Citat:
Ursprungligen postat av
RaffaTheMovie
Utan ironisk pastisch håller jag med dig i stora drag. En bekant är CFO på Ukrenergo (nationella energibolaget) och energikrisen är ett faktum. Dessutom ett totalt jävla onödigt faktum.
Skulden vilar helt på frivilligbataljonerna och övriga som genomför blockaden. Å ena sidan vägrar de delvis autonomitet eller andra kompromisslösningar i Donbass, å andra sidan genomför de en blockad som skadar hela Ukraina.
Varför? Är det inte aningen schizofrent och förvirrat? Nej, inte alls, för de slåss inte för Ukrainas bästa, vilket många andra nationalister de facto gör, utan de slåss om sin egen maktposition i såväl samhälle som lönsamma (läs: mutgivande) statsfunktioner.
För de här tomtarna är ett outbildat pack till stor del - som har mer gemensamt med separatistdräggens ledare än de positiva krafter som bygger Ukrainas framtid - och utan krig/konflikt reduceras dom till noll och ingen betydelse.
Poroshenko är inte fri från kritik heller. Han har genomfört de förändringar som gjort livet dyrare för vanliga människor, men vägrat att genomföra de förändringar som moderniserar, effektiviserar och katalyserar energisektorn.
Krisen är artificiell, inte nödvändig och skapad av självändamål. Verkligen en skam - ганьба! - för de som är skyldiga till en livshotande energikris.
Du och jag kan enas om några saker. Energikrisen i Ukraina är verklig och farlig, det gäller värme, el och kärnkraft, och din hänvisning til Ukrenergo, som många läsare inte känner till, är viktig. Hit kommer nytt folk hela tiden.
De frivilliga har ställt till eländet i Ukraina och våra definitioner av dem liknar varandra. Ledarna är ute efter pengar, makt, pang-pang och har inte sann fosterlandskärlek. Yarosh tog upp "tull" vid Krim-gränsen och vid gränsen mot Vitryssland. Han försökte också vid Transnistriens gräns och efter kuppen åkte han runt i Yanukovichs fina bilar. SS-divisionen Galizien såg till att bo gratis på hotell i minst två år. Parubiy och några andra höjdare har ett helt våningsplan på ett hotell. Egen hiss och vakter. Jag vet inte om de betalar. Några företag har tvingats betala "skatt". Högra Sektorn, tror jag det var, försökte överta en liten lönsam smuggelaffär i Transkarpatien från polisen och någon politiker.
Poroshenko ska ha på nosen, men det här gänget kan inte rädda det ukrainska folket, inte med dessa ledare. Här behövs en man/kvinna med moral, kunskaper och förstånd. Ett långsiktigt tänkande.
Jag har frågor om Plotnitsky i LNR. DNR har jag mer förtroende för. Du vet att jag omvärderade Strelkov och vi som gjorde det fick hård kritik. Annars är det så att de två små republikerna har att hantera oligarken Ahkmetov och några andra samt den korruption som utvecklades efter Sovjets fall i Ukraina. Oligarkerna härskar med penningen och kan muta. Donbass och resten av Ukraina har långan väg att gå.
Tillbaka till Maidan. Allt som har hänt under senare år har överraskat mig. Jag vet inte alls vad som kommer att hända på Maidan nu. Detta Ukraina, när kan jag gå vidare till någonting mindre komplicerat?