2017-06-21, 21:20
Medlem
zorzes avatar
Ukrainska armeen har rullat in runt Berdyansk och gör nu fordonskontroller på samma sätt som man tidigare gjorde i Mariupol.Min personliga åsikt är att Ryssland vill göra Azovsjön till ett ryskt innanhav.

Dvs de vill ha hela kuststräckan fram till Krim.
2017-06-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Till stöd för din argumentation citerade du en text där det stod "dividends". Det betyder aktieutdelning.

Alla källor jag har läst tyder på att det är 18% som gäller, med bara väldigt ovanliga undantag. Att man sedan kan få hjälp av en revisor att hitta kryphål i lagen förstår jag också, men återigen - du började med formuleringar som antydde att du pratade om medellönen i Kiev, sedan visade det sig att du menade topplönerna, och nu visar det sig att det handlar om topplönerna för vissa yrken och branscher. Rimligen smalnar nå andelen löntagare som omfattas av ditt resonemang tämligen radikalt.

Skriver man att medellönen i Sverige är ca 30.000 så förstår alla vad man menar. Att arbetsgivare också betalar sociala avgifter (och kan ha en massa andra omkostnader, typ utrustning, lokalkostnader, osv, osv) för varje anställd, vad sjutton har det med saken att göra? Det enda viktiga i sammanhanget är att vi räknar på samma sätt för Kiev och Sverige.

Vill du diskutera skattepolitik får du posta i någon annan avdelning.

Tack. Kul tankeutbyte. Den som vill debattera med dig ska veta att du kan statistik och kan söka på nätet. Bra jobbat.

Jag kan bara tillägga en sak. Kinesiska investerare intresserar sig för Ukraina och varför? Lönerna är lägre än i Kina. Svartjorden är också intressant, förstås.

Jag tänker på de lidande ukrainska pensionärerna. Man ska inte snacka om Ukraina som en framgångssaga, bara som ett varnande exempel.
2017-06-21, 22:43
Medlem
tverskoys avatar
Grova brott mot mänskliga rättigheter i Ukraina, rapporterar FN konsulatet för mänskliga rättigheter, Zeid Ra’ad Al Hussein, United Nations High Commissioner for Human Rights.

Bla utsätter ukrainska staten sina medborgare för tortyr och våld.

The staff of the Office of the High Commissioner for Human Rights had repeatedly observed hospitals and schools damaged by shelling. Safe water supply had been suspended due to shelling, as well. The staff continued to document cases of unlawful and arbitrary detention on both sides of the contact line, coupled with abuse amounting to torture or ill-treatment.

http://reliefweb.int/report/ukraine/human-rights-council-hears-oral-updates-ukraine-and-georgia-under-its-technical
2017-06-21, 22:57
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Till stöd för din argumentation citerade du en text där det stod "dividends". Det betyder aktieutdelning.

Alla källor jag har läst tyder på att det är 18% som gäller, med bara väldigt ovanliga undantag.
...

Nej, den källan jag angav sa flera olika skattesatser, det var du som skickade med KPMG referencen. Jag använde mig av den för att visa att 5% var med med det var i den artikeln enbart för företag.

Jag gör det enkelt för dig och skickar en till: https://www.minfin.gov.ua/en/news/podatki/podatok-na-dohodi-fizichnih-osib

"Flat income tax rates of 1%, 5%, 10%, 15%, 17%, 20%, 25%, 30% and 34% are imposed on individuals in Ukraine. The rates vary according to the type of income."

Är du med?

Och nej, det är inte väldigt ovanliga undantag. Men för att bevisa det skulle vi behöva sätta oss med en revisor som kan gå igenom detta med dig... Och det kommer vi inte att göra.
Senast redigerad av OlleHelge 2017-06-21 kl. 23:42.
2017-06-21, 23:16
Medlem
tverskoys avatar
Amerikanska judar uppmanar Trump att agera hårt mot Ukraina pga antisemitism/neonazism

U.S. organizations like the United States Holocaust Museum and the Simon Wiesenthal Center have joined Ukrainian Jewish groups in criticizing Ukraine’s decision to lionize the OUN-UPA. Wiesenthal Center head Efraim Zuroff said that honoring the collaborators “turns Hitler’s henchmen into heroes”; Ukraine’s Chief Rabbi called Kiev’s decision to name a street after Shukhevych “immoral propaganda.”

https://www.reuters.com/article/us-cohen-antisemitism-idUSKBN19B2SS
2017-06-21, 23:33
Medlem
OlleHelges avatar
Ryssland fortsätter med att "ta" personer utomlands och föra dem till Ryssland:
http://khpg.org/en/index.php?id=1497970355

Ganska allvarligt och det kan knappast vara för att få bättre relationer till Ukraina. Samma saker verkar ske i många länder och det kommer knappast att förbättra Rysslands (läs Putins) relation med omvärlden.

