt commie, vad i hela världen har du att vinna på det?
En garanterad plats i helvetet?

Nyttig idiot till Putin är en sak, emn har du öht ingen moral i din slappa kropp?
2019-08-02, 16:19
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Att tatarer och judar strök med har dock inte att göra med någon sorts anti-semitism ifrån bolsjevikernas sida (vilket birgerkungen och subversiva, krypto-trotskijistiska, "liberala" kvacksalvare, lallare och revisionister som Timothy Snyder och Anne Applebaum tycks antyda) och att de var samma skrot och korn som nazisterna. Nazisterna avhumaniserade, förtryckte och utrotade folk efter inbillade rasliga och kulturella definitioner så som man gjorde mot judar, zigenare och slaver medans bolsjevikerna sket i om du var varken jude, tatar, kazakh, kossack, ukrainare, finne, balt, polack, tysk eller whatever. För bolsjevikerna handlade det om att oskadliggöra inbillade "klassfiender" och folk som föll utanför ramarna för den "sociala revolutionen". Man agerade ungefär som ett Borg-kollektiv. Folk avrättades eller spärrades in på mentalsjukhus för "anti-socialt tänkande" i Sovjetunionen. Bolsjevikernas massmord hade ingenting att göra med extrem etno-nationalism och supremasism såsom nazisterna försökte rättfärdiga sina vidrigheter.

Vad som är värre mellan bolsjevikarnas påtvingade egalitärianism och totala kulterella och sociala likriktning utav samhället eller nazisternas ras-chauvinistiska kollektivism är väl senare dock upp till var och en att avgöra. För mig är de bara två sidor på samma Hegel-mynt. En falsk dikotomi. Ungefär som med Israel vs Palestina. Eller Sunni vs Shia. Eller Stalin vs Trotskij. Eller EU vs Putin.

Jag har inte påstått att bolsjevikerna vara antisemiter. Timothy Snyder konstarerar bara att "THe Bloodlands" uppstod inom ett område där två imperialistiska makter upphävde "staten", skapade ett ingenmansland, och använde folkmord som verktyg för att skaffa kontroll över territorium. Nazisterna och kommunisterna hade väldigt olika visioner för detta, men resultatet blev ganska lika och därmed också ganska jämförbara. Inte minst då deras Molotov-Ribentroppakten var gnistan som satte igång det hela.... Nazisternas huvudmål med "The Bloodlands" var att inlemma dessa mer agrara nationer som skulle bli kornbod för Stortyskland. Bolsjevikerna hittade på en ideologi där alla andra skulle rånas, mördas och tillgångar och mat konfiskeras. Hur antisemitiska nazisterna än var i Tyskland så ingick själva projektet Holocaust, den slutliga lösningen, beslutad efter kriget kom igång, framförallt i visionen att överta dessa territorium i "The Bloodlands". Holocaust 6 miljoner offer är alla civilbefolkning där och del av de 14 miljoner döda i civilbefolkningen inom detta "The Bloodlands". Och kommunisterna var betydligt råare i "The Bloodlands" och genom Holodomyr än i Gulag. Båda parter begick värre saker i "The Bloodlands" än hemmavid.

När kriget berättas så är det ofta ur en nations synvinkel. Eller om Holocaust ur det judiska folkets synvinkel. Timothy Snyder konstaterar att nazister och kommunister interagerar - de handlar delvis i reaktion pga motståndaren. Och att inte göra jämförelser - ja då blir man som CommieHunter och Ryssland, väldigt enögd. Trots allt har man i väst och Tyskland ingen historieförfalskning. Medan Putin nu hyllar Stalin igen.

