Citat:
Ursprungligen postat av
SU-35
Eller lite som när USA destabiliserar allt de rör vid. Finns en anledning till varför Ryssland gör som de gör, rättfärdigt? Nej, men att inte inse vad grunden till Rysslands agerande beror på är, ja, inte så värst smart.
"För den rena och obefläckade ryska jungfruliga nationen är så oskyldig till allt. Hur än Ryssland agerar så är det i självförsvar".
För det är väl det du menar, eller hur?
Jag påstår inte att Ukraina är ett perfekt land, vare sig i nutid eller historiskt sett. Jag försvarar inte USA:s exeptionistiska egenuppfattning. Och jag är kritisk till mycket vad USA gör, inte minst i Mellanöstern.
Däremot så är jag säker på att ett fullt västerländskt Ukraina utgör ett dödligt hot emot den ryska statsledningen och mot Ryssland som en sammanhållen statsbildning av bl.a. följande orsaker:
Det ryska hjärtlandet kan angripas i flanken och korridoren fram till kaspiska havet blockeras.
Det Euroasisiska projekt är omöjligt utan Ukraina.
NATO kan omöjliggöra ryskt försvar av Svarta havet.
Ett demokratiskt och välmående Ukraina utgör ett farligt exempel och förebild för det ryska folket. Om nu Rus kan bli västerländskt så kan, delar av Ryssland också bli det.
Ryssar kan, utan svårigheter, tillgodogöra sig den fria ukrainska pressen och opinionsbildningen.
Ett västerländskt allmänt synsätt i Ukraina ställs emot rysk inbicillt medeltida nationalromantik med klar fascistisk och ofta antisemitisk slagsida.
Bejakande av fakta, istället för bejakande av lögner gör att Ukraina kan utvecklad medan Ryssland som hemvisten för "lögnens folk, vilka är satans barn", om man så önskar att se det ifrån ett kristet perspektiv, med tanke på att många ryska filosofer och den ryska statsledningen valt att vända kristendomen upp och ner, stagnerar i en politisk - historisk rundgång, inte bara ekonomiskt utan även moraliskt.