2017-02-20, 18:15
Medlem
Det har varit buller på Maidan igen. Här sägs att OUN organiserade protesten. Ska vi tyda det som att organisationens nordamerikanska handläggare vill pressa Poroshenko? Jag har för mig att en annan typ av organisation också deltog, men det nämns inte här. Det finns en lång video utan översättning. Det räcker nog att se kanske 10 minuter. Kan vi vänta ett nytt Maidan eller bara ett försök? Det som är bra är att Poroshenko får huvudvärk.

Citat:
On Feburary 19, in Kiev's center, there was an active preparation for what could become the new Maidan. Several thousand people had gathered, blocked off by Police Barricades.

Due to the excessive aggression of the crowd, the Police have detonated minor explosives used for crowd control purposes.

At the head of the column, a notable figure from the Maidan, Volodymyr Parasyuk, can be seen, along with notorious "Donbass" Battalion figure Semen Semenchenko. The telltale signs of Ukrainian far right organizations were present, such as the infamous red and black flags that are associated with the notorious Pravy Sektor and other dangerous organizations.

The march was organized by Far - Right organization OUN, which is a proscribed extremist organization in the Russian Federation.

http://www.fort-russ.com/2017/02/is-new-maidan-starting-in-kiev-video.html
2017-02-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det har varit buller på Maidan igen. Här sägs att OUN organiserade protesten. Ska vi tyda det som att organisationens nordamerikanska handläggare vill pressa Poroshenko? Jag har för mig att en annan typ av organisation också deltog, men det nämns inte här. Det finns en lång video utan översättning. Det räcker nog att se kanske 10 minuter. Kan vi vänta ett nytt Maidan eller bara ett försök? Det som är bra är att Poroshenko får huvudvärk.

Utan ironisk pastisch håller jag med dig i stora drag. En bekant är CFO på Ukrenergo (nationella energibolaget) och energikrisen är ett faktum. Dessutom ett totalt jävla onödigt faktum.

Skulden vilar helt på frivilligbataljonerna och övriga som genomför blockaden. Å ena sidan vägrar de delvis autonomitet eller andra kompromisslösningar i Donbass, å andra sidan genomför de en blockad som skadar hela Ukraina.

Varför? Är det inte aningen schizofrent och förvirrat? Nej, inte alls, för de slåss inte för Ukrainas bästa, vilket många andra nationalister de facto gör, utan de slåss om sin egen maktposition i såväl samhälle som lönsamma (läs: mutgivande) statsfunktioner.

För de här tomtarna är ett outbildat pack till stor del - som har mer gemensamt med separatistdräggens ledare än de positiva krafter som bygger Ukrainas framtid - och utan krig/konflikt reduceras dom till noll och ingen betydelse.

Poroshenko är inte fri från kritik heller. Han har genomfört de förändringar som gjort livet dyrare för vanliga människor, men vägrat att genomföra de förändringar som moderniserar, effektiviserar och katalyserar energisektorn.

Krisen är artificiell, inte nödvändig och skapad av självändamål. Verkligen en skam - ганьба! - för de som är skyldiga till en livshotande energikris.
2017-02-20, 19:22
Medlem
tverskoys avatar
Merkel sa att Minsk avtalet gäller och måste följas

Merkel: Normandy format’s work should continue for lasting ceasefire in Donbas

MUNICH – It is necessary to continue the work of the so called Normandy format to achieve a lasting ceasefire in Donbas, German Chancellor Angela Merkel has said.

“Unfortunately, not all provisions of the Minsk Agreements were implemented, but the work is ongoing and we need to continue this work. We need to achieve a lasting ceasefire,” she said at the Munich Security Conference on Saturday.

https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/merkel-normandy-formats-work-continue-lasting-ceasefire-donbas.html

Allt snack om att Minsk avtalet inte funkar och borde skrotas är nonsens. Ukraina SKA följa avtalet. Tyskland bestämmer.
2017-02-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
PUTINS/RYSSLANDS DEKRET

För ett par dagar sen, Putin utfärdade en dekret genom vilken, av humanitära skäl, kommer att erkännas i Ryssland samtliga dokument/handlingar utfärdade av de två republikerna. Dekreten gäller fram till MINSK2 avtalet implementerats