På slutet likställer du nazister och kommunister. Det finns många likheter framförallt i resultatet även om visionen var annorlunda. - Men nog fan är Eu lite bättre än Ryssland... Ukrainare föredrar Europa mer...
Senast redigerad av birgerkungen 2019-08-02 kl. 16:32.
2019-08-02, 16:24
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Jag har inte påstått att bolsjevikerna vara antisemiter. Timothy Snyder konstarerar bara att "THe Bloodlands" uppstod inom ett område där två imperialistiska makter upphävde "staten", skapade ett ingenmansland, och använde folkmord som verktyg för att skaffa kontroll över territorium. Nazisterna och kommunisterna hade väldigt olika visioner för detta, men resultatet blev ganska lika och därmed också ganska jämförbara. Inte minst då Molotov-Ribentroppakten var gnistan som satte igång det hela.... Nazisternas huvudmål med "The Bloodlands" var att inlemma dessa mer agrara nationer som skulle bli kornbod för Stortyskland. Bolsjevikerna hittade på en ideologi där alla andra skulle rånas, mördas och tillgångar och mat konfiskeras. Hur antisemitiska nazisterna än var i Tyskland så ingick själva projektet Holocaust, den slutliga lösningen, beslutad efter kriget kom igång, framförallt i visionen att överta dessa territorium i "The Bloodlands". Holocaust 6 miljoner offer är alla civilbefolkning där och del av de 14 miljoner döda i civilbefolkningen inom detta "The Bloodlands". Och kommunisterna var betydligt råare i "The Bloodlands" och genom Holodomyr än i Gulag. Båda parter begick värre saker i "The Bloodlands" än hemmavid.

När kriget berättas så är det ofta ur en nations synvinkel. Eller om Holocaust ur det judiska folkets synvinkel. Timothy Snyder konstaterar att nazister och kommunister interagerar - de skapar handlar delvis pga motståndaren. Och att inte göra jämförelser - ja då blir man som CommieHunter och Ryssland, väldigt enögd. Trots allt har man i väst och Tyskland ingen historieförfalskning. Medan Putin nu hyllar Stalin igen.

I så fall är vi ense. Tack för klargörelsen. Bloodlands är en faktiskt en väldigt passande beskrivning på det hela (vad jag än må tycka om flumliberalen Snyder annars) då hela 25% utav befolkningen dukade under i enbart Vitryssland utav både Hitlers och Stalins härjningar. Aj liksom.
2019-08-02, 16:36
Citat:
På slutet likställer du nazister och kommunister.

Det gör jag inte. Två sidor på samma mynt är fortfarande inte samma sida.

Citat:
Det finns många likheter framförallt i resultatet även om visionen var annorlunda. - Men nog fan är Eu lite bätte än Ryssland... Ukrainare föredrar Europa...

EU är uppbyggt på en sovjetisk modell. EU är i stort sett Sovjetunionen för krypto-trotskijistiska "nyliberaler" och "nykonservativa". Men sant är att EU:s flumliberala dekadens och smygande despotism, korruption och överstatlighet är att föredra framför den ryska uppenbara despotismen, korruptionen och tyranniet. Jag inser självklart att jag hellre bor i en svensk, tysk eller fransk byhåla framför en rysk sådan. Det är dock fortfarande en falsk dikotomi enligt mig då jag själv tycker båda systemen är skit fast av olika anledningar. Och jag anser ukrainarna vara lätt-duperade fårskallar som nu är på väg att ditcha en förtryckare (Moskva) för en ny, på ytan bara lite mer charmig, välmenande och mysig sådan (Bryssel). Precis som när de till en början välkomnade Hitler som en "befriare" bara för att snabbt inse att nazisterna egentligen inte alls var där för att "befria" dem utan bara ersätta det muskovitiska bolsjevik-oket med ett germansk-fascistiskt dito precis som tsarens ok enbart ersattes utav bolsjevismen och korset enbart ersattes utav den röda stjärnan 1917.

Men det är bara jag. Du får tycka och inbilla dig vad du vill om EU:s förträfflighet och stämpla mig som foliehatt. Jag är härdad och luttrad vid det här laget. I mina ögon är dock ni EU-fantaster inte ett dugg bättre än de Putin-frälsta klappträna med erat pom-pom vevande.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-08-02 kl. 17:01.
2019-08-02, 19:39
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Jag skrev om civila offer men det tycks du missat när du repeterar din propaganda om totala offer. Motbevisad och försöker snärja dig genom att få det att handla om något annat.

Jaha, totala antalet offer bekommer dig inte, för att det blir omöjligt att driva din tes om Ukrainas offerkofta. Liv som liv? Inte om ukrainaren själv får bestämma!

