Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Ja att Ukraina är inne i ett skede där exporten till omvärden/EU ökar från låga nivåer på grund av Ukrainas stora handelsberoende av Ryssland ger ju inte resultat på studs. Ukrainas demokrati är ung och många hinder finns. Ryssland lever ju främst av sina råvarutillgångar medan Ukraina måste se till sina egna förutsättningar som stat för att utvecklas.
Det är väl Nissan/Renault som utvecklat Lada under svensk ledning har jag för mig.

Jo, det är sant. Ukraina, som dumt nog höll sig alldeles för länge kvar inom den ryska intressesfären, börjar ifrån en mycket låg nivå. Men håller de bara tungan rätt i munnen och väst ger rätt hjälp, så kommer landet att utvecklas till ett modernt västland.
Krim skall absolut Ukraina ha tillbaka. Men delar av sydöstra Ukraina tycker jag man, lika gärna, kan skänka bort till Ryssland. Detta område ligger, hur som helst, inte inom den västliga kultursfären. Låt Ryssland få subventionera WT:et i området. Det är nämligen ingen tillfällighet att den ryska subversiva verksamheten lyckades i det området. Dels så blev man aldrig en del av renässans och upplysningstid under det Litauiska-Polska samväldet och dels så tog Stalin dit en massa ryssar som arbetade i gruvor och stålverk där. Det är därför som tillräckligt många människor i Luhansk- och Donetskområdet identifierade sig som den ryska social-feodala kulturen snarare än med renässans och upplysningsidéerna.