Juristen Alexander Mercouris förklarar:

http://theduran.com/warning-merkel-russia-recognises-documents-issued-donetsk-lugansk-peoples-republics/
Jo men när tänker Ryssland följa Minsk2? Det är ju det som är huvudvärken för den fria världen att Ryssland bara pratar nonsens medan man bevisligen har trupp inne i Ukraina och hjälper till att våldta delar av Donbass. Humanitär hjälp är inget Putin sysslar varken nu eller i framtiden om man inte räknar in militärmateriel förstås. Eftersom det inte finns några republiker så kan ju Putin utfärda vilka papper han vill,dom gäller ändå inte. För att vara en regional stormakt så är Ryssland ovanligt korkade i sin politik. Inte undra på att man ligger efter oss i det mesta och att Ukraina gör allt för att slippa den fattige ryske grannen. En avslutad politiks bekantskap som nog varje Ukrainare är glada för att den skett.
För vad kan Ryssland tillföra en relativt nydanad demokrati som Ukraina ? Inte ett skit. Det är från väst man får influenserna och supporten att bygga upp landet. Behöver man riva något kan man ju alltid ringa Putin för det är han faktiskt bra på. Men ryska fulstatyer och annat fulryskt river nog Kiev själva.
2017-02-20, 19:59
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Jo men när tänker Ryssland följa Minsk2? Det är ju det som är huvudvärken för den fria världen att Ryssland bara pratar nonsens medan man bevisligen har trupp inne i Ukraina och hjälper till att våldta delar av Donbass. Humanitär hjälp är inget Putin sysslar varken nu eller i framtiden om man inte räknar in militärmateriel förstås. Eftersom det inte finns några republiker så kan ju Putin utfärda vilka papper han vill,dom gäller ändå inte. För att vara en regional stormakt så är Ryssland ovanligt korkade i sin politik. Inte undra på att man ligger efter oss i det mesta och att Ukraina gör allt för att slippa den fattige ryske grannen. En avslutad politiks bekantskap som nog varje Ukrainare är glada för att den skett.
För vad kan Ryssland tillföra en relativt nydanad demokrati som Ukraina ? Inte ett skit. Det är från väst man får influenserna och supporten att bygga upp landet. Behöver man riva något kan man ju alltid ringa Putin för det är han faktiskt bra på. Men ryska fulstatyer och annat fulryskt river nog Kiev själva.

Kan du inte läsa eller har du förståelseproblem? Ryssland har aldrig skrivit under Minsk avtalet. Det är Ukraina som skrev under och måste följa avtalet.
2017-02-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare

Varför så het på att vilja underminera en demokrati som den Ukrainska och samtidigt tokhylla diktaturen i Ryssland? Själv tycker jag vi har haft tillräckligt av fascism och nazism i relativ nutid för att avskräckas. Lär sig inte människan alls av sina misstag eller är det ett krassligt självförtroende hos de skaror som måste hylla små människor som Putin och nu även Trump. Nu ligger ju Trump risigt till när man upptäckt hans samvaro med maffian i Kreml. Skulle Trump dessutom försöka destabilisera Ukraina så är han körd som president, fast det är han å andra sidan ändå. Men att ge sig i samkväm med Putin är att gå över gränsen, så gör man bara inte i den civiliserade världen. Porochenko kan nog sova lugnt även i fortsättningen eftersom han till skillnad mot Putin har stödet, respekten och den politiska erfarenheten som skiljer en bra president mot en dålig. Sedan kan Poroscenko och hans folkvalda team säkert behöva lägga på en växel till för att påskynda Ukrainas väg mot välstånd. Men inte är det lätt med tanke på den oberäknelige och degenererade presidenten i Moskva.
2017-02-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie
Utan ironisk pastisch håller jag med dig i stora drag. En bekant är CFO på Ukrenergo (nationella energibolaget) och energikrisen är ett faktum. Dessutom ett totalt jävla onödigt faktum.

Skulden vilar helt på frivilligbataljonerna och övriga som genomför blockaden. Å ena sidan vägrar de delvis autonomitet eller andra kompromisslösningar i Donbass, å andra sidan genomför de en blockad som skadar hela Ukraina.

Varför? Är det inte aningen schizofrent och förvirrat? Nej, inte alls, för de slåss inte för Ukrainas bästa, vilket många andra nationalister de facto gör, utan de slåss om sin egen maktposition i såväl samhälle som lönsamma (läs: mutgivande) statsfunktioner.

För de här tomtarna är ett outbildat pack till stor del - som har mer gemensamt med separatistdräggens ledare än de positiva krafter som bygger Ukrainas framtid - och utan krig/konflikt reduceras dom till noll och ingen betydelse.

Poroshenko är inte fri från kritik heller. Han har genomfört de förändringar som gjort livet dyrare för vanliga människor, men vägrat att genomföra de förändringar som moderniserar, effektiviserar och katalyserar energisektorn.