Men Putin gör ju bort sig just nu mot alla så detta är ju ingen nyhet:
https://www.apnews.com/865ed84d71bb4311a13bbb4dec4bede3

Rysslands ekonomi blir sämre, folket börjar svälta och Ryssland bygger upp sin arme. Sedan hotar de alla grannarna, så mycket att Sverige går med i en försvarsgrupp med nästan bara Nato länder, och EU börjar bygga upp en försvarsunion. Ukraina får träna med Nato, samt hjälp med att bygga upp försvaret. Man kan oroligt fråga sig vad som rör sig i Kreml; trodde de att de kunde försöka agressivt styra sina grannländer utan att någon skulle reagera?

Och det är ganska klart vad det tycks i den amerikanska senaten, här från en av utfrågningarna:
"Have you not been aware of the thousands of people who have been killed by Vladimir Putin?"
And the answer "I support equipping the Ukrainians"

Det börjar se mörkare och mörkare ut för Putin.
2017-06-21, 23:48
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge

Och det är ganska klart vad det tycks i den amerikanska senaten, här från en av utfrågningarna:
"Have you not been aware of the thousands of people who have been killed by Vladimir Putin?"
And the answer "I support equipping the Ukrainians"

Det hela låter ju anekdotiskt. Man är inte klok om man pratar på det sätter i senaten. Det känns ju som att en hel del av amerikanska statsmän lider av en svår form av psykotisk sjukdom.
2017-06-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Jag gör det enkelt för dig och skickar en till: https://www.minfin.gov.ua/en/news/podatki/podatok-na-dohodi-fizichnih-osib

"Flat income tax rates of 1%, 5%, 10%, 15%, 17%, 20%, 25%, 30% and 34% are imposed on individuals in Ukraine. The rates vary according to the type of income."
Ja, men observera, i stycket innan, den flexibla användningen av ordet "inkomst":

Citat:
Individuals who are not tax residents in Ukraine are taxed on their Ukrainian-source income, which includes the following:

• Income derived from work or services performed in Ukraine;
• Income and gains from the disposal of real estate in Ukraine;
• Rent from property located in Ukraine;
• Dividends paid on shares of Ukrainian companies.
"Inkomst" kan här alltså förutom lön även avse intäkter från fastighetsinnehav, uthyrning eller aktieutdelning. Men det du och jag diskuterar är ju löner, och ingenting annat.

Med andra ord sade den länken absolut ingenting. Nivån 1% t.ex. gäller kanske bara inkomster från uthyrning, vad vet jag.

Är det inte bättre att vi istället konstaterar att massor av ukrainare får hela eller delar av sin lön som svarta pengar, utan någon som helst beskattning? Det är ju bara det som kan förklara att folk över huvud taget överlever där. Med den kompromissen får ju du det sagt att en del ukrainare trots allt har gott om pengar, och jag det sagt att det är en rutten fifflarekonomi som absolut inte borde få några lån från IMF, eftersom de kommer att fiffla bort de pengarna också.
2017-06-22, 22:55
Medlem
fitz-humes avatar
Gött att se Ukraina närma sig EU steg för steg:
https://www.unian.info/politics/1991289-poroshenko-eu-ukraine-deal-to-come-into-force-in-full-on-sept-1.html

"These are historic days for Ukraine when after receiving the visa-free regime we say the final "farewell" to the USSR and the Russian Empire. Poland, the Baltic states, other countries of Eastern Europe did that 20-25 years ago and now we are doing everything possible to implement the reforms, for which you spent decades, in a very short period of time with your extremely valuable assistance and expertise."
2017-06-23, 08:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Gött att se Ukraina närma sig EU steg för steg:
https://www.unian.info/politics/1991289-poroshenko-eu-ukraine-deal-to-come-into-force-in-full-on-sept-1.html

"These are historic days for Ukraine when after receiving the visa-free regime we say the final "farewell" to the USSR and the Russian Empire. Poland, the Baltic states, other countries of Eastern Europe did that 20-25 years ago and now we are doing everything possible to implement the reforms, for which you spent decades, in a very short period of time with your extremely valuable assistance and expertise."

Ja, det är skönt att se att Ukraina går åt rätt håll. Det kommer dock att krävas mycket arbete de närmaste 10 åren så att Ukraina kan bli ett EU land. Jag är nu säker på att det ukrainska folket kommer att kunna klara av det.

Slava Ukraine!
2017-06-23, 10:31
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, det är skönt att se att Ukraina går åt rätt håll. Det kommer dock att krävas mycket arbete de närmaste 10 åren så att Ukraina kan bli ett EU land. Jag är nu säker på att det ukrainska folket kommer att kunna klara av det.

Slava Ukraine!

"Slava Ukraina" ska det vara.
(vilket ju betyder Leve Ukraina)

OSSE's och USA's tålamod mot ryssarnas krigshandlingar i östra Ukraina börjar ta slut:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article25151105.ab
2017-06-23, 11:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
"Slava Ukraina" ska det vara.
(vilket ju betyder Leve Ukraina)

OSSE's och USA's tålamod mot ryssarnas krigshandlingar i östra Ukraina börjar ta slut:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article25151105.ab

Eller ära åt ukraina. Och, ja, det heter Ukraina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in