Tidigare skrev du att andelen soldater, procentuellt, var högre bland etniska ryssar. Du hävdar att andelen civila offer, procentuellt, är högre bland etniska ukrainare.

Med andra ord vill du inte ta hänsyn till ryska liv som ryckte ut och drev Nazityskland tillbaka. Däremot åker offerkoftan på när det gäller ukrainska liv. Folkmordet som ukrainska nationalister genomförde på den polska befolkningen vill du inte kännas vid, utan börjar svamla om hungersnönden i 30-talets Sovjet, och likställa det med ett folkmord. Unken ukrainsk historierevisionism.

Citat:
Endast 6% av"rysk" civilbefolkning dog och då räknas döda inom nuvarande gränser in, dvs även viss civilbefolkning som egentligen tillhörde Vitryssland eller Ukraina.

Citat:
Civilian deaths due to military activity and crimes against humanity:
5 620 000 to 5 820 000 Poland => ca 16%
1 360 000 Belarus => ca 15%
190 000 Lettland => ca 10 %
275 000 Litauen => ca 9%
3 700 000 Ukraine => ca 9%
4 100 000 Russia => ca 4%
1 500 to 3 000 000 => ca 2-4%
https://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

De höga procenten i länder som Polen, Vitryssland, Ukraina, Litauen och Lettland beror givetvis på stora judiska minoriteter som bodde där före och under kriget.

Du vantolkar medvetet statistiken för att få upp antal ukrainska offer. Ukrainare, speciellt de från dagens västra Ukraina var väldigt behjälpsamma med judetransporter, och i koncentrationslägren jobbade de som ordnigsvakter, utrustade med träpåkar.
Citat:
The supervision arrangements across the various camps varied slightly, but in general each barrack or block would have its own a male or female guard or commander, usually a German or Ukrainian. These block commanders were extremely ruthless and cruel. There are countless stories of brutality against prisoners.
https://www.theholocaustexplained.org/the-camps/how-were-the-camps-run/kapos/
2019-08-02, 19:50
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Och kommunisterna var betydligt råare i "The Bloodlands" och genom Holodomyr än i Gulag. Båda parter begick värre saker i "The Bloodlands" än hemmavid.

Nej, du ljuger igen. Timothy Snyder beskriver just att det inte räckte för ukrainska nationalisterna att döda polska civila. De hade ett behov att utföra mordet så bestialiskt som möjligt.
Jämför man med NKVD ska man komma ihåg att bolsjeviker nöjde sig med ett nackskott när det gällde civila. Ukrainare från UPA/OUN ägnade sig åt blodorgier t o m på småbarn och gravida. Det gjorde INTE ryska bolsjeviker. Hävdar du motsatsen får du ange källa.

Min källa är wikipedia och Timothy Snyder till att börja med:

Citat:
Timothy Snyder describes the murders: "Ukrainian partisans burned homes, shot or forced back inside those who tried to flee, and used sickles and pitchforks to kill those they captured outside. In some cases, beheaded, crucified, dismembered, or disemboweled bodies were displayed, in order to encourage remaining Poles to flee".[40] A similar account has been presented by Niall Ferguson, who wrote: "Whole villages were wiped out, men beaten to death, women raped and mutilated, babies bayoneted."[123] Ukrainian historian Yuryi Kirichuk described the conflict as similar to medieval rebellions.
https://en.wikipedia.org/wiki/Massacres_of_Poles_in_Volhynia_and_Eastern_Galicia
Senast redigerad av CommieHunter1 2019-08-02 kl. 19:52.
2019-08-02, 20:29
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Jaha, totala antalet offer bekommer dig inte, för att det blir omöjligt att driva din tes om Ukrainas offerkofta. Liv som liv? Inte om ukrainaren själv får bestämma!

Tidigare skrev du att andelen soldater, procentuellt, var högre bland etniska ryssar. Du hävdar att andelen civila offer, procentuellt, är högre bland etniska ukrainare.

