2017-05-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag spådde att Micke, likt veteraner i många andra krig, veteraner från flera länder jag smärtsamt har talat med, skulle få psykologiska problem. Nu börjar de synas. Han är inte vid fronten längre, men han kanske fortfarande är instruktör i Azov. Det går ett rykte om att han inte är det, men det kanske bara är ett rykte. Det är ruskigt att leva med gärningar man inte kan ändra. Micke har tidigare berättat att han dödade någon med en kniv genom ögat. Det är bara att gå på knä, knäppa händerna och bättra sig. Kan han komma hem till Sverige? Jag undrar. Kan han försörja familjen? Alla vet var jag står angående Ukraina och må Rysslands-vänner stå ut med att jag ser på Micke med ett kristet perspektiv. Evigheten väntar honom, men var?

http://www.fort-russ.com/2017/05/neo-nazi-back-home-from-azov-battalion.html
Vilken rappakalja du skriver, det verkar spåra ur totalt. Vilket som, Ukraina har väst och EU:S fulla stöd för sin utrikes och inrikespolitik men vill givetvis veta hur länge och hur omfattande mediaförbudet blir, det kan lätt bli som i Ryssland där ju medierna är under attack 24/7 hela året om. Ukrainsk media har det ju lättare eftersom man kan och bör kritisera regimen där den går för långsamt fram i demokratiprocessen. Ukraina idag är ju inte Ukraina av igår, går inte att jämföra den hopplöshet man kände under förre presidenten, kleptomanen och korrupte Putinlakejen Yanukovich ledning och det framtidshopp ukrainarna nu har under Porochenkos ledning. Nästa ukrainske president (I Ukraina har man ju legitima val då och då) kanske kan bli än bättre på att föra Ukraina, ett av Europas största länder, vidare mot full integration med väst, troligen till allas belåtenhet. Vonje vad ögat blir blött på lille Putin.
2017-05-19, 19:32
Medlem
zorzes avatar
Många Ukrainare använder mailtjänsten @mail.ru men alla .ru tjänster är nu stoppade i Ukraina.
2017-05-20, 12:28
Medlem
Hur är läget att mellanlanda i Kiev/Borispol? Riskerar jag att bli nerskjuten? Bör jag om möjligen välja en annan flygrut?

Mvh Rallarkalle
2017-05-20, 21:05
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Hur är läget att mellanlanda i Kiev/Borispol? Riskerar jag att bli nerskjuten? Bör jag om möjligen välja en annan flygrut?

Mvh Rallarkalle
Inga problem.Har rest till Kiev 6-7 ggr senaste året.Åk med Ukrainan Airlines.

Har bara varit med om en incident på en gata som går till Kievs tågstation och det var lurendrejeriet att det ligger en bunt sedlar på marken.

Ta inte upo den,det kommer någon och säger att du stulit pengarna efter det att personen tagit ut dem från bankomat.

De jobbar två och två,minst.
Senast redigerad av zorze 2017-05-20 kl. 21:08.
2017-05-20, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1

Mvh Rallarkalle

Inga större problem där, som vanligt inga värdesaker i bagaget.
varit där många gånger,
å nej du riskerar inte att bli nedskjuten, ryssland har tagit hem sina Buk raketer.
2017-05-20, 22:43
Medlem
Citat:
Det jag hör är att antalet rån har ökat i Ukraina, men du är nog säker i transithallen. Lyssna annars på tverskoy, han vet.
Jag har hört att dom ryska buksystemen nu återvänt till Ryssland och att allt fler utländska flygbolag nu etablerar sig med destination Kiev. Så Kiev är nog säkrare än ett Moskva där man ju kan bli mördad intill Kreml om man har otur. Så länge som man inte utmanar ödet och reser till Donbass eller Krim så är det utan tvivel lugnt att färdas både till lands i luften över Ukraina. Lyssna på ABljuger om du vill förkovra dig om Ukraina, han vet verkligen medan Tverskoy enbart fabulerar.
2017-05-22, 19:02
Medlem
Nu surar Kiev. Pengarna kanske inte ramlar in längre från USA och landet är i inofficiell statsbankrutt. Det har gått så långt att lönerna är några hundra dollar läge i Ukraina än i Kina. Ukraina i Europa. Kineserna bygger en tunnelbanelinje i Kiev och investerar också i företag, utan att verka bekymra sig om korruptionen. Allt står inte i denna artikel.

Citat:
Over the weekend, the Wall Street Journal published the details of a State Department document identifying Ukraine, Colombia, Lebanon, Pakistan, the Philippines, Tunisia and Vietnam as countries which could see their cash grants for the purchase of US military equipment replaced with loans.

Last month, a separate leaked State Department memo revealed that Washington was considering nearly a 70% cut in USAID assistance to Ukraine in 2018.