Krisen är artificiell, inte nödvändig och skapad av självändamål. Verkligen en skam - ганьба! - för de som är skyldiga till en livshotande energikris.

Du och jag kan enas om några saker. Energikrisen i Ukraina är verklig och farlig, det gäller värme, el och kärnkraft, och din hänvisning til Ukrenergo, som många läsare inte känner till, är viktig. Hit kommer nytt folk hela tiden.

De frivilliga har ställt till eländet i Ukraina och våra definitioner av dem liknar varandra. Ledarna är ute efter pengar, makt, pang-pang och har inte sann fosterlandskärlek. Yarosh tog upp "tull" vid Krim-gränsen och vid gränsen mot Vitryssland. Han försökte också vid Transnistriens gräns och efter kuppen åkte han runt i Yanukovichs fina bilar. SS-divisionen Galizien såg till att bo gratis på hotell i minst två år. Parubiy och några andra höjdare har ett helt våningsplan på ett hotell. Egen hiss och vakter. Jag vet inte om de betalar. Några företag har tvingats betala "skatt". Högra Sektorn, tror jag det var, försökte överta en liten lönsam smuggelaffär i Transkarpatien från polisen och någon politiker.

Poroshenko ska ha på nosen, men det här gänget kan inte rädda det ukrainska folket, inte med dessa ledare. Här behövs en man/kvinna med moral, kunskaper och förstånd. Ett långsiktigt tänkande.

Jag har frågor om Plotnitsky i LNR. DNR har jag mer förtroende för. Du vet att jag omvärderade Strelkov och vi som gjorde det fick hård kritik. Annars är det så att de två små republikerna har att hantera oligarken Ahkmetov och några andra samt den korruption som utvecklades efter Sovjets fall i Ukraina. Oligarkerna härskar med penningen och kan muta. Donbass och resten av Ukraina har långan väg att gå.

Tillbaka till Maidan. Allt som har hänt under senare år har överraskat mig. Jag vet inte alls vad som kommer att hända på Maidan nu. Detta Ukraina, när kan jag gå vidare till någonting mindre komplicerat?
2017-02-20, 22:30
Medlem
tverskoys avatar
En ny maidan revolution har startat i Kiev

Tusentals människor fightar med polisen, slagsmål, brottning, nazister osv.

https://www.youtube.com/watch?v=KTTqOIejB7s
2017-02-20, 22:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
En ny maidan revolution har startat i Kiev

Tusentals människor fightar med polisen, slagsmål, brottning, nazister osv.

https://www.youtube.com/watch?v=KTTqOIejB7s
Nu protesterar de mot handel med Donbass, så inga prorysslandfigurer som bråkar.
2017-02-20, 22:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Även ryska media är mer populär än Poroshenko och parlamentet

Du måste skoja? Den som Trump "endorsat" kommer att få en lyft i opinionen.

Trump vill ha fred i sitt CV, inte ett enigt Ukraina.

Så här blir det. Kriget kommer att stoppas och rebellkontrollerade Ukraina blir "självständigt" typ som i Moldova. Poroshenko kommer att byttas ut.
Alternativt blir det någon halv-pro-rysk president. Då kanske får Ukraina på något sätt (i alla fall formellt) tillbaka rebellkontrollerade områdena.
Detta kommer att eventuellt möjliggöra "bye-bye" till sanktioner. Kanske efter ISIS.

Krim? Inga alternativ här.

Kom ihåg var du läste det först
Nej det blir inget Moldavien av Donbass, Ryssland har inte råd hålla tusentals legosoldater i Donbass och samtidigt kriga i Syrien.

Tiden rinner sakta ut för Putler.
2017-02-20, 23:24
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu protesterar de mot handel med Donbass, så inga prorysslandfigurer som bråkar.

Varför pratar du om saker du inte har kunskap om?

Här är en av ledarna för den nya Maidan

https://www.facebook.com/dostali.hvatit

Det framgår tydligt att de kräver att makten avgår
2017-02-20, 23:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Varför pratar du om saker du inte har kunskap om?

Här är en av ledarna för den nya Maidan

https://www.facebook.com/dostali.hvatit

Det framgår tydligt att de kräver att makten avgår
Och varför vill de det? Jo de vill ha hårdare tag mot Ryssland och legosoldaterna i Donbass.
Ukrainas president har tvärtom sagt att ett öppet krig mot Ryssland är omöjligt att vinna och att en politisk lösning är enda vägen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in