Med andra ord vill du inte ta hänsyn till ryska liv som ryckte ut och drev Nazityskland tillbaka. Däremot åker offerkoftan på när det gäller ukrainska liv. Folkmordet som ukrainska nationalister genomförde på den polska befolkningen vill du inte kännas vid, utan börjar svamla om hungersnönden i 30-talets Sovjet, och likställa det med ett folkmord. Unken ukrainsk historierevisionism.

De höga procenten i länder som Polen, Vitryssland, Ukraina, Litauen och Lettland beror givetvis på stora judiska minoriteter som bodde där före och under kriget.

Here we go again. Avledningsmanövern. De 50000 offerna i Volyn och Galicien är tydligen viktigare än miljoner döda i Golodmyr,Holocaust och de totallt 14 miljonerna lokalbefolkning som dog i "The Bloodlands". Precis som Timothy Snyder tycker jag området "The Bloodlands" illustrerar väl var offerna fanns medan i synnerhet mängden miljoner döda soldater kommer från Ryssland och Tyskland, de två parter som startade kriget genom sitt Molotov-Ribbentropp avtal.
Judisk befolkning anses vara integrerad i ukrainsk. När jag talar om ukrainsk etnicitet så menar jag också ukrainare även med annan bakgrund likt judisk. Dock innebär "slutliga lösningen" i stort sett samma sak för alla 14 miljoner - tyskarna ville lägga beslag på land och ryssarna ville inte vara sämre, massmord blev verktyg för detta oavsett om man tillhörde de 6 miljoner judar eller övriga 8 miljoner civila döda.

Du tar bara med sifffror för viss del av civila döda. I din tabell finns två kolumner. JAg använde mig av denna länk. https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki% 2FWorld_War_II_casualties_of_the_Soviet_Union
Senast redigerad av birgerkungen 2019-08-02 kl. 21:00.
2019-08-02, 20:42
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Nej, du ljuger igen. Timothy Snyder beskriver just att det inte räckte för ukrainska nationalisterna att döda polska civila. De hade ett behov att utföra mordet så bestialiskt som möjligt.
Jämför man med NKVD ska man komma ihåg att bolsjeviker nöjde sig med ett nackskott när det gällde civila. Ukrainare från UPA/OUN ägnade sig åt blodorgier t o m på småbarn och gravida. Det gjorde INTE ryska bolsjeviker. Hävdar du motsatsen får du ange källa.
Min källa är wikipedia och Timothy Snyder till att börja med:

Jag har redan dragit ner byxorna en gång på dig när du visade "bevis" iform av förfalskade obduktionsfoton och annat.

Att området byte ägare flera gånger berodde inte på Ukraina, Ryssland har krigat många gånger, WWI och ryska revolutioner och WW2.
OUN-B och OUN-M är inte samma sak.
Bandera satt nästan hela kriget i Koncentrationsläger, fram till september 1944.. UPA slogs mot både nazister och kommunister. OUN-M samarbetade med tyskarna. UPA mördade lika mycket ukrainare som polacker i form av oliktänkande.
Innan incidenter i Volyn och Galicien så ägnade sig Polen åt år av etnisk rensing och terror av ukrainare och det var form av hämndaktion. Inte försvara jag detta men det är dock inte mer än 50000 bland miljoner andra döda.

Alla dina inlägg om Volyn och Galicien har syftet att försöka sätta nazistämpel på Ukraina, att så split mellan polacker och ukrainare, och att avleda från andra inlägg.
Senast redigerad av birgerkungen 2019-08-02 kl. 20:49.
2019-08-03, 00:19
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Och jag har själv redan förklarat att bolsjevikerna inte förde en etnisk kamp. Det gjorde dock ukrainarna som bolsjevik-muskoviterna slaktade och svalt ihjäl.
Du får fakta serverade på ett silverfat och som tack blir du oförskämd och trotsig som en litet barn.

Landområdet du skriver om motsvarar inte dagens Ukraina. Ordet slakta kan du slå upp i SAOL. Ja, folk svalt. FOLK. För att åskådliggöra hur korkat du resonerar väljer vi två städer som exempel inom området för hungersnöden.

Dnipropetrovsk och Kherson. Vi kikar på den etniska fördelningen där under 30-talet.