Because given the state of their economy today, no normal bank would give them a loan.

https://sputniknews.com/politics/201705221053866826-us-ukrainian-military-aid/
2017-05-22, 19:37
Medlem
Citat:
Nu surar Kiev. Pengarna kanske inte ramlar in längre från USA och landet är i inofficiell statsbankrutt. Det har gått så långt att lönerna är några hundra dollar läge i Ukraina än i Kina. Ukraina i Europa. Kineserna bygger en tunnelbanelinje i Kiev och investerar också i företag, utan att verka bekymra sig om korruptionen. Allt står inte i denna artikel.

https://sputniknews.com/politics/201705221053866826-us-ukrainian-military-aid/
Ja investeringklimatet verkar faktisk ha blivit bra mycket bättre i Ukraina, troligen för att korruptionen minskar och det är lättare att etablera sig i landet. Visst, kineserna satsar en hel del i Ukraina men misstänker att det är ett bilateralt samarbete mellan länderna eftersom Ukraina anses var en bra handelspart med produkter Kina eftertraktar. Läste också att USA nu ökar sitt bistånd till Ukraina med motiveringen att Ryssland är den angripande parten i konflikten och måste näpsas. Än ligger ju löner i Ukraina på behagliga nivåer för utländska investerare men dom stiger så sakta så först till kvarn kanske gäller. Många multinationella företag har ju avvecklats sin verksamhet i Ryssland och kanske ser en bättre möjlighet i ett allt stabilare Ukraina med ökad köpkraft. Att locka utländska företag till landet har ju varit ett av Kievs prio eftersom det gynnar samhället och staten.
Ukrainaa och USA:s säkerhetstjänster samarbetar ju redan mot bl.a Ryssland så visst har Ukraina utvecklats till det bättre.
2017-05-22, 23:58
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja investeringklimatet verkar faktisk ha blivit bra mycket bättre i Ukraina, troligen för att korruptionen minskar och det är lättare att etablera sig i landet. Visst, kineserna satsar en hel del i Ukraina men misstänker att det är ett bilateralt samarbete mellan länderna eftersom Ukraina anses var en bra handelspart med produkter Kina eftertraktar. Läste också att USA nu ökar sitt bistånd till Ukraina med motiveringen att Ryssland är den angripande parten i konflikten och måste näpsas. Än ligger ju löner i Ukraina på behagliga nivåer för utländska investerare men dom stiger så sakta så först till kvarn kanske gäller. Många multinationella företag har ju avvecklats sin verksamhet i Ryssland och kanske ser en bättre möjlighet i ett allt stabilare Ukraina med ökad köpkraft. Att locka utländska företag till landet har ju varit ett av Kievs prio eftersom det gynnar samhället och staten.
Ukrainaa och USA:s säkerhetstjänster samarbetar ju redan mot bl.a Ryssland så visst har Ukraina utvecklats till det bättre.
Jag har sett flera ukrainska produkter i Sverige. Inga ryska alls. Kan bli riktigt bra. Handeln har ökat och mer kommer vi se.
2017-05-23, 14:29
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jag har sett flera ukrainska produkter i Sverige. Inga ryska alls. Kan bli riktigt bra. Handeln har ökat och mer kommer vi se.

Kaspersky Antivirus är mest såld
2017-05-23, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nja några risiga lador har väl hittat hit men dom är ju å andra sidan italienska från början.
Ukraina har nog betydligt bättre utsikter att slå sig in ytterligare på den Europeiska inre marknaden med sin västorienterade politik, efterfrågade produkter och jävlar anamma.
2017-05-23, 22:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nja några risiga lador har väl hittat hit men dom är ju å andra sidan italienska från början.
Ukraina har nog betydligt bättre utsikter att slå sig in ytterligare på den Europeiska inre marknaden med sin västorienterade politik, efterfrågade produkter och jävlar anamma.

Det största delen av den ryska exporten till Sverige består av oraffinerade oljeprodukter som vi förädlar och säljer med god vinst.

Lador som, iof, inte längre ser ut som en fiat ifrån början av 70-talet, importeras knappt till Sverige. Den ryska bilexporten till Sverige är bara på 43 800 dollar, så det lär väl röra sig om ca 15 bilar per år. Detta att jämföra med den svenska bilexporten till Ryssland som ligger på 81,9 miljoner dollar. Vilket, iof bara motsvarar några hundra bilar.

Ryssland exporterar även radioaktiva kemikalier till Sverige.

Här är den ryska respektive Ukrainska exporten till Sverige och den svenska exporten till Ryssland och Ukraina, så ni slipper sitta och gissa:

Rysk varuexport till Sverige 2015:

http://atlas.media.mit.edu/en/visualize/tree_map/hs92/export/rus/swe/show/2015/

Svensk varuexport till Ryssland 2015:

http://atlas.media.mit.edu/en/visualize/tree_map/hs92/export/swe/rus/show/2015/

Ukrainsk varuexport till Sverige 2015:

http://atlas.media.mit.edu/en/visualize/tree_map/hs92/export/ukr/swe/show/2015/

Svensk varuexport till Ukraina 2015:

http://atlas.media.mit.edu/en/visualize/tree_map/hs92/export/swe/ukr/show/2015/

Som synes så är den Ukrainska, såväl, varuexporten till Sverige som varuimporten från Sverige avsevärt mindre än den ryska exporten/importen ifrån Sverige. Men detta kan, givetvis, ändrats i framtiden, inte minst genom EU-samarbetet. Men då måste Ukraina, förstås, hela tiden, arbeta med att öka sin konkurrenskraft och bli en innovationsdriven ekonomi på lite sikt.

Värdet av den ryska varuexporten till Sverige: 3,99 miljarder dollar
Värdet av den svenska exporten till Ryssland: 1,81 miljarder dollar

Värdet av den ukrainska varuexporten till Sverige: 77,9 miljoner dollar
Värdet av den svenska varuexporten till Ukraina: 284 miljoner dollar
Senast redigerad av Ola Schubert 2017-05-23 kl. 22:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in