Citat:
Ethnic group 1926 1939 1959 1989 2001 2017
Ukrainians 36.0% 54.6% 61.5% 62.5% 72.6% 82%
Russians 31.6% 23.4% 27.9% 31.0% 23.5% 13%
Jews 26.8% 17.9% 7.6% 3.2% 1.0%

Vi kan se att ukrainare utgjorde bara hälften av dem som svalt, men ukrainsk offerpropaganda tiger som muren om fakta. Sedan får vi hopplösa fall som dig utan någon som helst insikt i ämnet som menar att hungersnöden i 30-talets Sovjet var ett "folkmord".

Citat:
The ethnic groups living within Kherson as of the 1926 Census:

Ukrainians – 36%
Russians – 36%
Jews – 25%
Belorussians – 0.2%
Germans – 0.4%
https://en.wikipedia.org/wiki/Kherson

Inte mer än 36% ukrainare, men enligt dig och en annan vettvilling i tråden var det ett folkmord. På vilka då? Ukrainare, ryssar eller judar?
2019-08-03, 00:37
Du är redan avslöjad för vad du egentligen är, KulakHunter1. Ge dig någon jävla gång.

Citat:
Du får fakta serverade på ett silverfat och som tack blir du oförskämd och trotsig som en litet barn.

Landområdet du skriver om motsvarar inte dagens Ukraina. Ordet slakta kan du slå upp i SAOL. Ja, folk svalt. FOLK. För att åskådliggöra hur korkat du resonerar väljer vi två städer som exempel inom området för hungersnöden.

Dnipropetrovsk och Kherson. Vi kikar på den etniska fördelningen där under 30-talet.

Två regioner. Säger ju mycket. Barnsligt cherrypickande.

Och jag vet vad slakt är. Måste jag slänga in denna länk igen innan det sjunker in för dig:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vinnytsia_massacre

Citat:
Vi kan se att ukrainare utgjorde bara hälften av dem som svalt, men ukrainsk offerpropaganda tiger som muren om fakta. Sedan får vi hopplösa fall som dig utan någon som helst insikt i ämnet som menar att hungersnöden i 30-talets Sovjet var ett "folkmord".

För det var inte bara svält ukrainarna utsattes för. Som jag redan bevisats massavrättades ukrainska barn, kvinnor och åldringar som på löpande band utav bolsjevik-bestarna.

Citat:
Inte mer än 36% ukrainare, men enligt dig och en annan vettvilling i tråden var det ett folkmord. På vilka då?

I Kherson! Inte hela landet. Men visst ja. Ukraina och ukrainare finns ju inte ens i din förvridna föreställningsvärld.

Du om någon är en vettvilling och mega-pajas, KulakHunter.

Citat:
Ukrainare, ryssar eller judar?

Ukrainare primärt eftersom det var dessas seperatism och upproriskhet Kaganovich och Yagoda primärt riktade in sig på att kuva och kväsa 1932-33. Ryssar, Judar, Tatarer och Kazakher strök med.

Men fortsätt sitt här och trixa och joxa med statistik och nuffror i sann Pravda-anda, KulakHunter. Ditt kalenderbitande är lite smågulligt faktiskt.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-08-03 kl. 00:48.
2019-08-03, 01:02
Medlem
Citat:
Och jag vet vad slakt är. Måste jag slänga in denna länk igen innan det sjunker in för dig:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vinnytsia_massacre

För det var inte bara svält ukrainarna utsattes för. Som jag redan bevisats massavrättades ukrainska barn, kvinnor och åldringar som på löpande band utav bolsjevik-bestarna.
Hade fortfarande inget att göra med etnicitet. Det finns större massgravar än den i Vinnytsia i de ryska delarna av Sovjet, t.ex. Toksovo, utanför St Petersburg, och Butovo och Kommunarka utanför Moskva.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_graves_from_Soviet_mass_executions

Ukrainska nationalister plockar delar av historien för att utnyttja för sina egna syften.
2019-08-03, 01:06
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ukrainska nationalister plockar delar av historien för att utnyttja för sina egna syften.

Och det gör inte i princip typ alla nationalistiska och seperatistiska rörelser världen över?

Eran whataboutism och semantik är ju helt makalöst grotesk.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-08-03 kl. 01:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in